Hoe ver ga je met op afstand kopen en vooraf betalen?

Ik zag gisteren op Uhrforum een horloge waar ik toch wel heel enthousiast van wordt. Maar ja…rond de € 1.800 is ook nogal een bedrag om zo even over te maken en te laten versturen. Ophalen kan natuurlijk maar daar gaat ook nogal wat tijd en kosten in zitten.

Ik denk dat er hier wel meer mensen kopen of misschien wel verkopen aan particulieren op afstand. Hoe ver ga je ten aanzien van het bedrag wat je zo vooraf overmaakt. En wat doe je om er het risico zo laag mogelijk te houden dat je bedrogen achter blijft?

Vorig horloge wat ik op Uhrforum heb gekocht was rond de € 700 van iemand zonder referenties (maar wel een eBay account met goede reviews) en dat is top verlopen overigens.

1 like

Belangrijkste is de reputatie, maar verzekerde verzending lijkt mij wel handig bij dit soort bedragen.
Zelf zou ik tot EUR 1.000 nog acceptabel vinden.

Vooruitbetalen is erg spannend maar hetzelfde geldt voor versturen zonder betaling. Wellicht een middenweg opzoeken… :slight_smile:

Twee weken geleden heb ik een horloge verzonden aan een forumlid (€450) terwijl ik om een betaling van tevoren gevraagd heb, dit is ook gebeurd. Ik zou bereid geweest zijn om een foto van mijn ID te overleggen maar dat was niet nodig. Transactie is overigens top verlopen en beide kanten waren tevreden. Good faith goes a long way.

Ligt denk ik aan je eigen budget wat voor risico je durft te nemen; voor de ene persoon vertegenwoordigd 1800 nu eenmaal meer geld dan voor de ander.

Voor mij is zo’n 200,- van een verkoper met goede reputatie en duidelijke foto’s niet zo’n probleem om “zo” over te maken.

Voor duurdere horloges start ik toch echt de auto + boterhammetjes voor onderweg! :sunglasses:
(geldt overigens voor bijna alles wat ik online via particulieren koop)

1800? dagje of weekendje Duitsland! :slight_smile:

3 likes

Ik zou een dagje Duitsland plannen voor dat bedrag :slight_smile:

2 likes

Dat heb ik een keer gehad, een internationale verkoper die nog weinig verkocht had had een horloge te koop staat (ging om omstreeks 400 euro) waar ik intresse in had. Hij wilde het horloge opsturen naar mij en ik mocht betalen als ik het ontvangen had omdat ik veel feedback heb als koper/verkoper. :+1:

Met een paypal business betaling zou ik er al wat meer op gerust zijn en zou ik zonder moeite voor grotere bedragen een horloge laten opsturen. Het ligt ook helemaal aan de verkoper. Op marktplaats ligt voor mij die grens eerder bij de 2-300 euro al.

1 like

Laatst mijn PO gekocht op Uhrforum en verzekerd laten versturen.
Was nog een plukkie meer geld en via PayPal friends & family.
Had zijn history bekeken, duur lidmaatschap, huisadres en telefoon nummer opgevraagd, en toen het risico genomen.
Grootste issue vind ik is de term “nieuwstaat” oid. Je verwacht een topper maar dit kan dan zeker tegenvallen.
In mijn geval was de klok net terug van een Full Service en was gegarandeerd feilloos en was dit gelukkig ook na ontvangst.
En sowieso niet op een donderdag of vrijdag oid laten versturen ivm weekend. Klok moet er maximaal 1 dag over doen om aan te komen. Kans op vermissing mss iets kleiner.

1 like

Ik heb mijn Rolex DJ via internet in Engeland gekocht. Dit puur op een referentie van het forum en goede reputatie van de verkoper. Normaliter zou ik dit niet doen.

Afstand en bedrag geen issue eigenlijk, reputatie en trackable wel. Heb horloges uit Japan, Singapore, Spanje en Italië laten komen, direct, via eBay of chrono24, betaald via bankoverschrijving, PayPal of creditcard.

2 likes

Met PayPal denk ik dat ik het meeste wel zou doen, tot 1500 durf ik ook wel vooruit te betalen met bank overschrijving.

Het gekste wat ik ooit heb gedaan: een Cartier horloge gekocht met betaling via Western Union, keurig geleverd. Mooi systeem ook, lang niet zo fraudegevoelig als je denkt.

2 likes

Ligt voor mij helemaal aan de situatie. Alles alles naar mijn zin is, dan kijk ik niet direct naar het bedrag. Heb pas 2x echt een probleem gehad en dat is beide keren met wat getouwtrek ook weer goed gekomen.

Doe zo goed mogelijk research, en beslis dan of je het voldoende vertrouwt. Zo niet, zoek gewoon naar een betere kans,

En laat je vooral nooit verblinden door “buitenkansjes”.

“hoe VER ga je met op AFSTAND kopen” .

hmm, hier moet ik even over nadenken,

1 like

Ik wil altijd eerst telefonisch contact.
Aan een stem kun je zoveel horen.
Verzekeraars hebben zelfs audio/stem analyse software
om leugenaars er tussen uit te pikken.

[quote=“drex, post:14, topic:125498”]
Aan een stem kun je zoveel horen.
[/quote] Zo heb ik in mijn studententijd ooit eens een ‘stemparagnost’ aan de lijn gehad. Deze vertelde mij geruststellend dat het met mij wel goed zou komen. Tja… :roll_eyes:

Tja, mijn voorkeur heeft toch echt betalen met kopersgarantie van paypal.
Maar de laatste koper maakte na 2 korte email contacten toch zo even een flink bedrag over. Niet zeuren om eerder te versturen of wat dan ook.

Nadien heeft hij nog wristshot gestuurd en mij bedankt voor het horloge.

Zoals spreekwoordelijk het gezegde is “zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten”.

Gaat niet altijd op, maar vaak wel.

Het horloge is inmiddels weg. Ik denk dat ik redelijk in kan schatten wanneer ik het risico wel of niet moet nemen. De kans is aanwezig dat het een keer fout gaat. Wel leuk om zo eens te zien hoeveel risico andere leden hier nemen.

12.000 k.m. :innocent:

Hoe doen de grijze handelaren versturen, welke koeriersdiensten gebruiken ze?

Wie betaald bij vermissing/diefstal etc?

Kan iemand hierop antwoorden aub?

Vriendelijke groet,

Als ik het met PayPal kan betalen vind ik het geen probleem, maar bij dure horloges ga ik liever zelf op pad.