Hoe vaak laten jullie je speedmaster servicen en/ of controleren op waterdichtheid?

Omdat de leasefirma misschien de ervaring heeft, beter tijdig onderhoud dan wachten tot de dure kosten? :wink:

Want als er nu één regel is wat een leasefirma toepast, is om zo weinig mogelijk geld uit te geven een zo veel mogelijk proberen verdienen. :wink:

2 likes

M.a.w. als het slecht begint te lopen is t eigenlijk al kapot…

Vergeet vooral je remolie niet , die neemt vocht op… die wissel ik om het jaar… als op een trackday de remmen goed heet zijn is vocht in je olie wel het laatste wat je wil…

1 like

Nou, wat kort door de bocht. Voor de lease finance jongens geldt vooral dat voorspelbaar makkelijker financieren is. Dus beter liever 5 onnodige beurten dan 1 onverwacht onderhoud. Als particulier zou je best met een iets minder behoudende afweging goed kunnen zitten.

Tja… daar heb je ook weer een punt…

Ik zie daar een tegenstelling in… onderhoudsintervallen zijn voorspelbaar, maar daarmee toch niet minder nodig ?
Het is juist ter voorkoming van slijtage , niet als lapmiddel…
Een onderhoud is toch niet onverwacht ? Dat heet dan een reparatie naar mijn bescheiden mening en dan is het leed al geleden.

Bij mechanische uurwerken werkend op veerkracht zal een storing zich eerder aandienen en wellicht is t leed te overzien.
Quartz en andere electronisch aangedreven draaien gewoon door totdat de prik op is…

Elke maand olie verversen is overdreven , maar r staat gewoon een aantal km of periode voor.
Wat voor olie t ook is en wat voor toepassing t ook heeft.

1 like

Ik ben van het anekdotisch bewijs in dit topic geloof ik, dus ik gooi er nog eentje tegen aan: ooit een klein autootje gehad die volgens de dealer bij 80dkm een nieuwe multi-snaar en waterpomp nodig had. Lang verhaal kort; toen de auto met bij 2,5 ton naar de sloop ging zaten de zelfde (functionerende) snaar en pomp er nog op.

Niet anekdotisch punt wat ik wil maken is: het geadviseerde onderhoud is gebaseerd op gemiddelden en gebaseerd op conservatieve inschattingen van levensduur etc. De staat van de individuele auto, het type gebruik, het onderhoudsverleden, etc. worden hier niet in meegenomen. En daar bovenop heeft de merkdealer die dit alles communiceert een duidelijk commercieel belang bij frequent garage bezoek.

Al met al kun je er dus vanuit gaan dat je wel wat marge hebt ten opzichte van het geadviseerde onderhoudsschema.

Misschien heb ik niet goed onderscheid gemaakt tussen onderhoud en reparatie. Maar het gaat niet om onderhoudsintervallen am sich, maar om de frequentie ervan. En om wat er in gebeurt, zie anekdote…