Hoe verzamelen jullie?

Het is weeral even geleden dat ik dit type populaire topic voorbij heb zien komen. Door ziekte heb ik iets teveel tijd en kan ik enkele filmpjes inhalen. Zo ook dit filmpje van Fratello:

Laat het nu zo zijn dat ik hier zelf graag eens over filosofeer.

Gek genoeg kan ik momenteel zelf niet benoemen waarop ik focus. Dit is momenteel mijn setje. Daarnaast heb ik nog wel iets, maar de meesten daarvan staan te koop dus dat telt niet :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Naar mijn gevoel een samenhangende set, maar…

De zwarte wijzerplaten met plexiglaasje nemen de bovenhand, maar mocht dat de focus zijn, wat doen die andere drie horloges er dan? Verder heb ik 2x quartz, 2x automaat, en 3x handwinder. 6x modern, 1x vintage, 1 duitser, 2 britten(swiss made :face_in_clouds:), en 4 zwitsers, 3x op staal, 2x op nato, 2x op leer. Ik kan er dus geen helder verhaal bij verzinnen. Terwijl ik dat bij mijn pennenverzameling veel beter kan. Heb ik dan een verzameling horloges, zonder dat ik een verzamelaar ben? Zou best kunnen…

Waar focussen jullie op? Zijn jullie verzamelaars, hoarders, of hebben jullie enkel een verzameling horloges?

Altijd een leuke discussie toch? GO :point_down:

21 likes

Ik verzamel Acti en heel soms iets van nano universe.

2 likes

Zelf een liefhebber van horloges, kan de techniek waarderen maar of het binnenwerk nou een Selita of van Rolex is maakt mij niet veel uit.
Ben zeker geen verzamelaar 2 tot 3 is voor mij de max.
Zijn het er meer dan draag ik alleen de mooiste of degene die het lekkerste draagt.
1 op staal en 1 bandenswapper is voor mij ideaal omdat ik het ook leuk vindt om met banden te spelen

Dit zijn nu mijn twee toppers, en meer heb ik niet nodig.
Wel vindt ik het leuk om regelmatig te flipperen en dan weer wat anders om de pols te dragen maar het hoeft niet altijd maar duurder te zijn.
Laatst een stapje terug gedaan en een Rolex Explorer eruit gedaan en een Vertex gekocht en met de rest van het geld lekker een weekje naar de zon gegaan met mijn vrouw.

Beterschap Vincent :facepunch:t2:

16 likes

Beterschap!

En prachtige collectie, ook vaak een beetje richting de ‘toolwatch’ denk ik?

Heb dat zelf ook wel. Kan ook evengoed genieten van een mooi dress horloge verder.

3 likes

Beterschap .

Ik bemerk dat ik helemaal geen antwoord kan geven op jou vraagstelling.

Verzamelen vind ik je dingetje steeds verder uitbreiden.
Ik zie het meer al hobby, in totaliteit.
Van HF tot iets moois en leuks om de pols.
Van het kopen tot het verkopen.
Van de techniek tot aan met bandjes spelen.

Leuke eraan vind ik tevens ook dat het 100% voor mijzelf is.
Het is product is dus weinig deelbaar
Een forum is weinig deelbaar.
Fotootje maken is weinig deelbaar…vinden alleen jullie leuk.
Enz enz.
In het drukke leven wel lekker om iets volledig eigens te hebben.

Uiteraard is het plezier en genot van het mooie spul en de blijdschap van elke NA prima te delen… dat moet ook.

3 likes

En al jaren aan een stuk, Il faut le faire :facepunch:

Valt allemaal wel mee hoor. Thanks :kissing_heart:

Dubbel thanks. In een ander topic viel de term ‘avontuurlijk’ enkele keren. Zo kan je natuurlijk heel erg breed gaan :grin:

Klopt, maar zonder een gemeenschap aan liefhebbers zou het een pak saaier zijn natuurlijk. Die is er bijvoorbeeld bij vulpennen een pak minder :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ik koop wat ik mooi vind, nu op het punt dat ik niets meer wil kopen en/of verkopen aangezien het voldoende is.

3 likes

Ik heb geen idee waar ik mee bezig ben dus koop af en toe zomaar wat…

9 likes

Vooral impulsief.

1 like

Mijn verzameling bestaat uit 90% chronograaf omdat ik dat gewoon het meest gaaf vind. Looks en functionaliteit. Ik vind de simpele duiker niet interessant en heel veel fancy dress watches of sports watches doen 't 'm niet voor me. Ja ik vind ze mooi, maar niet voor mijzelf.

Ik heb een lijstje van horloges die ik graag wil, en een lijstje van wat haalbaar is. Er vallen maar een paar horloges van die eerste lijst buiten die tweede. JLC, bijvoorbeeld, en Breguet. Tweedehands zijn ze prima te vinden én enigszins betaalbaar, maar de service kosten zijn zo bizar hoog dat ik dat gewoon niet wil.

Ik doe eigenlijk niet aan microbrands, tenzij het écht héél erg gaaf is, zoals deze:

Titanium, automatisch uurwerk (7750 clone uit China met nette afwerking intern), tritium lume tubes, en onder de 500 euri. Oh, en paarse wijzerplaat! Dit is totally my thing.

Ik heb ook limieten voor merken. Als ik het niet ken, wil ik het niet. Stom wellicht, maar ik wil gewoon verzamelen waar ik als 19 jarig gozertje al naar zat te loeren. Ik kom een eind tegenwoordig.

4 likes

Heel impulsief , totaal geen richting.

3 likes

Ik zie mij niet als verzamelaar (als in de definitie opgesloten zit dat er een idee zit achter de verzameling horloges). Ik koop wat ik op dat moment mooi vind en mij goed vind staan). De laatste tijd gebeurt er niet zoveel bij mij.

De ideeën die anderen bij hun ‘collectie’ kunnen schetsen, vind ik leuk om te lezen, maar die heb ik zelf dus niet.

Topset, Vincent. En beterschap natuurlijk.

1 like

Sinds een jaar pas meerdere horloge in mijn bezit die ik afwisselend draag. Horloges altijd al mooi en interessant gevonden: het uiterlijk, de techniek, maar ook het lezen en leren over.

Tot nu toe 4 in mijn bezit die ik draag (1 vandaag binnengekomen, zie foto).

Ik kan er zelf nog geen lijn in zien in wanneer ik welke draag en waarom. Het is gewoon een kwestie van zin hebben om een horloge te dragen.

Qua kopen is het tot nu toe heel impulsief gegaan. Ik vind er één mooi, die is dan gekocht. Tot nu toe wel steeds iets anders qua uitstraling.

Dus als ik mijn kleine verzameling moet typeren, dan is het afwisselend. Misschien dat een ander wel een patroon ziet, geen idee. De hobby is voor mij het zoeken, lezen, leren en ontdekken van al het mooie dat een horloge kan bieden. En het dragen uiteraard.

2 likes

waar ik me op baseer?.. smaken veranderen, zo ook die van mij.
in het begin ook teveel en te snel horloges binnen gehaald, waren toen mooi in m’n ogen.
doch met het verstrijken van de tijd veranderde ook de smaak, velen zijn vertrokken en andere smaken zijn dan binnen gekomen.
nu zit ik reeds op een kastje vol en vindt het soms wel teveel maar kan mezelf niet bewegen enige weg te doen, ze krijgen allen evenveel polstijd, van klein naar groot, van dun naar dik, van automaat, handwinder en qaurtz
leuke dingen :ok_hand:

4 likes

Ik verzamel eigenlijk helemaal geen horloges, 4 of 5 stuks is voldoende voor mij.
Omdat ik toch graag verschillende horloges wil proberen flipper ik wat af.

Meer dan 100 verschillende horloges gehad de afgelopen 10 jaar :face_with_peeking_eye:

2 likes

ik verzamel niet, streef geen collectie na en heb ook geen holy grail. Soms meer in een dressy hoek, of toolisch, het is maar net wat ik leuk vind en als ik ze zat ben verkoop ik ze weer en koop ik wat nieuws. Ik koop ook wel een eerder model wal ik leuk vond weer eens terug. Heb wel wat favoriete merken zoals Omega, Grand Seiko en IWC, maar ook een Breitling of iets nieuws kan langs komen. Manufacture is leuk maar hoeft niet, High End quartz is ook prima, of een Eco Drive duikertje. En dat alles in 37 tot 42 mm, al worden die steeds minder gekocht. Met rond de 250 horloges de afgelopen 10 jaar ben ik wel een flipperaar al met al…

2 likes

I-Surrender

4 likes

no need to, ik zag jouw aantal en ben even gaan rekenen, op zich niet perse een vrolijk of trots stemmend aantal :grinning:

1 like

Dus als ik het zo allemaal wat lees, zitten hier helemaal geen verzamelaars op HF. Dat had ik helemaal verkeerd ingeschat. :astonished:

4 likes

Ik denk dat het een bonte mix is, en bij vintage horloges zullen er waarschijnlijk meer verzamelaars zijn.

1 like