Hoe veel zekerheid geeft betalen via Paypal?

Ik heb een horloge op het oog in italie (brrr slechte verhalen!). Het staat op hun versie van marktplaats. Verkoper accepteerd Paypal en wil verzenden, so far so good.
Keurige Engelse snelle communicatie (bijna on-italiaans😀) De prijs is allen net dat tikje te laag om het helemaal meteen te vertrouwen.
Hoeveel zekerheid geeft het mij als koper als in middels Paypal betaal en in krijg niet thuis wat er op de foto’s staat. Ik ken de grote lijnen van de Paypal kopersbescherming maar zitten hier nog haken en ogen aan?

0 zekerheid.

Item not as described claims gelden alleen via Paypal-gerelateerde sites (Ebay bv., dacht marktplaats in enkele gevallen ook).
Voor de rest heb je geen poot om op te staan indien hij je een steen doorstuurt.

1 like

Betalen met paypal via je credit card zou meer zekerheid geven dacht ik, als je het maar niet als “gift” over maakt. Ik heb nu twee keer iets van een Italiaan gekocht (een Rado Electrosonic en een Longines Ultronic) en dat ging goed, maar dat was dan ook via een forum. Je hebt denk ik meer te vrezen van de Italiaanse en de Nederlandse post.

Bingo. Als er iets waardevol in een pakketje zit verdwijnt dat nogal gemakkelijk daar.

De enige zekerheid die je hebt is dat wanneer het pakket niet aankomt en de verzender dit ook niet aan kan tonen dmv een trackingsnummer, je je geld terug krijgt.

Wat er in het pakket zit is niet zo relevant aangezien dit voor paypal niet te controleren is.

Dat is onzin, kijk gewoon naar de voorwaarden:
www.paypal.com/nl/webapps/mpp/ua/useragreement-full#13

Ik heb een keer een beroep moeten doen op de kopersbescherming van Paypal en dat werd toen prima opgelost. Creditcard zou trouwens ook mijn voorkeur hebben, dan hoef je maar één keer een formulier in te vullen en ben je klaar. Paypal duurt iets langer en vereist iets meer eigen initiatief (doorsturen van correspondentie en dergelijke).

Let maar op. Als je de UA doorneemt kom je heel wat ‘loopholes’ tegen. Zeker bij privĂ© sales zijn er grote uitzonderingen.
SAVO claims buiten geregistreerde sites lopen maar heel weinig in het voordeel van de koper af.

Ik begrijp dat de creditcard te prefereren is. Dit dan via Paypal? Of direct vanaf de creditcard?

Paypal i.c.m. Italië komt op 4.3 op de schaal van CreditSec.

Creditcard kan direct. Maar als het een dure aankoop is, waarom vlieg je dan niet even heen en weer met Ryanair?

PayPal = holle bescherming.

Wie van iedereen die roept dat Paypal holle bescherming is, heeft eigenlijk persoonlijke ervaring? Of is het “van horen zeggen”?

Ik heb 3 duidelijke cases:

• Een IPOD gekocht in Canada, niet via ebay of dergelijke maar gewoon via een canadese zoekertjessite. Toegekomen maar bleek niet het beschreven model te zijn (kleinere capaciteit). Verkoper wou er niet van horen. Claim via Paypal, geen probleem, geld terug.
  • Vulpen gekocht van Belg (ben ik zelf ook) op een lokale zoekertjessite, nooit iets gekregen. Claim ingediend met PV van de politie, geen probleem, geld terug.
  • Horloge (+/-1000€) gekocht via Chrono24 en lege doos gekregen. Verkoper zei dat ik het maar met de verzendmaatschappij moest regelen. Paypal heeft bemiddeld en mijn geld teruggestort, heeft wel een tijdje geduurd.

Dus ik heb geen klachten over paypal. Ik gebruik het trouwens heel vaak (In November bijvoorbeeld heb ik er 5 keren online mee betaald) en nog nooit bedrogen uitgekomen.

1 like

Uit eigen ervaring, PayPal biedt prima kopersbescherming. De andere kant van de medaille is dat je het dus nooit moet gebruiken als je verkoopt. Ook uit eigen ervaring

4 likes

Ik betaal op eBay alles met PP; 1 slechte ervaring met een Italiaanse verkoper (tja, ik verzin het niet, sorry) en gedreigd met PP-bemiddeling (had ze al ingelicht); verkoper draaide meteen als een blad aan de boom, e.e.a. in der minne geschikt zonder PP tussenkomst.

Maar heel “harde” problemen heb ik als koper ook nog niet gehad.

Ik denkt dat dit altijd van tel is zolang je maar niet het vakje aanvinkt waar staat dat je geld doorstuurt naar familie.
(in dat geval zijn er geen kosten, maar ook geen zekerheid) Dit durven scammers nog wel eens vragen om aan te vinken.

Net gezien dat dit aangepast is inderdaad. Vroeger was er een discrepantie tussen US en EU.

Super dat er zo veel ervaring op het forum zit, dank jullie voor de info!

Je moet wel betalen via “goederen of diensten” en tijdens het betalen een goede product omschrijving meegeven inclusief staat etc, met vermelding naar product zoals beschreven op xxx met plaatje xxx"

Meestal zullen de verkopers dat niet willen vanwege enerzijds dat ze 21 dagen op hun geld moeten wachten en ook nog kosten betalen aan PayPal (ik biedt altijd aan om de extra kosten te betalen, er zijn wel sites voor die dat voor je uitrekenen, bijvoorbeeld: als je 200 wilt ontvangen moet je 208,95 overmaken ofzo).

Via “vrienden en familie” overmaken zitten er geen kosten aan vast maar ook geen enkele bescherming (buiten het feit dat je tegen de regels van Paypal handelt).

In het geval dat het duidelijk is waar je geld voor geeft heb je behoorlijke bescherming.

Na ontvangst op de rekening (direct na betaling) kan ik het geld overmaken naar mijn bankrekening wat 3 dagen max. duurt en kan ik er gewoon mee betalen hoor. (Verified member etc. wel natuurlijk).
Kosten neem ik meestal op mezelf als verkoper, en reken ik samen met verzending gewoon in mijn prijs.

Als verkoper is de grootste tip; laat mensen niet gewoon betalen maar stuur ze een Paypal-factuur op. Daar kan je mooi nog eens bekende gebreken e.d. oplijsten en een return-policy of iets dergelijks in vermelden. Zo weet de koper altijd wat hij koopt en zijn SAVO / SNAD claims al heel wat lastiger aangezien het nog eens op de factuur staat.

1 like

Ja factuur is nog beter (en kosten door verkoper betaald nog veel beter) straalt wel zekerheid uit af
 als ik van een verified paypal member een factuur krijg, die klopt dan zou ik wel kopen hoor
 behoorlijke bescherming.

Als ik iets koop, en vervolgens op de vraag “accepteer je Paypal” het antwoord “ja hoor” krijg en vervolgens “graag overmaken via vrienden&familie naar Sufpotje@gmail.com” – en dan als ik aangeef alleen goederen&diensten te willen het antwoord krijg “Ja daag, moet ik 21 dagen op mijn geld wachten” – dan haak ik altijd af

Probeer ook kaartjes voor Adele te kopen en daar gebeurt dat nogal vaak
 nog niet gelukt of hard-copy kaarten, fysiek ophalen of paypal met kopersbescherming te kopen.