Hoe werkt het Seiko Spring Drive kaliber ?

The Amazing History & Functionality Of The Seiko Spring Drive Movement

Erg gaaf artikel! :slight_smile:

.

.

.

.

.

.

.

.

.

-> Artikel

9 likes

Indrukwekkend,vooral dat er geen batterij nodig is maar dat de conventionele movement ook voor de stroomvoorziening zorgt.
Is dit de techniek die in de Grand Seiko verwerkt is of zijn er meer Seiko’s die deze techniek voeren?

1 like

yups in de GS en de Credor’s … :slight_smile:

dat zit in elke springdrive. Er zijn ook ā€œnormaleā€ Seiko’s met een spring drive kaliber.

Ik vind dat springdrive zelf niet zo bijzonder. Ik zie het zelf als een onhandige variatie van het quartz uurwerk.

1 like

Dan snap ik ook waarom de GS zo ā€œachterlijkā€ duur is,wat een wonder der techniek :+1:t2:

1 like

Weet jij zo in welke Seiko’s,ik vind het wel interessant en ben niet zo op de hoogte van de Seiko modellen.

Hier vind je bijna alles over de springdrive en waar ze in zitten … :slight_smile:
http://www.seikospringdrive.com/flash.html?soundOn=0

1 like

:+1:t2:

1 like

Buitengewoon! :thumbsup: Die laatste afbeelding…wow wat een boel onderdeeltjes…beter geen ā€˜schroefje overhouden’ :joy:

3 likes

Prachtig. Vooral die laatste foto.

Weet iemand wat de service interval is van een spring drive? Is dat de gewone ongeveer 5 jaar wat word aangeraden en wat kost een servicebeurt? Zijn dat Rolex/Omega prijzen? Ongeveer €700-€800?

Fantastisch artikel. Thanks for sharing!
Gr.Wander

1 like

Noem er eens een. Afgezien van de oorspronkelijke Spring Drive die eerst als aparte lijn is geĆÆntroduceerd. Leer graag bij :wink:

Je mag dingen zien zoals je wilt. Wil niet zeggen dat het zo is :relaxed:

1 like

Zal nog even in gebreke moeten blijven welk model het was. Ik zag hem enige tijd terug op HF, waarop ik zelf toen reageerde dat ik dacht dat alleen GS springdrive gebruikte, wat dus niet zo blijkt te zijn.

edit: de springdrive word ook in de proxpex lijn gebruikt. Er zijn een paar verschillende moddelen, google maar :smiley:

Wat betrefd je tweede punt, springdrive is duurder, zwaarder, dikker en heeft dure service beurt nodig zonder dat het m.i. enige noemenswaardige verbeteringen met zich mee brengt.

Hetzelfde is ook te zeggen van Mechanisch t.o.v. Quartz…

Tsjah, zoals ultieme horologie held Jean-Claude Biver het mooi noemde, ā€œIedereen die een horloge duurder dan een Swatch aanschaft is irriationeel bezigā€.

4 likes

Geheel met je eens. Maar de charme van het mechanische horloge ontbreekt dan toch bij de springdrive vind ik, je speelt gewoon vals door de tijdwaarneming door een quartz crystal te laten doen dan :stuck_out_tongue:

1 like

Ja is lastig, ik begrijp je punt maar zie het zelf wel anders.
Heb dat gevoel wel eerder bij een Kinetic bijvoorbeeld.
Maar goed het gaat om gevoel dus dat is heel persoonlijk.

Technisch gezien is het sowieso een erg interessante techniek, ik denk dat daar weinig over valt af te dingen. :grin:

Bedankt, weer iets bijgeleerd :grinning:

2 likes

Animatie

2 likes

Ik blijf het onhandig vinden, een horloge dat het in de zomer, herfst en winter niet doet.

9 likes

Spring drive uurwerken vind je naast de Grand Seiko ook in bepaalde Seiko Marinemaster, Landmaster, Ananta modellen en de Spacewalk.

2 likes