Hoe te beginnen met horloges repareren

Daar gebruik ik dan weer een pincet voor die aan het einde kunststof punten heeft. Gebruik ik ook bij het afpakken van de wijzerplaat en/of datumring.

2 likes

Kunt deze downloaden. In de basis is dit hoe een uurwerk in elkaar steekt en dus gesmeerd hoort te worden. Complicaties zul je naar sheets van dat uurwerk of soortgelijke uurwerken moeten kijken.

1 like

@lassale :wink:

2 likes

Als er een clinic komt, dan hoop ik daar bij te zijn.

Na een week klooien met oude horloges heb ik sowieso al wat tips die ik in andere draadjes niet meteen zag staan:
Goed licht en een zaklamp
Vergrootglas. Zelfs de kleine op mijn Victorinox helpt.
Een loeplamp wordt mijn eerstvolgende aankoop.

Op Bol.com heb ik een (Chinese) startersset gekocht. Juist om te ervaren wat je op (weggooihorloges) kunt verpesten.

Wat ik hiervan leer; je kunt alle maten schroevendraaiers kopen die er bestaan, maar als je steeds de verkeerde maat op de verkeerde schroef zet, dan heb je nog niets aan alle maten in je collectie. Ik denk dat je eerst die fouten moet maken, alvorens je snapt hoe belangrijk goed materiaal (en geduld) is.

En dat je niet lukraak een erfstuk of grail moet openen.

Foto’s maken van hoe iets zit (lees: zat) helpt. Zoom vooral ver in. Kijk naar basic filmpjes op YouTube om te zien hoeveel verschillende stem-removal technieken er zijn. Ik had anders nooit de stemrelease schroef gevonden op mijn opa’s Massy (kermiskwaliteit). Met het blote oog zag ik die simpelweg niet, dus wilde het al bijna met kracht kapottrekken. Bij een Hong Kong quartz moest ik de stem verwijderen door ergens op te drukken en op een vergelijkbaar uurwerk werkte dat weer niet. Daar moest ik wat schroeven losser draaien. Nergens kon ik van die movements informatie vinden, dus dat moet je dan zelf uitvinden, denk ik.

Een riedel sloophorloges is dus wel handig. Want het is heel leuk om zo te hannessen en te leren, vind ik. Nogmaals, ik ben letterlijk pas een week bezig.

Ik zit nu nog aan de eettafel, maar dat is al snel een verkeerde plek. Schroefjes vind je in de woonkamer niet terug.

O ja, en een leesbril. Ik moet er al twee jaar één, maar nu heb ik een goede reden.

1 like

https://www.bol.com/nl/nl/p/happy-goods-horloge-gereedschap-horlogeband-inkorter-154-delig-horloge-reparatie-set-tot-55-mm-horloge-opener-horloge-schroevendraaierset-horlogekast-opener-horlogegereedschap/9300000049986635/

Dit is die set. In de verzenddoos zat een wit vierkant schuimmatje, maar die staat niet in de omschrijving. Die mat gebruik ik nu al iedere keer. Het is klein (3/4 van een A4 ongeveer).

Wat is de officiĂ«le naam voor zo’n mat? Ik zou wel een grotere willen.

1 like

Al gevonden: Bergeon werkmat.

1 like

Leuk! Weer een startende sleutelaar!
Ik las over je worsteling met het ’ kermis’ horloge uit de familie.
Ik ben het niet eens met alle strenge waarschuwingen dat je er af moet blijven. Je weet zelf best welke ( emotionele) waarde een horloge kan hebben. En als er iets stuk gaat, so what? De professionals krijgen uiterste voorzichtigheid ingepeperd op de opleiding - en terecht- , maar die werken aan andermans spul.
Leren doe je met vallen en opstaan.
Tip : probeer eens twee sterke leesbrillen over elkaar. Werkt bij mij prima. Een oogloupje heb ik maar soms nodig, vergt enige gewenning maar is ook handig en goedkoop.
Veel goedkope hulpmiddelen zijn super nuttig. Rodico, pithout( en satéprikkers) goede werkmat, lamp, in hoogte verstelbare tafel, tangetjes.
Alleen een timegrapher is echt onmisbaar. Ca 200 euro.
Ik wens je veel succes. En vraag gerust, dat doe ik ook al drie jaar!

2 likes

Welke oog loupe is handig voor een beginner? Ik bedoel dan met name welke sterkte, denk aan bijvoorbeeld 2,5 of 3,3?

1 like

Ik gebruik vooral de 2.5

3 likes

Loep 2,5 en 5 voor kleinere onderdelen en 10 voor tappen en log gaten ( lagerstenen)

4 likes

Goeie avond mensen van 't forum! Ik ben inmiddels begonnen met het bij elkaar zoeken van gereedschap. Dus net enige regelmaat komt ome post nl en DHL langs met de nodige spulletjes.

Nou heb ik van de week een citizen eco drive van mijn schoonpa gekregen omdat ik het erover had dat ik wilde proberen horloges te gaan maken. Dit horloge heeft ie al jaren niet meer gedragen en is toe aan een nieuwe batterij/condensator dohickey. Ik heb 't horloge van de week open gehad maar nu is de gasket een beetje uitgelubberd. Ik heb op tiktok eens wat voorbij zien komen over warm water dat rubber en elastiek weer terug kan krijgen naar z’n originele vorm. Dus dat ga ik zo eens proberen, ik bedoel, ik heb toch vrij weinig te verliezen met die pakking.

Stel dat mocht niet werken, waar kan km dan een setje met goede pakkingen vandaan halen?

Groetjes Ian

4 likes

Dank je wel voor je warme woorden! Dat Rodico had ik nog niet gezien, dat is ook een goeie voor wat ik prima kan gebruiken.

2 likes

Ik haal alles bij van de Gevel, Zellerstraat in Tilburg. Is eigenlijk groothandel, maar ze helpen iedereen.
Als je precies weet wat je nodig hebt is het makkelijk online bestellen. Ook bij Cousins.

3 likes

Rodico is voor haast alle problemen de oplossing!
Het dept teveel olie, is een standaardje voor onderdelen, trekt vuil uit radertjes en op een houten puntje kun je er schroefjes uit een gat mee tillen of deksteentjes vasthouden
 Enzovoorts!

5 likes

En dan te bedenken dat het ontwikkeld is om typemachine-letters mee te reinigen. :grin:

7 likes

Serieus? Dat is grappig, wist ik niet!

1 like

Ik heb mijn oranje Vendex vorige week verkocht, zul je altijd zien!

2 likes

Heb hier nog de Hermes van mijn vader staan, begin jaren '60. Slaat wel het papier kapot inmiddels. :sweat_smile:

2 likes

Eigenlijk doe je dat niet
 eens binnenwerk gewassen is blijf je er met Rodico van af.

Is een fout die je vaak op YT tegenkomt, maar bij bv Omega vinden ze dat not done. :sunglasses:

3 likes

Ik neem ook geen opdrachten aan van de dure firma’s
Vintage horloges, tientjes werk, eigen verzameling
 Dan mag er véél meer!:wink:

5 likes