Hoe vaak laten jullie je speedmaster servicen en/ of controleren op waterdichtheid?

:roll_eyes:

Zonnebril :sunglasses:

1 like

En geldt dat ook voor de binnenkant van het horloge? Overigens is de ruimte geen vacuĂŒm. Een vacuĂŒm is een gesloten ruimte waarin zich geen materie bevindt. In de ruimte vliegt nogal wat materie rond. Alleen zit er vaak wat afstand tussen.

Het zou zelfs handiger zijn als de kast van het horloge mee zou 'ademen. Dan heb je ook nooit het gevaar van een crystal blow out bij plotse drukverschillen.

Ben ik van op de hoogte, zelfs anti-materie, maar we dwalen af. Hoewel, speedy / ruimte 
 :grin:

1. Wel of niet indrogen pakkingen, is al veel over gezegd, maar wat denk je van een keer in die 18 jaar de kroon een keer goed ergens tegen aan stoten?

Als hij dan niet 100% meer recht staat, zou hij best kunnen lekken. Of de tube komt los.
Hangt van het model af, soms gesoldeerd bij de oudere omega’s, maar soms ook in de kast geperst met wat loctite als borgmiddel. Als dat een tik krijgt kan de borging los komen, lees kan gaan lekken.
Of die is geschroefd. Kan ook loskomen. Of door een tik, of door verouderd borgmiddel maar ook doordat sommigen de kroon loeivast. dichtdraaien, dan komt soms de tube mee als je de kroon weer losdraait.
2) Heb je wel eens goed gekeken naar de tube, het buisje waar de kroon over heen schuift of op wordt vastgeschroefd? Vaak is die vies, en dat is niet alleen vet maar ook gruis, stof, zandkorrel. Wat denk je dat dat doen voor je pakkingen op den duur?

Waterdichtheid laat ik eigenlijk nooit checken omdat hij niet mee gaat zwemmen. Na 18 jaar zijn de meeste pakkingen wel aan gort, dus ga er maar van uit dat hij zo lek is als een zeef.
Onderhoud doe ik meestal als een horloge minder gaat lopen. Mijn Speedmaster uit 1999 heeft in 2020 onderhoud gehad, liep nog prima, al moet ik wel zeggen dat hij niet dagelijks is gedragen.
Onderhoud bij een goede horlogemaker zal je een 400 euro kosten denk ik. Omega zelf doet alleen full service. Nadeel is dat het lang duurt, en dat het handen vol klauwen kost (ik meen 1300 euro). Voordeel is dat hij weer als nieuw terugkomt. Dat doe ik normaal dus niet meer, maar bij deze Speedmaster wel omdat ik die nieuw heb gekocht bij een speciale gelegenheid.

Dank voor je reactie! Iemand enig idee hoe lang de service via omega gemiddeld genomen duurt?

Een maand of 2-3 ben je wel onderweg.

950

2 likes

Valt nog iets mee dus, maar daar komen volgens mij nog wat kosten bij voor transport en sommige onderdelen. Ik was in ieder geval meer kwijt.

Lijkt me niet dat dat komt door uurwerk onderdelen, die zitten in deze all in prijs . FYI in 2020 was het nog volgens mij nog 750, dus zou er veel opslag in zitten voor transport en evt. externe onderdelen zoals glas, en/of bezel, enz. (wijzers en kroon horen hier niet bij).

1 like

Prijzen zijn wel gestegen. Kan natuurlijk ook zijn dat de lokale juwelier er nog wat bovenop heeft gezet voor het opsturen.
Onderdelen die onder het onderhoud vallen zitten in het bedrag, maar wat daar precies onder valt? Nieuw glas is bij plexi eigenlijk altijd nodig.

Die 1300 is wat mij betreft te hoog voor 'n complete service, heb je niet een offerte gehad met optionele/noodzakelijke kosten bovenop de 750, handlingskosten van de juwelier zou niet meer dan 75 kunnen/mogen/hoeven te zijn.

1 like

Dank je! Prijzig maar is te doen
 Wel jammer dat t 2-3 maanden duurt

Daar ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad
 als ik de reacties hierboven lees wordt bij een IWC servicebeurt zo ongeveer alles vervangen

"Het is een beetje als de wet van Murphy:
`

‘hoe meer bewegende onderdelen, hoe meer er kapot kan gaan.’
`

Ik hoor regelmatig dat mensen hun quartz horloge, dat al ruim 20 jaar oud is, alleen hebben opengemaakt om de batterij te vervangen. Of het nog net zo stipt is als een Zwitserse trein? Dat is een mysterie. Maar ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat een automatisch horloge het waarschijnlijk iets minder lang zou hebben volgehouden onder dezelfde omstandigheden, zonder een bezoek aan de horlogemaker.

Het heeft eigenlijk helemaal niets te maken met “wat voor soort” horloge het is.
Punt is dat de kwaliteit en smerende eigenschappen met leeftijd teruglopen.
Moebius olie heeft voor de niet synthetische versies een shelf life van 2 jaar (8000 etc) en voor de synthetische varianten 6 jaar
 `

Ik gebruik in mijn cassette deck capstan gesinterde brons lagers Klueber Isoflex pdp65 , beste van het beste , en die heeft een shelf life van 5 jaar.

Praktijk is dat een “verse” synthetische olie 10 jaar mee gaat , niet synthetische olies variĂ«ren tussen rond de 6
 daarna verversen

Of de servicekosten zich verhouden tot de waarde van het horloge of apparaat is een tweede
 en uiteindelijk gaat het goed tot het fout gaat :slight_smile:

Als annekdote :
Eén van de dingen die ik van mijn vader heb geleerd : nooit beknibbelen op banden, olie en ruitewisserbladen of het nu een rolls royce is of een lelijke eend

Ik heb er meerdere malen mijn voordeel mee gehad

FIFY.

Basisprijs is 950, heb geen extra offerte gekregen. Zal nog eens zoeken of ik de nota kan vinden.

Eigenaar van deze Longines ging er ook nooit mee zwemmen

Onderhoud uitgesteld tot het horloge slecht liep.

Slecht idee, meer kosten dan nodig had geweest, moest zelfs nieuwe wijzerplaat in.

Maar het is gelukkig nog goed gekomen. :wink:

Bij die 950 euro bij Omega, zitten wijzers, kroon, pushers, pakkingen, glas (als het geen mineraal of saffier is) wijzers, enz

1 like