Hoe voorkomen van schade tijdens wisselen van band naar strap

Ik heb een horloge aangeschaft met geintegreerde metalen band en heb de bijbehorende rubberen band ook erbij gekocht.
Nu was ik een beetje aan het rondstruinen op andere fora en zag een soortgelijk horloge met identieke band, bevestigd met schroeven te koop. Bij dit horloge zag je duidelijk schade aan de kast en schroeven als gevolg van het wisselen van bandjes.
Mijn vraag is nu hoe kan ik voorkomen dat dit bij mij ook gebeurt indien ik zelf met enige regelmaat van metalen band naar rubberen band wil wisselen?

Heeeel voorzichtig zijn :slight_smile: Maar vrees dat de lokale juwelier het ook niet kan zonder ook maar een krasje achter te laten op de schroef. Misschien hard plastic schroevendraaiertje?

1 like

De juiste schroevendraaier gebruiken zo simpel is het🤷‍♂️
Of je kan zoals sommige hier ook doen er rond afplakken met tape

6 likes

Dat is inderdaad echt wel het begin. Plus er echt even goed voor gaan zitten, rustig de tijd nemen.

Hier kan je wat meer vinden over de ‘juiste’ schroevendraaiers. Dat maakt echt het verschil.

3 likes

Laat RLC het doen die zorgt echt dat hij gewoon hagelnieuw blijft. Strap na strap geen probleem, behalve als die struikelt over een grassprietje.

6 likes

Of te hard in de fles zonnebrandcrème knijpt.

3 likes

Voorzichtig zijn en oefenen.
Eerste paar keer is het “rommelen” maar als je de feeling hebt gaat het vrijwel zonder schade te veroorzaken.

1 like

Die is niet meer!! Pfieuwwww. :laughing:

2 likes

Heb je z’n NA al gezien? :v:

Grappig,die vraag houdt mij ook bezig sinds ik een Oris Aquis heb met stalen en rubber band.
Zit een stervormige schroevendraaier bij de set maar als je op YouTube rondstruint zie je dat de schroeven vaak beschadigd raken en ze zijn best wel aanwezig in het ontwerp.

Wil ik langs deze weg toch wel even een lans breken voor de quick release banden :thinking:

2 likes

Idd. En niet haasten.

Ik gebruik zelf t-tip schroevendraaiers, die hebben een bottere kop… daarmee heb je minder risico volgens mij dan met standaard schroevendraaiers op het beschadigen van de schroefkop.

1 like

Veel schroeven zitten vast met een borgmiddel als Loctite of iets vergelijkbaars.

Wat soms helpt is de schroevendraaier in de schroef zetten, deze er goed recht op houden en dan op de schroevendraaier een klein tikje geven met een klein hamertje (met beleid).

Hierdoor ‘schrikt’ de verbinding en komt het borgmiddel makkelijker los.

Bij zowel Tudor als Rolex heeft dit bij mij gewerkt zonder de schroeven te beschadigen.

2 likes

Aangezien er aan beide kanten een schroef zit moet ik dan met twee schroevendraaiers aan de haal?

Vaak 1 kant tegenhouden, 1 kant draaien.

Eventjes voor de goede vorm: een band = a strap

Wat je waarschijnlijk bedoelt met gebruik van Engelse leenwoorden is het wisselen van bracelet naar strap. Oftewel het wisselen van schakelband naar lederen band (of ander niet metaal materiaal).

Hmmm
Ondanks het bijgeleverde setje schroevendraaiers mis ik er 1 om de band in te kunnen korten :thinking:
Bijzondere eraan is dat de enige vlakke schroevendraaier die erbij geleverd wordt veel te breed is voor schroefjes in de schakels(ik zie überhaupt niet waar deze voor zou kunnen dienen bij deze Oris)
Maw.ik heb er dus eentje nodig voor het inkorten van de band,iemand een suggestie hoe ik het juiste bitje kan bepalen?
De schroefjes zijn erg klein,ik heb zo’n bouwmarktsetje “horloge schroevendraaiers” waarmee ik al m’n Seikobanden op maat heb kunnen maken maar die passen sowieso niet.

Edit;
Kijkend op YT wordt er een Bergeon? tool gebruikt met rode markering,dit zou een 1.2mm blad moeten zijn,ga ik maar eens bestellen

Bedoel je deze?

Ik heb goede ervaring met bergeon bestellen op Amazon :ok_hand:

1 like

Er zijn tools voor deze (verschrikkelijke) “double screw” bracelets, bedoeld voor het tegenhouden van één schroef terwijl je met een andere (t-tip) schroevendraaier de andere schroef losdraait.

https://www.horlogeforum.nl/t/wie-weet-waar-ik-in-nl-een-double-screw-removal-tool-kan-kopen/475706?u=ab64

Dit stukje gaat over de links, maar de tooltjes zouden ook voor de endlinks gebruikt kunnen worden

Dat zal ‘m zijn idd,ga ik binnenkort maar eens bestellen :+1:t2:

Wat is er met hem gebeurd eigenlijk?