Hoe te beginnen met horloges repareren

Wat voor zakhorloges heb je het dan over? Dan kan ik daar best eens naar kijken😁

Dankje voor de tip! Is het dan ook een aanrader om zo’n timegrapher aan te schaffen naar verloop van tijd :smiley: of is dat iets dat dan nog niet persee nodig is om je horloge/uurwerk goed te laten lopen?

Ooh nooo!! Dat is dan wel echt de laatste en uiterste optie hoor. M’n breitling laat ik liever niet de plavuizen kussen :wink:

Ik ben met dit soort oudere zakhorloges begonnen en toen ik dat een beetje onder die knie had toch naar de iets modernere gegaan. Jaren 70 soviet zakhorloges.

1 like

Moet wel zeggen dat ik dit allemaal ben gaan doen nadat ik de st36 helemaal uit het koppie kon onthouden. Dus ik zou daar toch mee beginnen en daarna de wat moeilijkere zakhorloges pas gaan doen.

2 likes

Dat oliĆ«n lijkt mij inderdaad wel een dingetje. Ik ben altijd van het hoe meer olie en smeervet erop zit deste beter maar in de horloge gevallen is dat een zon die niet op gaat heb ik begrepen. En dan ook, alle soorten olie die je dan hebt en waar je ze voor gebruikt lijkt mij voor mij zelf iig ook wel een struikelpuntješŸ˜…

Naast de eerder genoemde @vinwat, zijn er nog meer mensen die bijv clinics of iets dergelijks geven?

1 like

Dat zijn erg mooie uurwerkjes! Waar kan ik het beste naar zulke uurwerkjes/horloges zoeken? Heb ik dan het meeste kans op het hf? Of marktplaats of iets?

1 like

OkĆ© helder, dus eerst beginnen met wat goede spulletjes kopen en dan het hele st36 uurwerk uit m’n hoofd leren en bestuderen. Ik denk dat dat wel goed moet komen!

1 like

Eventueel toch een opleiding volgen met andere freaks?

Zoals Syntra Hasselt of Schoonhoven? Dan leer je het direct zoals het hoort.

4 likes

Dat denk ik ook wel maar bespaar niet op je tools goed gereedschap is het halve werk zeggen zešŸ˜‰
Zodra je dat onder de knie heb zou ik pas gaan kijken naar olie etc. Stel je vindt het niks zit je met alle je spullen en die zijn toch niet goedkoop. Maar ik denk dat dat wel goed komt. Veel succes!

1 like

Ik heb ze persoonlijk gwn van marktplaats of rommelmarkten heb je ook vaak nog wel kans. En anders de rikketik beurs heeft voldoende aanbod!

1 like

Ohja en maak van alles dat je los haalt een fototje of film jezelf met het uit elkaar halen dan kan altijd terugkijken waar je iets vandaan heb gehaald en hoe het weer terug moet heeft mij enorm geholpen.

2 likes

De gouden tip van vandaag!! Erg bedankt voor de tips!!

Ik zou nooit bezuinigen op gereedschap. Ik heb zelf een dure set gereedschap voor bepaalde toepassingen. Mijn kleinkinderen zullen hier ook nog met veel plezier gebruik van kunnen maken. Heb je geen kleinkinderen dan kun je het altijd nog verkopen voor een goede prijs.

1 like

Dat is een dingetje, ben fulltime aan de gang met werk dat ik ook geweldig vind. Maar opzich avond of weekend cursussen of opleidingen vind ik zeker een optie

Ik werk zelf ook fulltime en heb hier en daar een dagje vrij om te knutselen. En youtube is je beste vriend voor sommige uurwerken. Zo ben ik begonnen en heb alles mezelf aan geleerd maar ik moet ook nog heel veel leren/oefenen. Ik wens je veel succes met de hobby!

1 like

En je leert het direct goed… YouTube is niet altijd juist.

In Hasselt zijn alle docenten minimaal Omega gecertificeerd.

3 likes

Youtube is inderdaad niet altijd goed maar het kan je wel goed opweg helpen als je het even niet meer weet in sommige gevallen

1 like

Zodra men gaat smeren zoals de mensen op youtube wil ik ieder adviseren groot af te nemen bij Moebius. :joy: Op dat platform stoppen veel hobbyisten bergen met olie en vet in een uurwerk waaronder meneer Marshall van wristwatchrevival.

Uiteindelijk is youtube een bron vol discrepanties waar uiteraard veel info te halen valt. Wat de juiste info is, is soms wat lastig te beoordelen. Mijn advies zou zijn: boeken kopen en gaan lezen. Boeken zijn vaker meer op herstel gericht omdat het uit elkaar halen en schoonmaken redelijk voor zichzelf spreekt als je een beetje technisch bent. Zodra je boeken gaat lezen over herstel van uurwerk onderdelen weet je ook waar je moet kijken voor een defect. Zonder twijfel dat je heel veel gereedschap nodig gaat hebben wil je alles zelf gaan leren uit die boeken, maar je leert wel beter begrijpen hoe ieder hoort te functioneren. En zo houd je ook altijd een mooi doel voor de volgende aanschaf in de toolverslaving die je snel zal ontwikkelen. :crazy_face:

Dit is hoe ik de start van mijn reis ervaren heb. Ongetwijfeld dat er meer mensen zijn die het met me oneens zijn dan eens, maarja ga daar ook maar vast aan wennen…. Iedereen vindt weer iets anders, zoals bijv op het gebied van smeren. Daarom denk ik dat er ook meerdere antwoorden op jouw vraag zijn. :sweat_smile:

Ohja! Mee eens! Leuk dat het zo blijft groeien en steeds meer hier aan willen beginnen :grin::+1:

4 likes

En wat voor boeken heb je het dan over? Kan je een voorbeeld geven lijkt me ook zeker intressant.

2 likes