Hoe verzamelen jullie?

Natuurlijk, ieder zijn mening en smaak. Bij het zien van je collectie, ligt de lat voor een NA waarschijnlijk ook best hoog.

Ja ik denk dat een ALS zo vroeg mijn lat flink heeft verhoogd ja :sweat_smile:

Tja, hoe verzamel ik; nou als er maar Tissot op staat of zo? :grimacing: :sweat_smile:

Ik heb nogal de neiging om me op één merk te focussen, maar het is ook weer niet zo dat ik alles koop waar Tissot op staat.

• In principe wil ik een overzicht van de complete geschiedenis van Tissot in de collectie.
  • Elke aankoop moet wel wat toevoegen aan de collectie, twee precies dezelfde wil ik niet in de collectie. Als ik een mooier exemplaar tegenkom dan moet de mindere weg.
  • As ik iets echt lelijk vind komt het er niet in. Ik ben bijvoorbeeld allergisch voor zo’n beetje alles met een stalen kast, effen crème plaat en goudkleurige opliggende markers en wijzers.
  • Radium is wel een rem. Ik sleutel graag aan alles wat ik heb en ik sleutel niet ontspannen als er radium in zit, veel te veel gedoe. Ik heb dus maar heel weinig horloges met radium.
  • Verder heb ik twee voorliefdes: chronografen en vroege polshorloges.

Deze manier van verzamelen zorgt wel voor een flinke collectie; hier een foto van een jaar of wat terug, de teller staat intussen alweer aardig wat hoger :face_with_peeking_eye:

En verder heb ik nog wel een aantal niet-Tissots:

• Familiestukken. Die gaan uiteraard niet weg.
  • Als ik iets van een ander merk echt mooi vind dan kan ik soms wel een keer zwichten, zo heb ik bijvoorbeeld een Christopher Ward C60, een Victorinox Alliance en een DWW HFLE
9 likes

Glengoyne en een Smiths Everest :heart_eyes:

1 like

Dat is nu het verhaal van een verzamelaar. Mooi zo.

2 likes

Dank je. Ja ik zie mezelf inderdaad wel als een verzamelaar. Een hoarder vind ik mezelf dan weer niet, ik ben wel kritisch op wat ik koop (vind ik zelf dan :grin:).

2 likes

Ik heb er 3. Vind dat genoeg en draag ze afwisselend. Als ik er meer koop dan blijven er teveel in de kast liggen en dat vind ik zonde. Horloges zijn om te dragen.

1 like

Juist jouw focus op één merk maakt jouw verzameling zo bijzonder. Volgens mij heb je het weleens verteld, maar hoe ben je ooit bij Tissot terechtgekomen?

1 like

Allereerst heel veel beterschap gewenst.

Hoe ik verzamel en of ik überhaupt een verzamelaar ben, die vraag heb ik mezelf ook regelmatig gesteld.
Horloges heb ik altijd mooie gevonden, maar sinds corona is de hobby serieuzer geworden en ben me gaan verdiepen in de techniek en kocht ik ook veel meer horloges. Toen begon het “verzamelen”. Zoals bij velen is vergaan, kocht ik voornamelijk veel betaalbare horloges en ontdekte zo mijn smaak. Ik heb er veel plezier van gehad, maar merkte toch dat de horloges het net niet waren wat ik zocht. Ook merkte ik dat meer horloges voor meer keuzestress zorgde en ik me beter voel bij een kleine verzameling.

Het roer werd omgegooid en ik verkocht - op één horloge na - de hele verzameling. De Omega Speedmaster - nog steeds mijn grail - werd er voor terug gekocht en toen bleef het bijna twee jaar lang stil…
Ik wilde mijn focus leggen op een kleine verzameling met horloges die ikzelf helemaal fantastisch vind. De bedoeling is dan ook dat deze kleine verzameling de basis is en nooit meer verkocht zal worden. Mij kennende zal de verzameling niet heel veel verder worden uitgebreid.

Met de Speedmaster als begin werd na bijna twee jaar de Longines Legend Diver toegevoegd en een Seiko 5 Gene Kranz. Daarnaast is er nog een Seiko SKX171 waar ik mee kan modden en een CasiOak. Die laatste twee zijn mijn spielerei / gooi en smijt horloges. De Casio zit zelfs al helemaal onder de butsen en krassen.

Waar gaat het dan nog heen? Ik heb al jaren een Rolex Explorer 1 op het oog. Die vind ik alleen te ver boven mijn budget, dus daar ben ik gewoon heel rustig aan voor aan het sparen. Misschien ondertussen nog een vintage Omega Constellation C-Shape erbij als zoethoudertje? Zoals ik er nu tegenaan kijk zal mijn “verzameling” daarna dan ook compleet zijn. Anders wordt het weer te veel, ga ik keuzestress krijgen en worden een aantal horloges niet gedragen. Dat zou ook weer zonde zijn. Maar de focus om er nog 1 of 2 bij te voegen, dat loopt zeker wel.

Ben ik dan een verzamelaar? Neuh… ik vind van niet. Een liefhebber? Dat dan weer wel. Ik geniet echt van wat ik nu heb en kan uitkijken en dromen naar wat er eventueel nog gaat komen.

Dan nog maar wat fotootjes? De basis:

En de spielerei horloges. Ze worden intensief gebruikt, maar zeker niet mishandeld :wink:

11 likes

Heerlijke plaatjes weer Julian!

1 like

Wbt mijn manier van verzamelen, ik ben altijd al gek geweest van horloges. In mijn studententijd had ik alleen niet het budget en toen ik begon te werken (en er kids kwamen) schoof de aandacht even naar andere zaken (huis, werk en kids).

Toen ik de mooie leeftijd van 40 bereikte was het moment aangebroken om een echt horloge te kopen. Na veel onderzoek en lezen was het de Speedmaster geworden. Wat een geweldig horloge!

Tsja…. En toen begon het toch wel meer en meer te kriebelen, haha! Maar… ik heb ook wijze woorden van Mannen vd Tijd ten harte genomen. Namelijk: koop niet teveel klein grut! Dus ik heb mijn verzameling beperkt tot 5 horloges. Hieronder wat plaatjes voor de sfeer. :smiling_face:

Mijn vintage Airain (via het forum gekocht)

Mijn FXD (heerlijk zomer horloge)

Mijn Hamilton (heerlijk GADA horloge)

Mijn NA, de Polar (beloning voor 20 jaar ondernemerschap)

6 likes

Een beetje bij toeval eigenlijk. M’n horlogeverzameling is ooit begonnen met Chinese horloges, wat eindigde bij een handwinder mechanische chronograaf. Als volgende stap zocht ik een automatische chronograaf, en omdat ik ook een een beetje was uitgekeken op het Chinese spul besloot ik een tweedehandse van Europees fabrikaat te zoeken op ebay. En na wat zoeken kwam ik een schappelijk geprijsd exemplaar tegen wat toevallig een Tissot was, en die heb ik gekocht. En toen was het zaadje geplant :blush: Ik heb hem nog steeds:

Ik ben van nature vrij merkvast, als iets bevalt zoek ik niet wat anders. Verder past het merk bij m’n verzameldrang; ze hebben ontzettend veel gemaakt, veel van de modellen spreken me aan en de prijzen zijn over het algemeen redelijk.

4 likes

If the price is right… Toch?

On topic, enkel Citizen. De bijzondere modellen.
En enkel vintage tegenwoordig.

Met een sterke zwakte voor diver modellen.

En het mag niet een te dure aankoop zijn. Maw. Moet ik makkelijk kunnen flipperen. Alhoewel ik toch schijnbaar met de vintage modellen in een niche ben beland die niet veel mensen kunnen bekoren. :face_with_peeking_eye:

2 likes

Ik was helemaal van de duikers, nu ineens interesse voor piloten modelletjes, maar meest aantrekkelijke is ineens goud, dat laatste zal wel mijn leeftijd zijn, voelde me altijd te jong voor goud en nu ga ik richting de 50 en dan rock ik straks een gouden klatser in de stad achter mijn rollator…

Over offtopic gesproken…

Ik vind een verzameling of het er nou 4 zijn of 400 stuks het mooist als je van alle takken van “sport” iets hebt, dus een duikertje een dresswatch een vintage, een klus horloge enz, alleen duikers of alleen dress ja je doet je zelf dan mijn inziens te kort, zelfde als formaten een 44 mm en een 34mm in collectie is gewoon lekker wat anders op de pols.

3 likes

Verzamelaar: iemand die uit hobby, passie of als investering doelgericht voorwerpen van een bepaald type bijeenbrengt.

In mijn geval is het dan vooral passie. Ik vind mechanica mooi en vind dan ook vaak een horloge met complicatie of zichtbaar uurwerk. Ik vind het leuk als een vakman echt iets moois maakt en voeg dat dan graag aan de collectie toe.

3 likes

Ik verzamel niet. Elk horloge die ik koop is immers mijn allerlaatste.

1 like

Amen!
Dat zal dezelfde leeftijd zijn. Zo herkenbaar.

1 like