Hoe verstel ik deze BoR-band?

Forumleden, ik heb jullie expertise nodig.

Sinds kort durf ik het aan om zelf stalen banden in te korten. Het is altijd inkorten, want ik heb 16,5cm polsen. Voor een man met twee linkerhanden als ik was het een hele stap, en de eerste les was dat je dit niet met een AliExpress-tooltje moet doen want die gaan kapot. Inmiddels twee banden met succes ingekort met een betere tool. Maar nu stuit ik op een probleem.

Ik heb een borband liggen van een vintagehorloge waarbij ik niet weet wat ik moet doen om hem in te korten. Het ziet er van de buitenkant heel anders uit. Dit is hem. Ik laat even allebei de kanten zien.


Het kan niet anders dan dat die schakels met de gaten de schakels zijn die je eruit kunt halen. Ze zitten overigens maar aan één kant van de sluiting.
Maar hoe?
Ik heb even met een tooltje in die gaten gepookt, om te kijken of daar pinnetjes inzitten zoals bij ‘normale’ banden. Tot mijn verbazing veert er iets mee. Alsof er springbars in de gaten zitten.

Heeft iemand ervaring met dit soort banden, zodat hij/zij weet hoe dit te fixen? En is het überhaupt te doen door iemand als ik die niet zo handig is met zijn handen?

Dank bij voorbaat.

1 like

Zou het kunnen zijn dat je ze aan beide kanten tegelijk moet indrukken en dan voorzichtig de schakel lostrekken?

1 like

Dat klopt. En dan moet je vervolgens de speling die er op de band zit gebruiken om hem er uit te halen.

Pinnetje moet je indrukken en dan friemelen tot je hem er uit kan halen

1 like

Aan één kant indrukken? Of aan twee kanten tegelijk? Of wacht ik snap het. Je drukt dat in en dan gaat die ene kwart schakel naar beneden.

1 kant. Zodat het pinnetje uit de buitenste link komt en je ze kan draaien

1 like

Nee

1 like

Wat van de band haal je eruit?

En hoe zet je die band daarna weer in elkaar?

De buitenste gaatjes zijn krapper dan die van de middelste schakels. Zo blijft dat pinnetje daar zitten. Als je snapt hoe het in elkaar zit snap je ook hoe je het uit en in elkaar kan zetten

2 likes

Ik get it! Dankjewel Daniel, ik ga ermee aan de slag.

1 like

Gelukt! Ik heb hem ingekort!

Nu is de vraag of hij kort genoeg is geworden om te passen. :cold_sweat:

11 likes

Probeer die kant van de foto met sluiting eens op 12 uur.

Ik weet niet wat je hiermee bedoelt.

Aan de bovenkant van het horloge doen in plaats van de onderkant.

je bedoelt de sluiting andersom doen, wat ik weleens heb als ik een horloge verkeerd om op een stalen band zet?

Om de een of andere manier zitten banden zo vaak beter en steekt de sluiting niet uit bij mij. Dit bedoel ik:

Ik probeer het.

durfal

1 like

Wel, hij zit erop. Niet helemaal tevreden, want de schakels eruit zijn niet voldoende, het horloge is draagbaar maar er past een vinger tussen band en pols, ook met de fijnverstelling op minimaal. Dat betekent dat ik hem ook lekker vintage moet dragen, een beetje los om de pols.

En anders heb ik altijd nog de leren band die ik speciaal ervoor had gekocht.

image

Nogmaals veel dank @koekoek :pray:

8 likes

En om dit topic af te sluiten een briljante workaround voor het dragen van het te los zittende horloge: ik draag hem om de rechterpols. Die is iets dikker en nu past hij prima.

(Hopelijk heeft niemand op de foto’s gezien dat ik één van de endlinks verkeerd om had gemonteerd :flushed:).

3 likes

Toch de sluiting weer op 6 uur gezet @koekoek, werkt bij mij beter.

5 likes