Hoe verzamelen jullie?

verzamelaars hebben geen tijd om te reageren, die zijn aan het opwinden of quartz-batterijen aan het vervangen…

5 likes

Hoarders.

1 like

Af en toe zie ik iets leuks langskomen en dan koop ik het :rofl:

Geen richting ofzo. Gelukkig wel een wat goedkopere smaak.

1 like

Ik gok erop dat 50 horloges wel een verzameling genoemd mag worden…

1 like

Dat.

Ontwerp en pas daarna mogelijk techniek.

Dat betekent wel dat mijn voorkeur voor quartz op dit moment weer sterker wordt. Ik ben ooit in 2007 aan de Seiko geraakt omdat ik problemen bleef houden met een mechanisch horloge wat me te breekbaar en duur in onderhoud was. Tot 2015, toen ik via diverse Seiko horloges weer bij mechanisch uit kwam en er een soort hobby ontstond.

Negen jaar later begon ik quartz juist weer meer te waarderen, zij het in een ander prijssegment en van een andere klasse dan 20 jaar geleden.

1 like

Jawel.

1 like

Allereerst beterschap Vincent. Ik zie mijzelf wel als verzamelaar. Het begon met verschillende type horloges willen bezitten: chronograaf, duiker, Flieger, dresser en dergelijke en daar weer verscheidenheid in; duiker, titanium duiker en duiker met een inner bezel; racing chrono, dress watch met chrono functie, Flieger met chrono etc.

Maar toen liep het uit de hand en werd de collectie te groot. Werd ik erg onrustig van en werd de ontevredenheid alleen maar groter. Koers veranderd in een minder grote collectie met daarin wat ik simpelweg mooi vind. Geeft me meer rust. Wil alleen nog uitdunnen en in de toekomst wellicht wat opwaarderen. We shall see.

Daarnaast vind ik het belangrijk om qua uurwerken automatisch, solar en Quartz te bezitten. Ideaal voor de afwisseling met name op basis van activiteiten en kleding.

2 likes

Verzamelen

5 likes

Ik wou altijd een mooie 4 piece collectie, 3 in de rol en eentje om :sweat_smile:

Was leuk gestart met een 2 seiko’s (een solar met emotionele waarde en skx007) en mijn eerste grail: de Breitling Avenger 2 GMT.
Nadien nog een goede duiker gezocht in het hogere segment in de vorm van de omega seamaster maar die is spijtig genoeg niet meer na een diefstal. Dan gezocht naar een vervanger en die komt momenteel bij Doxa uit (nu een 200t, maar denk dat een 300t me beter af zal gaan).

Die Rolex explorer 2 polar komt er nog steeds, maar de aankoop drang is wat gaan liggen nu ik een klein jaartje er één mag lenen :sweat_smile::see_no_evil:

En verder… Goh, ik denk een duotone datejust want die Tudor prince droeg toch wel goed.

Dus een speciale volgorde of focus? Denk het niet.

Nog een oude foto van de collectie hoe dit een goed jaar geleden was:

4 likes

Dat is een goede vraag, nog nooit over nagedacht. Zit dus ook zeker geen lijn in bij mij.
Zie veel moois langs komen hier op HF, daar doe je dan zeker wel goede ideeën op. Zo vorm je ook wel een beetje je smaak.
Verder kijk ik wat mogelijk is, heb immers geen ongelimiteerde financiën. (Oja, en een baas die niet alles goed vindt)

Kortom, een heel lang wensenlijstje en een bescheide verzameling.

1 like

Ik verzamel niks, ik heb echter nog nooit iets weggedaan op horlogevlak. Bij de meesten is er wel een herinnering of sentimentele waarde aan gekoppeld. De financiële waarde is van veel horloges niet groot of niet groot genoeg om ze weg te doen. Da’s het grote voordeel, ze nemen in verhouding betrekkelijk weinig ruimte in. Als ik zin heb in b.v. nog een oldtimer die ook nog droog kan staan krijg je wel een andere afweging, dan zal er een moeten wijken of ik bouw weer een garage bij. Dat soort vragen hoef ik met horloges niet te stellen, hoe gemakkelijk kan het zijn!

…denk overigens dat ze thuis wel vinden dat ik horloges verzamel…

1 like

Ik zou mezelf niet hebzuchtig willen noemen, behalve wanneer het om horloges gaat.
Ik denk wel dat ik veel variatie heb, maar die is niet bewust gecreëerd.

Soms zie ik een bepaald horloge, op YouTube, in een review, in een horloge magazin of gewoon op dit forum en dan wordt ik er soort van verliefd op.

Meestal vanwege het ontwerp, techniek speelt in mindere mate een rol.

Dan komt het er meestal ook soms iets eerder, soms iets later.

Onderhand is het weer zo ver, dit keer helemaal gefascineerd door de techniek én flabbergasted van het ontwerp. Had niet gedacht dat deze op mijn radar zou komen.

3 likes

Beterschap! Ik ben pas eind 2024 begonnen, maar daarna is het relatief snel gegaan en had ik op een zeker moment 11 horloges. :confused: Als ik iets mooi vond dan kocht ik dat. Op een zeker moment heb ik er een deel verkocht die geen polstijd kregen.
Ik heb nu nog 6 horloges. (+ 2 Addiesdives van Aliexpress maar die draag ik helaas nooit.)

Ik merk dat de rust nu enigszins is ingedaald. :slight_smile: Ik kijk niet iedere dag meer naar nieuwe exemplaren om toe te voegen aan mijn bescheiden collectie. Ik heb een mechanische, wat automaten en wat Quartz’. 2 chrono’s, 2 duikers/Tool, een Pilot/field en een sportieve. Ik zou op termijn nog een echte dresswatch willen toevoegen. Maar waar ik tot voor kort onrust had om mijn “verzameling” steeds maar uit te breiden heb ik nu beter in de gaten wat ik echt mooi vind en wat bij me past.

Benieuwd wanneer ik die onvermijdelijke jeuk weer krijg. :smiley:

1 like

Beterschap Vincent! :pray:t3:

Ben ik een verzamelaar, nee…
Want een grote verzameling geeft mij onrust…
Ik heb op dit moment 4 horloges ( allemaal in de militaire hoek ) en hier begin ik al een beetje onrustig van te worden.

Want eigenlijk heb ik altijd dezelfde aan…
1 heb ik gekregen, die hou ik sowieso.
Ik heb nog een automaat, maar die ligt al sinds september 2024 ongedragen in de kast.
En laatst de G10 issued gekocht, omdat ik vind dat ik op z’n minst 1 issued horloge moet hebben. ( Hoe lang ik deze ga houden weet ik niet :face_with_peeking_eye: )

2 likes

Dit.
Wel leuk om van alles te hebben/gehad/geprobeerd.
Ervaring is dat niks uiteindelijk een echte blijver is.

3 likes

bevalt ie niet?

Hmm, ja. Nou ja, ik verzamel niet om iets ‘compleet’ te hebben ofzo. Maar ik heb wel een verzameling horloges, natuurlijk. :person_shrugging: :thinking:

Ik heb hierboven meerdere herkenbare (delen van) verhalen gelezen. Maar voor mij specifiek geldt dat in de loop der jaren voor mij steeds duidelijker is geworden dat ik eigenlijk hoofdzakelijk val voor mechanische racing chrono’s en duikers. Soms vind ik een ander type horloge ook wel mooi. Maar niet om zelf te dragen.

En het zal geen verrassing zijn. De schitterende heritage, heel veel mooie modellen, uitstekende kwaliteit: ik heb heb een sterke voorkeur voor het merk (TAG) Heuer. :blush:

2 likes

Nee zeg, wat heb je dat lang verborgen kunnen houden! :face_with_hand_over_mouth:

3 likes

Van waar de fascinatie voor deze seiko lijn eigenlijk? Je ziet ze niet zo heel vaak voorbij komen.

Geen idee hoe ik verzamel. Ik koop het als ik iets moois zie en doe het weer weg als ik er iets (volgens mijn stemming van die dag) interessanters voor kan halen.
Maar ik heb er zeker niet zoiets als een langetermijnplan of -visie bij.

Het komt en gaat, hoewel de laatste tijd véél minder snel dan voorheen.

2 likes