Hoe wind ik mijn LACO horloge op? Ah, zo dus...

Dag forumleden,

Ik heb sinds vandaag mijn Laco Karlsuhre pro binnen waar ik super blij mee ben alleen ik zit met het volgende…

Ik probeerde hem net op te winden en de tijd te zetten maar als ik hem met de klok mee opwind voel ik na 300 keer draaien nog steeds geen enige vorm van weerstand?

Weet iemand toevallig of ik het tegen de klok in moet opwinden of iets dergelijks?

Als het goed is zit er een SellitaSW210 uurwerk in (de top grade variant)

Oh ja de kroon zit trouwens aan de linkerkant IPv de rechterkant (mocht dit nog enig verschil maken)

Ik lees dat die ook uitgeleverd worden met een SW 200-1 automaat dus dat zou het verklaren.

Heb je hem echt 300x opgewonden? :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Het is alleen wel de handopwinder en niet de automaat….

Gebroken opwindveer is het enige dat ik kan bedenken… …nieuw gekocht?

1 like

De 210 is een handopwindbaar uurwerk, als je na 300x draaien nog geen weerstand voelt heb je een probleem. Weet je zeker dat het geen 200 is? Dat is een autimaat

1 like

Oké maar jij zegt zelf

Dus je weet het niet zeker?

Het is toch wel echt 100% zeker de 210

2 likes

Ja 100% nieuw. Twee weken geleden van laco zelf besteld.

SW-210 is de handopwinder, moest het ook opzoeken want ben nog van de ETA-generatie. :grin: Klinkt als een gevalletje retour en garantie.

1 like

Ik durf hem alleen niet tegen de klok in op te winden…. Toch maar proberen?

Dat heeft geen enkele zin. Trust me. Ik weet hoe een horloge werkt en weet dat je dan alleen de Breguet-vertanding tussen staand en liggend opwindrad kietelt.

1 like

Het horloge loopt namelijk wel?

Met een gebroken veer kan een horloge ook nog enkele uren lopen. Ligt er net aan waar precies de breuk zit.

Met pakweg 40 opwindslagen vanaf “nul” is die veer echt opgewonden hoor. En dat voel je meteen aan de weerstand.

Wat ook zomaar zou kunnen, is dat de centrum-krul van de veer niet goed “pakt” op de tonarber.

Nou dat is dan mooi klote… morgen maar ff retourneren dan maar. Wel bedankt voor de antwoorden heren

1 like

Succes! :facepunch:

Je windt toch wel op met de kroon aan de rechterzijde…? Tja, je kunt zomaar over iets sufs heen kijken… :upside_down_face:

1 like

Ik ben zelf linkshandig dus heb bij de opties gekozen voor een kroon aan de linkerzijde (zie foto)

1 like

Zoals-ie nu ligt, moet je de kroon naar “beneden” opwinden.

1 like

Dan voel ik dat hij weerstand geeft. Goed teken?

1 like