Hoe sterk is een mechanisch uurwerk eigenlijk?

Ah een collega, altijd leuk :wink:. Bij mij is het vooral pakken drank, dozen koffie en bekers en dozen snoep. Wij verdelen koffie en onze branderij is in dordrecht :slightly_smiling_face:

1 like

jazeker!

Meer onderdelen die je in een klein volume wil krijgen = kleinere onderdelen = meestal minder sterk
Meer onderdelen = meer punten waarbij het fout kan lopen

1 like

Dan werken we niet heel erg van elkaar vandaan. Ik werk in Klundert (Moerdijk) :wink:

1 like

Ja, hoe meer complicaties, hoe meer onderdelen, hoe meer breekpunten, en hoe moeilijker eea te onderhouden is. Een simpele driehander krijg ik nog wel uit elkaar en weer in elkaar, maar een perpetual calendar of maanfase wordt een andere uitdaging, zeg maar. Natuurlijk is dat geen domme vraag.

Punt is echter dat dure horloges niet per se gecompliceerder worden. Een Calatrava met uur, minuut en seconde-aanduiding is tenslotte ook nog ā€œsimpelā€, terwijl je een Chinees uurwerkje met tourbillon kunt kopen, zeg maar.

Of spron voor een balansveer beter presteert dan een silicium of niravox balansveer is een discussie op zich. Maar in alle gevallen draait die balans nog steeds op een tapje wat ik niet zonder bril zie.

Screenshot 2024-01-11 at 19.46.43

Hier nog een leuke verhandeling over het echappement:

Kan, maar hoeft niet. Ik denk niet dat de balans van een Rolex van 8.000 onder doet voor de balans van een Lange van 40.000 Euro. Je kunt je zelfs afvragen hoe dat hele assemblage afsteekt tegen een silicium balans in een Powermatic 80 van 900 ballen. :slight_smile:

Vaak is het veeleer decoratie en afwerking waar het echt heel erg grote verschil in gaat zitten. Dat weten we echter niet zeker, want ik heb nog nooit een horlogemerk over de buitengemene kwaliteit van hun shock-resistance veertjes, juwelen of balans-asjes horen praten. Ze hebben het altijd over afwerking, architectuur en de veren. :slight_smile:

3 likes

jij weet er veel van zeg :slight_smile: wat fijn die PDF’jes ! altijd interessant

1 like

Dit beeld laat mij een andere vraag opdoemen…hoeveel geros kan fitness apparatuur hebben? Hahaha

2 likes

Heb zelf jaren in de fitness gewerkt, maar je wil niet weten hoe die toestellen worden afgeragd :weary:
Daarom is goede apparatuur ook stervensduur. Zo een standaard bankje van bv LF of Hammerstrength kost gewoon 1000-1500 euro he…

Een beetje legpress 5 ruggen. Beetje crosstrainer? 5 ruggen. Koop je ze lekker goedkoop, 100 % dat ze binnen een jaar uit elkaar rotten doordat er van die dikke lompe boeren op zitten die ze totaal afraggen.
Ken je dat? Een legpress waar heel duidelijk op staat MAXIMAAL 700 KG. Loop je langs, zit er bovenop die schijven nog een gozer van 100 kg :joy: ā€˜omdat die 700 niet genoeg is’.
Jongens, zo breekt die af he! Huh, hoezo dan?

Of zo een multi station als dit, 15.000 euro

Leggen ze op die schijven nog een dumbbell van 30 kg :man_facepalming:t4: Pats. Huh? da`s ook raar.
Dumbbells finaal aan stukken door het laten stuiteren. Kosten ongeveer 3 euro per kilo, dus reken maar uit als je een db van 50 kg verneukt. En ze gaan per twee :grimacing:
Goedkoop in een gym is echt serieus duurkoop. Voor thuis gaat het wel.

1 like

Neenee ik werk in Belgiƫ he :wink:. Ze brengen onze koffie en roasters naar hier vanuit dordrecht :slightly_smiling_face:

1 like

Dat dacht ik al, danku voor de info :wink:

Ja geen domme vraag maar gewoon een leek, ik zie graag horloge’s en weet ondertussen in grote lijnen hoe horloge’s werken. Hoe een quartz, solar, HAQ, mechanisch, gps etc werkt maar bij een mechanische vooral in grote lijn ivm balnswiel etc.
Ook veel geleerd op de site van seiko en Grand Seiko ik vind het allemaal wel interessant maar om er zo diep in te gaan als jij nu doet en andere leden gaat wat boven men petje ivm de tijd er in te steken om het te leren. Stapje voor stapje leer ik meer bij en het komt wel hoe het komt.
Ik ben de pdf aan het lezen die je hebt doorgestuurd, erg bedankt daarvoor want er staat echt veel interesants in en op een duidelijke manier uitgelegd. Ik ben nog niet aan het einde maar dat komt wel :wink:.

Ja de afwerking van de onderdelen is soms echt prachtig bij duurdere merken dat is waar maar zo prachtig tegenover de prijs die je soms betaald ik weet het niet :wink:.
Grand seiko heeft echt mijn aandacht ivm horloge’s maken en in de toekomst is dat mij volgende en laatste stap. De bedrijfs visie en werking staat me echt aan van het bedrijf en ik vind de horloge’s echt prachtig.
Bij hun vind ik ze het geld nog waard maar om veel duurder te gaan vraag ik me echt af waarom zeker als je zegt dat de onderdelen uiteindelijk niet persee beter zijn gewoon de afwerking. Maar afwerking heeft volgens mij toch ook een grens denk ik dan maarja dat is persoonlijk uiteraard. Danku voor de weeral eens nuttige uitleg en thanks voor de pdf ik ga hem zeker verder lezen dit weekend :wink::+1:

:joy::joy::joy:

1 like

Ik fitness omdat ik invalide ben (multitrauma na auto ongeluk) onder begeleiding in een medisch fitness MS clubje en daar gaat alles zo mild en voorzichtig. Dat is het beeld dat ik heb van fitness, vandaar mijn vraag.

2 likes

Ok ok. Nou, er zijn dus bepaalde gyms, met bepaalde klanten, waar het dus iets anders aan toe gaat :joy:
Niet overal uiteraard, per gym/regio/sfeer/beleid overal anders. Maar je houdt het moeilijk tegen. Er moet ook wel een beetje lol worden gemaakt he…En waar getraind wordt, vallen spaanders.

Lol maken doe je maar met je eigen rommel, zou ik zeggen. Wat mij betreft zou het beleid zijn dat elke schade die door nalatigheid of verkeerd gebruik komt gewoon op degene verhaald wordt die het veroorzaakt. Na twee van zulke schades zou ik je de toegang tot de tent ontzeggen.

Hier in het dorp is dan ook een sportschool waar mouwloze shirts, ontblote bovenlijven, powerlifters en zelfs het grommen/kreunen tijdens de training allemaal mordicus verboten zijn, en ik vind het een oase van rust, beschaving en lichte interieurs. Wie doorgesnoven hooligans bezig wil zien kan zich op het industrieterrein van een gewezen vissers-eiland vervoegen, een paar km verderop.

Hoe is dit on topic? Nou, het lijkt me evident dat je technologie gebruikt voor het doeleinde waar het voor ontworpen is, dat je je van de correcte bediening en grenzen vergewist, en als het jouw spul niet is, je er uiterst voorzichtig en correct mee om gaat. Op die manier hoeft een mechanisch uurwerk ook helemaal niet zo sterk te zijn. Het lijken wel fitness-apparaten, zeg maar.

2 likes