Hoe te beginnen met horloges repareren

Ik heb er verschillende. Voornamelijk Hans Jendritzki heeft een goed boek. Helaas slecht te verkrijgen. Practical Watch Repairing van donald de carle vind ik ook goed. Zo heb ik er een paar meer maar kan wel een keer een verzameling fotos maken en ergens plaatsen. :grin:

1 like

Oke is het opzoeken wel waard denk thx!

1 like

Kalle Slaap van Chronoglide heeft een youtube kanaal en geeft een cursus Mechanische Uurwerktechniek.

2 likes

Worden in die boeken dan algemene dingen besproken of gaan ze echt de diepte in over alle soorten uurwerken en functies en reparaties en dergelijke? Dan is dat iig wel een heel mooie om aan te schaffen denk ik!

Als je wat mooie foto’s hebt van de boeken zou ik zeggen zet ze hier mooi weg als dat kan en mag! Dan hebben we ze gelijk mooi op een rijtje staan

1 like

Thanks voor de tip!

1 like

Bedoel je deze?

3 likes

Doe het vooral rustig aan, en bouw het langzaam op. begin niet met alles te kopen wat voorbij komt,
Gewoon nadenken, en raad vragen aan iemand die er in thuis is, anders gaat je het veel geld kosten voor wat rommel dat je in de vuilbak kan kieperen.

2 likes

:100:

… anders zit je voor je 't weet met hopen gereedschap die je niet of nauwelijks gebruikt of zelfs kan gebruiken. Vooral niet uit eigen ervaring. :face_with_peeking_eye: :joy:

Vermijd Amazon en Aliexpress dus. Tenzij voor heel, heel specifieke dingen waar toleranties niet belangrijk zijn, en eer je weet wat dat is ben je wel weer ff verder.

Meestal beiden. Ik heb veel boeken gelezen, en daar staan veel dingen in waar ik zelf tot nader order niet durf aan beginnen; maar gewoon al lezen, en snappen hoe ze dingen doen en waarom, geeft je inzichten in het grote plaatje dat je elders ook kan gebruiken, al dan niet rechtstreeks. Verschillende auteurs hebben soms ook iets verschillende aanpakken om hetzelfde te bereiken, elk met hun eigen oordeel van voor/nadelen. Is interessant om meerdere zienswijzen te kunnen vergelijken.

Voor mij de beste allrounder die je kan kopen in de winkel:

De opvolger is veel veel technischer, heel interessant om te lezen wel.

Deze gaf @Akrid al aan, is ook heel goed:

Prachtig boek en absoluut de moeite om te lezen, maar het gaat eerder uit van een insteek “hoe ontwerp/maak ik een horloge zelf van niks”. De man was dan ook een legende:

Meer gefocuset op (veel) oudere types (cilinders, snek, etc), maar vond ik leuk om door te lezen (al heb ik er - voor zover ik mij herinner - niet veel uit gehaald dat ik nu in de praktijk zou kunnen gebruiken):

Top boekjes over draaibankwerk:

En dan heb ik ook nog een set witte boeken liggen die heel erg handig zijn om concreet dingen aan te pakken maar die zijn niet in de winkel te vinden, voor zover ik weet. :smile:

8 likes

Deze heb ik recent ook gekocht. Deze hardcover die @LVA afbeeld is iets prijziger, ik heb de andere maar ze zijn beide wel de 2e editie. Bij mij scheelde het de helft. Heb je toch weer wat bespaard voor andere tooltjes. Ik denk dat deze inderdaad in de buurt komt van die van de Carle.

Intussen is die van de Carle ook weer bij Bol te verkrijgen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/practical-watch-repairing/1001004001238846/?Referrer=ADVNLGOO002008O-S--1001004001238846&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD5OnmM-u-6vPkAwUrB-bb_7NvBcN&gclid=EAIaIQobChMIm6zI6JCJiwMVXKSDBx0j2CCnEAQYASABEgIqIvD_BwE

Levertijden zijn wel wat langer. Ik ben ook nog op 2 boeken aan het wachten van bol. Ik denk omdat dit komt omdat er bijna niemand deze dingen aanschaft en ze dus van verder weg moeten komen. Ik denk inderdaad als je deze twee hebt ben je best wel goed op weg. Veel andere gaan wel in op veel details waar je in het begin niet zo veel aan hebt denk ik of er staat eigenlijk hetzelfde in als in deze twee.

Ja inderdaad :smiley: maar ik kreeg het toen niet gedownload… Dit boek staat nog wel is op marktplaats maar geef er vooral niet te veel aan uit. Sommige beweren dat die over de 100 euro waard is :sweat_smile:, dat heb ik er in ieder geval niet voor betaald. Dit is wel echt een aanrader denk ik als je net begint. Bij ons in Hasselt beginnen ook veel hem te kopen en de docent noemt het de bijbel.

3 likes

Kijk dat is voor mekaar! En nog gratis ook XD

1 like

Genoeg leesvoer dus. Oké de watch repairers manual en het boek van jendritzki bevatten dan in principe de essentiële info om mee te kunnen beginnen?

1 like

Alleen het boek van Jendritzki is al voldoende eigenlijk.

Uiteindelijk is het ook gewoon doen. Horlogemaker is denk ik nog nooit iemand geworden door lezen. Maar een juiste basisbron van kennis is wel belangrijk. Gewoon oude uurwerkjes kopen die lopen en netjes reinigen, terug in elkaar en olie geven. Ongetwijfeld dat het niet perfect loopt maar door de tijd ga beter problemen herkennen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan afgelopen jaar.

2 likes

Ja, de overlap zal wel bijna volledig zijn tussen die twee voor al wat basiszaken is. Komt er maar op aan van wat je kan vinden - ik heb bvb zelf Jendritzki niet want ik kon niet meteen een goeie kopie vinden toendertijd, en Fried was gewoon te bestellen.

2 likes

Ja en fried is engels, voor mij geen probleem maar kan me inbeelden dat sommige dat nier prettig vinden. Wel de nederlandse woordjes leren wil je hier vragen stellen, want er zijn er een aantal bij die dan helemaal wild worden als je met engels termen begint :joy:

3 likes

Dat was een van de dingen die maakten dat ik niet meteen Jendritzki gekocht heb, ik lees geen Duits en Nederlands probeer ik wat te vermijden. Ik heb hoofdzakelijk Engelse boeken, en had geen zin om op elke pagina te moeten beginnen nadenken hoe dat nu weer heette in de andere :face_with_peeking_eye: :joy: ik moet al genoeg talen switchen in het echte leven, de horlogerij mag voor mij gewoon rustig in het Engels.

4 likes

Ik lig er ook niet zo wakker van inderdaad. Maar ook in het Nederlands zie je meerdere namen voor hetzelfde onderdeel voorbij komen.

2 likes

Kan iemand me die PDF file doorsturen want via scribt lukt het me niet!

2 likes

Dit zou ik ook wel fijn vinden. Mocht iemand dat kunnen doen laat me maar horen via pb :smile:

1 like

Daar sluit ik me volledig bij aan😁

Kwestie van inloggen d8 ik.