Hoe voorkom ik een zeperd?

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum dus mocht ik mijn vraag in de verkeerde rubriek hebben geplaatst excuus en verwijs mij vooral door.

Ik ben mij aan het orienteren op mijn eerste mooie horloge aankoop. Tot op heden heb ik wel eens wat horloges bij een juwelier gekocht maar dit betrof horloges onder de € 300,- Nu ben ik mij aan het orienteren op de aankoop van een echt mooi horloge. Ik heb hiervoor een budget tot max €3.000,-.

Ik overweeg ook om een mooie ocasion aan te schaffen. Echter heb ik nog weinig kijk op hoe ik een horloge moet beoordelen. Prijs kom ik op internet wel eind mee. Maar de vraag is dus wat zijn punten waar ik op moet letten? Hoe zie ik het verschil tussen een echte en een neppert? Wat zijn de meest voorkomende valkuilen? Zijn er sites waar ik juist wel of niet op moet zoeken? En hoe groot is de kans dat ik op deze sites niet bedrogen uitkom?

Al met al, hoe voorkom ik dat ik de bietenbrug op ga met mijn eerste aankoop?

Al vast bedankt voor jullie hulp!

Paul

9 likes

Welkom hier bij HF !
Gewoon hier blijven lezen.
En in het blauw kijken dan zit je altijd goed.

3 likes

Hier dus :point_down:

2 likes

Welkom. Veel plezier hier.

1 like

“Buy the seller” ofwel koop van een zo betrouwbaar mogelijke koper. Hier in het blauw zul je niet snel een oplichter tegenkomen.

3 likes

Het goeie antwoord heb je al gekregen, maar toch nog eens een dikke duim voor de welkome uitbreiding van mijn woordenschat. :grin:

raw-505792192

4 likes

Nou, als je het echt wil weten, het is Zeperd niet Zeepert :sweat_smile:

7 likes

En @SuperC lijkt een eikel, maar is het niet :rofl:

17 likes

Welkom…:+1:

1 like

Heb de titel aangepast. Beetje lief doen allemaal voor nieuwe leden :wink::slightly_smiling_face:

2 likes

Allereerst welkom bij de club Paul.

2 likes

Gewoon hier blijven meelezen en blauwe deel in de gaten houden

1 like

Ik probeerde juist lief te doen voor LVA :joy:

4 likes

Wat voor type horloges kijk je het meeste naar? Merken die je meer aantrekken? Grootte,?

Zeker als beginner Marktplaats en Catawiki vermijden. Het blauwe gedeelte op dit forum is gewoon betrouwbaar.

1 like

Welkom op dit forum. Voor € 3000 zijn er hele mooi horloges te koop, en voor veel minder geld ook al. Als je wat meer aangeeft in welke hoek je het zoekt, dan zijn er mensen hier die je een goed advies kunnen geven.

1 like

Kijk gewoon eens bij die zeikerd…
https://ten2two.nl/

7 likes

Welkom op Horlogeforum!

En vergeet ook niet dat sommige goed aangeschreven juweliers soms ook inruilers te koop hebben staan. Betaal je wellicht wat meer, maar koop je ook wat zekerheid en garantie mee.
Eugene van Baal in Nijmegen bijvoorbeeld.

Een andere optie is webshops die retouren met een gunstig prijsje verkoopt zoals Uhrenlounge. Die noemen ze dan B-ware. Dan kan er een klein krasje of iets dergelijks op zitten. Veelal is bij het betreffende horloge dan aangegeven wat je kunt verwachten.

2 likes

Welkom! Ik zou vooral lekker veel lezen, onderzoeken en kennis opdoen. misschien ook een idee om een leuk uitstapje naar een vintage horloge dealer in jouw buurt te doen om te kijken/oriënteren? Dingen om je pols kunnen zien en voelen is echt wel anders dan plaatjes kijken op internet

Ok, ok, ik zal serieus antwoord geven.

Deze vraag is te algemeen. Elk horloge heeft zijn eigen dingen waar je op moet letten. Vintage is al helemaal een moeilijk verhaal om daar iets algemeens over te zeggen. In het kort, zorg dat je iets koopt met doos en kloppende papieren (matchende serienummers).

Dat ga je als leek niet kunnen zien. Dus het advies is om bij een betrouwbare partij te kopen.

Te hoge prijs betalen omdat je verliefd bent. Een exemplaar kopen wat flink gepolijst of opgemaakt is.

Chrono is een mooie start om je te oriënteren. Hier op HF ook. Catawiki en MP zou ik persoonlijk niet snel iets kopen, zeker als je er geen verstand van hebt.

Koop bij een betrouwbare dealer, handelaar, grijze dealer of bij de AD.

Nou, met bovenstaande kom je een heel eind

Succes met de zoektocht!

4 likes