![]()
Toen ik hier op het forum aanbeland ben, was het “diversiteit” (kleur, soort horloge,…). Een fase die velen doormaken. Zo leer je kennen wat je leuk vindt, en wat niet.
Nu is het “diversiteit binnen de genres die ik leuk vind”.
En het evolueert naar “diversiteit binnen wat ik echt leuk vind”. Ik vrees dat ik een snob werd.
Oh ja, enkel mechanisch, geen zielloze dingen a.u.b.
Zonder regels.
Soms zie ik dingen spreekt het me aan.
Kan ik het niet laten… Vrij storend zo een simpele ziel en geen ruggengraat ![]()
Laatste tijd gaat de voorkeur steeds meer naar chronografen.
Bij mij gaat het in fases bemerk ik. Ik hield er sowieso als kind al wel van als ik een horloge op mijn outfit kon matchen. Daarom heb ik tegenwoordig ook de nodige universele QR bandjes om lekker te kunnen wisselen en eindeloze combinaties te maken. Maar dat is nu…
“Vroeger” in mijn tijd als militair (lees zo’n 15j terug) had ik altijd een veelvoud Fossils, modemerken en een enkele Seiko. Van alles wat, quartz en mechanisch, 3-hand en chrono’s.
In 2019 volgde een carrièreswitch waardoor ik er iets meer aan uit kon geven, wat leidde tot meer onderzoek en een vernieuwde en bredere interesse. De collectie breidde zich uit naar 6 horloges als een TH Formula 1, Seiko GMT, Junghans chrono.
Vorig jaar besloot ik in een opwelling alles weg te doen. Ik had een collectie aangelegd op basis van theorie, minder met gevoel. Ik was net wat meer gaan sporten en “kon toch prima ook met die Garmin om de pols lopen…” Maar al snel voelde ik een leegte om de pols.
Maar toen was bijna alles al weg, dus besloot ik één enkele GADA aan te schaffen. Dat werd een mooie Omega Seamaster, blij als een kind was ik.
Tot ik op een dag dacht: ik ben toch niet helemaal senang om àlles te doen met een duur horloge zoals reizen, zwemmen, sauna, dus ik wil er wat naast. Let wel, dat was 5 dagen na de aankoop van de Omega…
Nu is er een collectie van 4 en lijk ik eindelijk wat berusting te vinden. 4 is voor mij een mooi aantal om alles in roulatie te kunnen dragen, verschillende aangelegenheden (strandvakantie tot sterrendiner) te kunnen bekleden, maar wel aan mezelf kunnen verantwoorden dat er niks in huis is dat in een hoekje van de doos stof ligt te happen.
Nu nog afwachten hoe lang die rust beklijft, ik betrapte me gisteren op de gedachte "ik kan ook alles weg doen, een mooie Rolex kopen en één vakantiebeater houden ![]()
Just spreading the love…

Je bent de beste pleitbezorger van HF Ed
Ik verzamel gewoon duikers en heel veel
Leuk draadje @Colnago, bedankt en beterschap.
Mijn horlogeverzameling - ahum hoarden ahum - en gedachten erachter
Ruim een jaar geleden begon het voor mij echt. Al snel kwam ik de bekende waarschuwing tegen: pas op, straks ga je los. Incl. het van Seiko-naar-Seiko grafiekje. Die heb ik maar snel genegeerd — ik wilde gewoon ervaren waar het me zou brengen.
Horloges dragen vond ik altijd al leuk, ze maakten ook best wat mee op mijn pols, maar nooit eerder groeide dat uit tot een echte hobby waarin ik verdieping zocht én vond. Dat laatste, daar ben ik dankbaar voor, mede dankzij de gelijkgestemden die ik afgelopen jaar heb leren kennen. Hun ervaring is goud waard. ![]()
Inmiddels bestaat de verzameling uit een paar duidelijke categorieën:
Familiestukken – die verzamel je eigenlijk niet; die geef je door.
Jeugdsentiment – bewaarde horloges/beaters van vroeger, aangevuld met modellen die ik destijds mooi vond maar toen niet kon kopen.
Overlooked merken – bijvoorbeeld Royce/Eska en WylerVetta, aangevuld met modellen die ik gewoon interessant vind. Niet alleen vintage.
Vintage militaire stijl – die heb ik bewust gekocht om te ontdekken wat me daarin écht aanspreekt. Dat antwoord heb ik inmiddels gevonden, dus dat hoofdstuk voelt wel een beetje “uitgespeeld”.
Setjes maken – ik vind het leuk om horloges in kleine thematische groepjes te verzamelen.
Het speuren – mijn informatiejunkie-brein gaat goed op het zoeken naar verbanden tussen merken, modellen en geschiedenis… Horloges waar (bijna) niets over te vinden is, vind ik het meest fascinerende.
Van 29 mm tot 47 mm: ik draag ze allemaal. Dat helpt niet natuurlijk.
Ik verkoop weinig tot niets.
Flipperen is niet echt mijn ding.
En gelukkig nemen horloges een stuk minder ruimte in dan auto’s. ![]()
De horloges die ik ooit kocht voor een wekelijkse roulatie hebben het afgelopen jaar bij ieder misschien één à twee weken polstijd gehad. Maar dat heeft wel iets waardevols opgeleverd: ik weet nu veel beter wat ik écht draag, waardeer en waar ik naar op zoek ben.
Waar ik uiteindelijk naartoe wil, is een kerncollectie die uit bovenstaande lijnen bestaat.
Hoe verzamelen jullie? Tja,
In mijn geval als een kip zonder kop.
Ik heb geen collectie, maar drie one watch collections die vechten om mijn pols. De GMT GS ligt momenteel aan kop.
Ik pruts maar wat aan en kijk wat blijft plakken, eigenlijk.
Precies!!
Ik heb weleens geprobeerd een lijn te ontdekken in mijn collectie, maar heel veel verder dan “relatief simpele dial” en “toolwatch/dresswatch” kom ik niet.
Zwitsers/Duits/Japans, Quartz/Automaat/Handopwinder/Stemvork, het zit er allemaal in. Nog afgezien van een sloot andere horloges die dan weer wel, dan weer niet op het hakblok liggen.
En de grap is dat, als ik kijk naar de collectie, ik dan wel denk: "Goh, iets met kleur zou ook niet misstaan…
Welke? Of is dat nog te pril om te delen… ![]()
Ik doe maar wat.
Koop wat ik mooi vind en van plan ben te houden.
Meerdere horloges heb ik ook daadwerkelijk meerdere jaren gehouden.
Nu al een jaar niets gekocht. En eigenlijk vind ik het prima zo.
Waarom precies weet ik zelf ook niet. Inderdaad leuk en niet veel voorkomend. Ook uit een bijzondere periode, de laatsten der mohikanen… En een redelijk afgebakend aantal klokjes om te verzamelen. Doch vormt de zeldzaamheid van bepaalde modellen wel een groot obstakel momenteel.
Mooie vraag vroeg me zelf laatst min of meer een soortgelijke vraag.
Ik merk zefl dat ik mijn huidige collectie bestaat uit.
Breguet Marine 5817ST
A. Lange & Söhne Langematik
Rolex Datejust 36mm
Breitling Colt 44mm
E.C.Andersson Mytilus 38mm
Omega Seamaster Deville
Studio Underd0g 02SERIES Steffany Blue
Spinnaker Fleuss 40 Automatic Seconde 2024
Persoonlijk dacht ik altijd ik wil van elke land een Horloge,
Heb dus al Duits, Swiss, Sweden, Engeland
En dacht ik wil heel graag nog een Nederlandse een Holthinrichs of een van der Klaauw en bij die vraag kwam ik zelf tot de conclusie dat ik wel van horloges met meerdere of mooie complicaties hou.
Ik draag mijn ALS en Breguet het meest. Beide hebben een dubbel date window.
En kwam daar uit zelf tot de conclusie dat het waarschijnlijk ooit een van der Klaauw wordt echter vind ik de huidige modellen vaak te klassiek oud bollig.
En daarnaast merk ik ook dan ik eigenlijk wel echt een zwak heb voor ALS in mijn ogen toch wel echt het mooiste merk wat er is. En een Odysseus staat dan ook wel echt hoog op het lijstje. En wat dan de lijn in mijn verzameling is geen idee. Ik weet verder wel dat ik misschien in de toekomst ook wel wat zou willen verkopen als het geen tot weinig emotionele waarde heeft en geen draag tijd gaat het weg.
Tja dit ook ![]()