Mooi! Wel je NA hier showen he als het een deal wordt.
Is een mooie Staudt nooit een optie geweest? Alles behalve oubollig.
Mijn manier van verzamelen zit in de gedeelde video.
Daarbuiten heb ik een āverzamelingā horloges die ik gewoon graag draag, en geen onderdeel uitmaken van een specifiek thema of rode draad.
Anyway, ik wilde je hierbij graag beterschap wensen.
dat dus ![]()
Vergeleken met andere HFāers waarschijnlijk met de snelheid van dikke stroop:
- Ik hou voor mezelf een lijst met potentiƫle kandidaten bij.
- Een horloge kopen betekent voor mij maanden/jaren lang wikken en wegen.
- Als ik er ƩƩn koop, is de kans dat hij ooit weg gaat omdat ik er op uitgekeken raak erg klein.
- Ik hou van pluriformiteit.
Als er al een doel is, dan is het denk ik tegen pensioenleeftijd eindigen met een verzameling van ~10 horloges die ik op deze manier bij elkaar gezocht heb. Lijkt me prima.
![]()
Mooie veelzijdige collectie!
Prachtige set man. Die anordain is heerlijk ![]()
Wat een fijne mix, dat is niet over ƩƩn nacht ijs gegaan, dat zie je.
Toen ik begon met deze hobby ging mijn enthousiasme al snel uit naar vintage dress watches (33-35mm). Nieuwe horloges interesseren me om de een of andere manier nauwelijks. Ik krijg er gewoon geen gevoel bij. Die oude horloges vond ik chique en mooi op mijn vrij smalle pols. Ze waren/zijn ook relatief betaalbaar.
Vervolgens werd ik een heel opportunistische koper. Als ik iets interessants of leuks zag voor een redelijke prijs dan kocht ik het. De ene blijft langer plakken dan de ander.
Inmiddels ben ik van 50/60s naar 90s gegaan qua interesse. Net iets groter (36-39mm), substantiĆ«ler, steviger gebouwd. Ik ben me ook veel meer gaan verdiepen in iconische uurwerken, complicaties, obscuurdere merken en modellen. Ik probeer de āvalue propositionsā te vinden, zoals mijn IWC perpetual.
Inmiddels heb ik zeker meer dan 150 horloges in de collectie gehad in zoān 8 jaar tijd. Daarvan was ik er eigenlijk maar naar 4 echt op zoek:
- Omega constellation C-shape
- Ebel el Primero op wave band
- IWC Romana perpetual
- Omega speedmaster 3861
De rest waren opportunistische of althans spontane aankopen. De 3861 is eigenlijk te modern en krijg ik daardoor moeizaam een band mee, hoe gek dat ook klinkt.
De andere 3 zijn mijn favoriete horloges en zie ik nooit meer vertrekken.
Ik vind het vaak moeilijk om afscheid te nemen van horloges omdat ik er altijd wel iets moois in zie, anders had ik ze niet gekocht. Maar merk ook dat ik met minder horloges waarschijnlijk meer tevreden zou zijn. Ik heb nog nooit spijt gehad van een verkoop.
Dus ja, ben ik een verzamelaar? Geen idee. Behalve dat ze doorgaans niet modern/nieuw en <40mm zijn, hebben ze vaak niets met elkaar gemeen. Geen themaās, kleuren, uurwerken of merken die ik prefereer. Gewoon rommelen en hopen dat ik een volgende horloge vindt waar ik verliefd op wordt tussen alle miljoenen modellen die ooit zijn geproduceerd.
Ik zie mezelf niet als verzamelaar. Ik hoef niet perse zoveel mogelijk te verzamelen. Heb toevallig een verzameling van 9 stuks. Ik focus me alleen op wat ik mooi vind en wat ik me kan veroorloven. EƩn horloge kocht ik wellicht meer vanuit de wens om een in Europa zeldzaam horloge te bezitten (Seiko SARB035). Ik vind dat horloge ook best mooi overigens. En met die zeldzaamheid valt het ook wel weer mee bedenk ik me nu. Heb een voorkeur voor simpel ogende horloges. Zoals de Grand Seiko SBGA293 die veel mensen nogal saai vinden. Saaie dingen zijn voor mij vaak de mooiste.
Toffe verzameling. Smaakvol
Ik wil mezelf geen horlogeverzamelaar noemen, eerder een liefhebber. Wanneer ik weer eens wat leuks zie dan koop ik die. Maar ik raak ook best wel gauw uitgekeken op een horloge en wanneer dat gebeurt dan gaat die meteen in de verkoop. Zodoende heb ik meestal een stuk of 5 horlogeās.
Met de jaren ben ik wel anders gaan denken over horlogeās. Ik ben quartz horlogeās meer gaan waarderen, zeker voor dagelijks gebruik. Ook heb ik gemerkt dat ik snel uitgekeken raak op horlogeās met meerdere functieās zoals chronografen, moonphase, day-date enz.
Mijn āverzamelingā horlogeās is nu minimaal. Ik heb op dit moment nog maar 3 horlogeās. Een Rolex Airking, Tudor BB36, en een Omega 300M quartz. Maar ik heb wel weer een fraaie vintage Rolex gezien, dus binnenkort zal er wel weer 1 bijkomen.
Dankjulliewel heren!
Benieuwd waar het over een aantal decennia toe gaat leiden op horloge gebied en in de tussentijd lekker mee kijken bij anderen op het forum. ![]()
Van (Links naar Rechts) allereerste Swatch (ergens 2019) tot meest recente LF20 casio.
Vooral impuls of echt al tijdje willen hebben.
De blauwe Casio analoog gekocht in Rovinji Kroatie als souvenir vanaf toen was de vlam aan en kwam ik hier terecht. Sinds dien is die vlam niet meer gestopt ook! ![]()
![]()
Jaren '50 Rolex sporthorloges, de OGās.
Blijft mooi dezešš»
Over het algemeen weet ik redelijk wat ik wil. Ik vind horloges met een kleinere diameter fijn, ze moeten ook niet te dik zijn. Voor de rest vind ik de historie van een merk interessant. Het uurwerk maakt mij niet eens heel veel uit en draag net zo lief Quartz als automaat of handopwind.
En als je dit alles combineert dan kom je al snel op fieldwatches uit.
Goede toevoeging. Dit is misschien wel de belangrijkste eigenschap van een horloge voor mij. Een van de redenen dat ik me zelden aangetrokken voel tot nieuwe horloges, maar desondanks de slechts 8/9mm dikke Nomos Club campus in mijn collectie blijft plakken.
Heel eerlijk vind ik het niet lelijk maar te veel geld voor iets te simpels. Weinig bijzonder kwa uurwerk of ontwerp, of afwerking. Daar ben ik al op uitgekeken als ik hem om heb.