Ik ben al een tijdje horloge verzamelaar en ben helemaal amazed door hoe movements in elkaar zitten. De afgelopen tijd ben ik veel aan het kijken naar filmpjes op YouTube hoe ze oude kapotte horloges een heel nieuw leven in blazen en wil iig het uit elkaar halen en in elkaar zetten van goedkope movements gaan leren zodat ik weet hoe ik uiteindelijk mijn eigen horloges kan gaan servicen. Daarom zit ik ook al een tijdje te kijken naar gereedschap op bijvoorbeeld alie express om eens te beginnen aan die hobby zonder geheel bankroet te raken door de dure gereedschappen.
Nou is mijn vraag, is gereedschap van aliexpress iets wat prima werkt voor zulke dingen of heb je daar echt de professionele tools voor nodig? En wat is dan zoân beetje het eerste beetje gereedschap dat je nodig hebt om ermee te kunnen beginnen? Hebben jullie tips?
Als dit topic hier niet thuis voel je dan vrij om hem te verplaatsen naar de goeie plek!
en naarmate de hobby erger wordt hoe meer gereedschap je nodig hebt en hoe duurder de prijzen.
pondsenset, juwelen pers, kuismaschieneâŠvoor alle werkjes bestaat wel een tool en de prijzen rijzen de pan uit als je kwalitatief gereedschap wil aanschaffen. Bezin eer je begint!!!
Uiteindelijk wil ik mooi uitkomen op 't punt dat ik mooie 2e hands vintage horloges kan kopen en kan opknappen. Ik zit ook een beetje te kijken maar de nh34 en nh35 movements om mooi uit mekaar te prutsen en in mekaar te zetten. Niet te dure movements om op te leren denk ik?
Persoonlijk zou ik met wat makkelijkere uurwerkjes beginnen als ik jou was. Denk aan zakhorloges handopwinders. Ben zelf ooit begonnen met een st36 die is aanzienlijk makkelijker dan de Nh34/35 zijn wel wat goedkoop maar ook best lastig
Dat is ook het binnenwerk waar je op school mee begint in het eerste jaar.
Vintage horloges herstellen vraagt veel meer kennis en gereedschap dan een modern horloge, hou daar toch rekening mee. Een horloge dat loopt, is daarom niet een horloge dat goed geserviced is.
Zoân Seiko binnenwerken worden veelal gewoon vervangen door nieuwe, goedkoop en snel.
Daar komt bij dat die seikoâs echt pure ellende zijn vanwege hun toleranties, balansveren zo zacht als boter en vrij veel hele kleine onderdelen hebben die je zo kwijt raakt als je niet weet wat je doet (been there done that) dus ook ik zeg ga voor een St36 of 3600 of elke variant daar op vanuit China om op te leren.
Allereerst: heel leuk dat je de stap zet! Veel succes!
Ik heb veel gekeken naar Wristwatch revival op youtube.
En natuurlijk hier veel geleerd.
Een vintage horloge hoeft niet veel te kosten om op te oefenen. Neem een niet al te oude, jaren 60 of 70. Handopwinder zonder datum. Maar: wel eentje die loopt!
Het is jammer als er een mankement in zit die je nog niet herkent. Veel leuker als een (slecht) lopend uurwerk weer goed gaat lopen!
En daarna kan het snel gaan!
Succes!
De genoemde clinic van Huib aka Vinwat is een heel goed startpunt; het is wel echt een vak - en vooral echt netjes smeren/oliegeven is iets dat je m.i. echt niet zonder toezicht/begeleiding goed onder de knie krijgt. Verder - begin qua gereedschap niet met troep. Dat gooi je na een paar weken/maanden gefrustreerd weer weg en je koopt alsnog goede spullen. En dat gaat helaas niet voor een appel en een ei; hoewel - als je weet wat je zoekt - eBay en Marktplaats nog wel eens wat op kunnen leveren. Dan moet je echter wel ook weer het inzicht hebben om te kunnen zien wat er eventueel aan mankeert/ontbreekt.
Dan even een insiders-tip - het is een beetje reclame maken, maar maak een account bij Cousins UK. Die hebben echt heel erg veel en in alle prijsklassen. Je zit wel met de Brexit-douane ellende wanneer je boven de 150 pond (per keer) bestelt.