Hoe sterk is een mechanisch uurwerk eigenlijk?

Hallo horloge gekkies,

Een vraag die altijd in mijn hoofd rondspookt. En niet echt topics voor dit onderwerp op het forum te vinden zijn. Hoeveel kan een mechanisch uurwerk eigenlijk hebben qua stoten etc? We weten allemaal dat een uurwerk een ‘‘anti shock/shock absorber’’ onderdeel bevat boven de springdrive:

image

Gister stootte ik mijn Seiko bijvoorbeeld best hard tegen de tafel aan. Vandaar dit topic :rofl:. Maar tot hoever gaat het eigenlijk? Ik heb bijvoorbeeld een Seiko turtle SRP777 die ik met alles draag. Werkpaarden zijn het. Seiko vermeldt dat er in hun uurwerken (die mijne 4r36) een Dia-Shock systeem in zit. Maar ook hierbij is de vraag, tot hoever gaat dit? Kun je hem op pols hoogte laten vallen? Kun je hem gerust een keer per ongeluk hard tegen een kozijn (of iets vergelijkbaars) stoten zonder dat de accuratie per dag meer/minder word of dat er iets kapot gaat van binnen?

Ik ben erg benieuwd tot hoever jullie gaan, wat betreft jullie mechanische horloges. Of hoeveel je horloge heeft doorstaan met de jaren mee. Puur om een beetje beeld te krijgen hoever mensen daadwerkelijk met hun horloges om gaan, en wat ze kunnen hebben :slight_smile:

5 likes

Ook al denk ik dat mijn automaten best tegen een stootje kunnen, draag ik bij het ruwere werk G-Shock.

Aan de andere kant. De automaten zijn per transport ergens vandaan gekomen. Zeker weten dat dat ook niet zachtzinnig gaat.

4 likes

Most shock resistant systems are designed to prevent damage to a watch that is dropped 1 meter onto a hardwood surface.
A 1 meter fall to a hardwood floor is approximately 5000 Gs.

Ik vind geen officiële bronnen daarvoor wel. :smile:

2 likes

En het gekke is, die heb ik vaak genoeg gehad. Meerdere modellen zelfs. Ben gek op G-Shock. Maar daar heb ik nooit wat mee gehad. Maar draag ik een mechanisch horloge, gebeurd er altijd wat. :joy:

Zit wat in ja… maar alsnog. Ze zitten ‘‘veilig’’ in een doosje met bubbel bescherming. Om de pols zal waarschijnlijk wel een tikkie anders zijn.

1 like

Gewoon, alles doen. Sporten, zeezwemmen, klussen, boren, hakken, zagen, scheppen, concerten (=klappen) Altijd met een horloge om, en altijd een automaat. En met sporten bedoel ik 9 vd 10 keer hit trainingen, dus geen suffe langzame bewegingen maar achterlijke oefeningen op hoog tempo en een hoop smijtwerk.
kijk, dit ben ik :point_down:t4: :point_down:t4:

Werkelijk nooit ergens iets van gemerkt, nooit last van iets om mijn pols, nooit blijven hangen, nooit beschadigingen.

Maar goed, ik hang mijn horloge dan ook niet 2 x per dag aan een timegrapher om te kijken of ie een seconde sneller loopt ja of nee. Niet interessant.

12 likes

Ga Hier even kijken. Ga enkele pagina’s naar beneden en klik op “controlled energy” daar staat in het frans:

Wanneer een horloge dat van een hoogte van één meter valt de grond raakt, bedraagt ​​de versnelling ongeveer 5000 g; met andere woorden, de balans ervaart een kracht die gelijk is aan 5000 keer zijn gewicht! De reactiedrempel van de Incabloc® schokdemper ligt rond de 35 gram.

Het systeem werkt in twee fasen:

de energie van de schok, overgedragen door het resistente deel van de balans (tigeron), wordt volledig geabsorbeerd door het blok (stopoppervlak);
het systeem stelt nauwkeurig en onmiddellijk opnieuw scherp (actie van de lierveer®).

De gehele site is trouwens erg interessant

8 likes

:joy:

2 likes

Ze lopen sowieso altijd standaard 2 of 3 minuutjes voor, net als elke klok in het huis of werk.
Je weet wel, zo een onlogische redenatie als ‘dan ben ik altijd op tijd’ (maar omdat je weet dat de klok voor staat, ga je bewust toch later de deur uit :man_facepalming:t4: :smile:)

Jij doet bij het varen toch ook altijd je horloge af? Al die onverwachte stuurbewegingen :grimacing: Da`s nie goe voor het uurwerk hoor.

3 likes

Uiteraard! Je moet er niet aan denken als je plots moet uitwijken met 6 km/h! :scream:

Haha ik moet wel bekennen dat de meeste van mijn horloges ook wel gebruikssporen hebben. Gewoon, van het gebruik zeg maar. :joy:
Ik denk er sowieso te laat aan om hem af te doen. Eerst een buts en dan ‘Ohja! Nou ja, nu toch al te laat’.

5 likes

hahaha ja maar om de hoeveel dagen. Als je om de 2 dagen bedoeld dan lopen je horloges wel heel erg voor. dat is niet gezond :rofl:

2 likes

Bedankt voor de website! Erg informatief :smiley:

1 like

neuh dat dan ook weer niet :smile: Bedoel uiteraard dat ik mijn horloges 2-3 minuutjes voor zet. Handig :man_shrugging:t4:
Volgens mij lopen ze allemaal redelijk zo rond de 5-20 sec per dag. Laatst hier een horloge voor mijn vrouw gekocht, en toen heb ik ze weer eens naast elkaar gelegd om ze een paar dagen te timen hoe of wat. De een loopt wat voor, de ander wat achter :+1:t4:
Denk dat ik dat 2 x per jaar doe oid, meer niet.

Oh man, de horror. En dan ook nog al dat opspattende water :scream: Wat dacht je van de temperatuurverschillen? Om de pols in de boot zeker 40 graden, en vervolgens duik je het water in. Zo slecht he. Net als met eieren, dan schrikt het uurwerk. Olie gaat ook schiften heb ik gelezen. Wijzers trekken krom. Glas spat uit elkaar.

6 likes

als de huidige horloges dit ook kunnen overleven,

De Pontiac uitdaging

In 1935 verraste PONTIAC met een uitdagende stunt die de soliditeit van hun horloges moest aantonen. Vanaf de Boerentoren in Antwerpen, voor het oog van tientallen journalisten, nieuwsgierigen en gerechtsdeurwaarders, liet oprichter Ali Kinsbergen een PONTIAC horloge vallen. Honderd meter lager was het nog volledig intact. De succesvolle demonstratie zette de reputatie van het merk kracht bij.

dan heb je niets te vrezen :smiley:

4 likes

Nou. Als ik het zo hoor, kan ik gewoon lekker rossen met mijn Seiko dus. :slight_smile: ik weet echt wel dat ze wat kunnen hebben. Maar die harde stoten hier en daar zijn altijd een beetje eng.

2 likes

16 likes

De Sovjets stuurden kosmonauten de ruimte in met een Poljot/Sekonda Strela om de pols.
Een horloge met het handopwinder 3017 kaliber…. ZONDER schokbescherming…… en een raketlancering is een heel gewelddadige gebeurtenis met enorme krachten…… en die horloges bleven prima functioneren…… ook bij de spacewalk….

11 likes

Nee dit is lekker voor een uurwerk :smile:
Rustig schieten jongens! Mijn klokkie gaat anders kapot!

8 likes

Oe de Seiko gedeelte is wel fijn om te zien dat ze daar voor echt voor werden gebruikt. Geeft al een beetje meer rust :smiling_face_with_three_hearts: Ik heb dus een oprechte knaller

2 likes

Mijn SKX ontzie ik niets, maar de secondenwijzer is er al afgevallen.

Dus voor klussen, sporten, schieten, (golfen , wat ik niet doe) zou ik geen duur horloge aandoen.

's Morgens denk ik eens na over de activiteiten van komende dag, voor ik een horloge om de pols sla.
De Breitling ga ik bvb niet aandoen als ik bepaalde meetings heb (om andere redenen).

2 likes

Oei. Hoe is dat gebeurd ? Hoor ik niet vaak

1 like