Hoe sterk is een mechanisch uurwerk eigenlijk?

Geen idee, plots lag hij dwars :sweat_smile:

1 like

Ik ook. Na drie bakken koffie op het moment dat de werkdag begint, loopt het al anders.

3 likes

De meeste dagen zijn niet helemaal voorspelbaar.
Maar leveranciers meetings, enz… zijn meestal op voorhand gekend en gaan dan ook meestal door.

Ook als ik een ‘field-dag’ gepland heb ga ik voor een goedkoper horloge.

1 like

Lang niet zo gewelddadig als een horloge op de vloer laten vallen. Zoals hierboven al aangehaald kunnen daarbij de versnellingen enorm oplopen, zomaar 500G, iets wat het menselijk lichaam absoluut niet aan kan.

1 like

Los van de kans op beschadigingen/krassen (klussen) hou ik nergens rekening mee, behalve

Als ik er tijdens een concert achter kom dat ik vergeten ben om mijn mechanische horloge af te doen dan stel ik me voor welke klappen dat klappen moet veroorzaken en dan doe ik hem af en in mijn broekzak.

1 like

https://huckberry.com/journal/posts/military-watches

Met andere woorden : als deze knakkers hierboven er geen problemen mee hebben, dan hoeven wij dat vast ook niet.

6 likes

Deze is wel leuk om te zien:

5 likes

De meeste uurwerken kunnen tegen heftige schokken en stoten. Ik doe er alles mee.

https://www.instagram.com/tv/CcYHgoAjYm7/?igsh=MWlqOHMxeXluc2R1Zw==

3 likes

Ik heb mijn horloge eigen ook overal bij om, behalve bij het houthakken, dan doen ik m ffkes af. :grimacing:

4 likes

vertrouw je het niet nee? hahaha

2 likes

Tja. Dat hangt van erg veel factoren af…
Laat een vc 6319 ultratin vallen in dezelfde situatie als een vintage certina ds2 en de schade is niet te vergelijken.

Hetzelfde geld voor een Patek Grand complications met superfijne toleranties vs een simpele drie wijzerige seamaster 300.

Die Seiko kan wel wat hebben :wink:

3 likes

Een soort resissue van deze horloges is nog steeds te koop: De Seiko SNK381. Onder meer hier te koop: https://www.monsterwatches.nl/product/snk381/ (not sponsored :slight_smile: )

3 likes

Ik heb me nog nooit echt druk gemaakt over mijn ongecompliceerde uurwerkjes. Voorheen ging de automaat bijvoorbeeld ook gewoon om de pols op de golfbaan, tegenwoordig heb ik zo’n slim ding die me verteld hoe ver ik de bal het bos in heb geslagen. Handig. Bij het klussen doe ik even een G-Shock om, gewoon omdat het kan en omdat ik zûnig ben cq. de horlogekast liever niet beschadig. Maar goed, ik ben ook lui dus van klussen is zelden sprake … :wink:

Een beetje zoals @FransT zich in de sportschool waant … :sunglasses:

2 likes

Heeft niets te maken met duur of goedkoop, maar met de constructie.

Een wijzer heeft een klempassing met een busje.
Het gaat om de balans tussen stevig genoeg vastzitten voor gewoon gebruik maar wel demontabel zijn voor onderhoud.

Ongeacht of het een Seiko van 50 Eur of een Patek vsn een miljoen betreft…

2 likes

eens, maar op een duur horloge is het pijnlijker als er iets fout mee loopt.

1 like

Ook bij een duur horloge/auto/ whatever blijkt natuurkunde hetzelfde te werken…

2 likes

Maar we zeggen toch hetzelfde?

1 like

Ik ben zuinig op mijn horloges en minder op mijn SRP777 en G-Shock. Na een val van schouderhoogte op de badkamervloer was de SRP toe aan een nieuwe balans waarna 'ie probleemloos op ~0 seconden/etmaal af te regelen was.

Alle andere ellende die ik het ding heb aangedaan (stoten tegen deurpost, vallen op PVC-vloer of zwembadwand/vloer) doorstond 'ie probleemloos (dat wil zeggen: de afwijking per etmaal veranderde niet). Kijkend naar wat automaten in het wild door de geschiedenis hebben meegemaakt denk ik dat ze robuuster zijn dan velen lijken te denken.

2 likes

Beter voorkomen dan genezen. Met houthakken komen er constant serieuze klappen op de pols. :wink:

2 likes

Fijn om te horen!! Sterk zat dus

2 likes