Hoe te beginnen met horloges repareren

Nu we het er toch over hebben. Komt zojuist weer 1 binnen. Ben me intussen wat aan het verdiepen in balans werk en zie al snel dat ik hier veel antwoorden uit kan halen.

3 likes

Daar heb ik ook interesse in.

1 like

Ik ben daar zelf helemaal niet bij betrokken (was clinicdeelnemer een paar jaar terug). Als je geïnteresseerd bent kan je het beste contact opnemen met @Lasalle of @vinwat

aliexpress :hot_face: :woozy_face:

Het eerste advies is meteen een, in mijn ogen, slecht advies :face_with_peeking_eye:.
Ook in China heb je goede leveranciers. Voor 65 euro koop je een top set. Ik heb beide sets en net zo tevreden over beide.
Zo ook de veer ton snapper. 5 euro om 35. Geen verschil merkbaar.
Tweezer (pincetten) daarentegen kun je maar beter van enkele leveranciers uitkiezen. Dumont is wellicht de meest gebruikte. Niet zonder reden…

4 likes

De titanium pincetten van Cousins werken heerlijk; maar ik heb hem (heb geloof ik de nr. 3) wel zelf bijgepunt en geperfectioneerd. Het grote voordeel van titanium is doodeenvoudig het gewicht, en de mate van gevoel die je hebt - want je hoeft gewoon minder hard te knijpen om iets op te pakken. Het beschadigt per definitie (het is vrij zacht) ook vrijwel geen van je onderdelen.

Heb ook de Dumonts hoor, en de scherpte van die tips is soms ook gewoon noodzakelijk.

4 likes

Akkoord!

Over je pincetten van Cousins had ik je al eerder positief zien schijven. Binnenkort ga ik weer bij Cousins bestellen. Ook ‘jouw’ Tweezers…Alleen heb ik nu iemand met een fysiek adres in Engeland en zij gaat regelmatig op en neer​:pray::innocent:

3 likes

Piel jij dan maar lekker aan met jouw draaiers​:rofl::rofl::rofl:, maar toch niet aan mijn horloges​:slightly_smiling_face:

1 like

Er zijn genoeg chinese dingen die prima zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Weishi! :grin:

De stoere hobbyisten onder ons die heel china afkraken moeten dan ook zo stoer zijn een peperdure witschi te kopen. Er is wel merkbaar verschil in gereedschap, maar de aanschafprijs is sterker merkbaar. Ik heb intussen veel geïnvesteerd in het echte werk maar nog wel wat dingen die uit china komen. Voor de keren dat ik bepaalde tooltjes gebruik is chinees dikke prima.

Wat betreft dat veerton tooltje zou je ook gek zijn om het van bergeon ofzo te kopen. :joy:

Ik ben dus echt wel pro china voor bepaalde dingen, bepaalde dingen ook echt helemaal niet. Koop nooit de chinese Vigor bijvoorbeeld.

3 likes

Vloek ik hier in de kerk als ik hier roep dat ik gebruik maak van pincetten die eigenlijk voor de beauty industrie zijn bedoeld?

Zijn super licht, die mensen werken vaak bij kwetsbare lichaamsdelen (ogen) en daar wil je ook geen fouten maken. Tevens antimagnetisch…… ik vind ze fijn werken. Kosten rond de 10 euro per stuk en zijn er in verschillende vormen. Voor het plooien van de balans gebruik ik hele andere zodat ik er makkelijker bij kan (haakse vorm).

5 likes

Is zo’n veerton tooltje erg essentieel bij het uit elkaar halen en in elkaar zetten van een uurwerk?

Ik ben een klein lijstje aan 't maken voor mezelf van spulletjes die ik graag wil hebben zodat ik de hobby zeg maar kan beginnen

1 like

Nee. Er zijn hopen professionals die veren handmatig doen. Ik ben geen professional en doe het 50/50 al naargelang hoe mijn pet staat. :smile:

1 like

Ahahaha oké dan, en hoe doe je zoiets dan handmatig?:sweat_smile::joy:

2 likes

Even tussendoor hier, ik vervang opwindveren altijd tenzij onvindbaar. En ik gebruik dan wel een verenwinder. Maar voor elk wat wils. :wink:

3 likes

Welke olie op welke plek vind ik altijd het interessantste. Het lijkt wel dat elke horlogemaker daar anders over denkt.

5 likes

Cousins verkoopt messing pincetten voor zon 2 pond p.s. De dikke messing gebruik ik als ik wat kracht moet zetten. Denk aan arbre erin drukken. Hierdoor beschadig je de arbre niet en houd je dus wat amplitude over als je een preller wilt :crazy_face:. Voor de rest gebruik ik brons van horotec MSA12.306 S5 die we voor hasselt moesten kopen. Geweldig ding want hij slijt niet als een messing en maakt niet de krassen als staal. Geld dik waard als je het mij vraagt.

Voor plooien o.i.d. gebruik ik staal nummer 5. Heb nog wat andere stalen maar die gebruik ik niet zo veel. Dikke nummer 2 hooguit voor bascule veer om hem goed vast te kunnen pakken. :grin:

6 likes

Nou dat lijkt niet maar dat is gewoon zo haha. Altijd heerlijk die discussies over olie :joy:

Je ziet zelfs sheets veranderen door de jaren heen. Heb eerder een 7750 gedaan en eerdere sheets gaven aan veelal HP1300 in het chrono mechanisme te stoppen, tegenwoordig is dat blauw vet (ik gebruik 9504). Schijnt ook zo te zijn dat grote merken van gedachte wisselen en dus service sheets veranderen. :crazy_face:

4 likes

Iemand die een lijstje heeft van de smeer en olie punten in een standaard uurwerk? Ik zou die discussie graag zien. Daar kan ik en denk ik heel veel andere leden iets van leren.

2 likes