Hoe zie jij jouw verzameling opgebouwd?

Ben eens benieuwd…

Je merkt vaak op dat verzamelaars hun collectie die ze bekomen hebben met de jaren willen uitdunnen tot een +/- 3 piece collection van wat luxueuzere merken, sommigen zelfs tot 1 alles of niets horloge.

Hoe zie jij dat, je hebt als starter een budget van 1000 euro…

Koop je:

a) 3 x Seiko van 300 euro om je verzameling te starten, bv een pepsi een tuna en een batman :wink: Om toch wat afwisseling te hebben. :wink: wetende dat je eigenlijk niets uniek hebt en dan je nog zal moeten geld investeren om hen te tunen. Maar je horlogebox is al snel voor 50% gevuld.

Of

b) 1 x een horloge van 1000 euro, iets wat unieker merk/model en wacht je af tot je weer een budget hebt van 1000 euro voor je volgende aankoop, wetende dat het lang duurt om de box vol te krijgen, maar wel gevuld is met wat meer unieke dingen.

Shoot!

1 like

Ik heb vandaag 4 seikos gekocht voor minder dan 1000 euro. Toch zijn dat erg unieke horloges hoor :wink:

Zo kan je ook 7.5k stuk slaan op een submariner die alles behalve uniek is (verder niks ten nadele van een sub)

14 likes

Ik begon met veel voor relatief weinig en ben gegaan naar 3 horloges.

1. Daily watch, de topper in mijn collectie. Draag ik verruilt het meest. Rolex DJ41
  2. Casual watch. Draag ik casual en in het weekend (tenzij ik dan de DJ draag…) Longines Legend Diver
  3. Seiko SKX mod. Ook casual, maar doel is eigenlijk klappen vangen in de kroeg of op vakantie (maar sinds hij gemod is is hij wel erg mooi…)

Langzaam (of snel) upgraden is het credo denk ik

6 likes

Ok kan ook natuurlijk, maar vaak gaat het toch om veel voorkomende SKX modellen die niet zo uniek zijn… of de cocktail modellen. Soms zie je wel verzamelingen met 30 Seiko’s waarvan 20% op het eerste zicht gelijk zijn.

Maar merk op dat sommige in het buitenland op zoek gaan naar niet Europese modellen, dan heb je misschien een iets unieker ding?

Hahahaha, ik heb eerst 1 horloge gekocht, toen nog 1, en nog 1, vervolgens weer wat eruit en de sport ontdekt om met steeds een stukje opleg toch richting die grail van dat moment te gaan… Om die grail een week later weer te ruilen voor een nieuwe grail. En nog 1, en nog 1…

Had ik al gezegd dat dit een gevaarlijke site is… De twijfel die ik in het begin had om € 700,- te betalen voor een horloge en het gemak waarmee ik nu 4x zoveel uitgeef…

15 likes

Herkenbaar :joy:
Zit nog niet zo hoog hoor maar heb nu wel meerdere horloges opeens. Dat gaat zo maar )
Zou ik als ik hier geen lid was niet hebben gehad en had ik afgelopen zomer gewoon een horloge gekocht en over jaartje of 2 weer. Dat begon dus afgelopen zomer met 1 en is nu 12 en 2 zijn er weer weg.

On topic: Heb het nog vrij divers en weet nu al dat ik niet weet wat en hoe het gaat worden. De ervaring leert mij dat ik meer niet weet dan wel weet. En iedere keer als denk wat te weten heb ik daardoor een andere voorkeur. Er zijn horloges die ik mooi vind en die ik mooi ga vinden dus het blijft in beweging.

De ideale opbouw is voor elke gelegenheid een beetje keuze in ieder geval.

1 like

Bij mij ging het als volgt:

Ik ben in 2012 begonnen met een speedmaster moonwatch. Daarna vrij snel twee miskopen: een veel te grote steinhart flieger en een squale 1545, nep submariner. Die twee horloges deden mij niks, droeg ik nauwelijks en heb ik tot begin 2017 in de kist laten liggen en toen verkocht.

In 2016 kocht ik voor het eerst een vintage Omega constellation pie pan en vervolgens een constellation c case. Eind 2016 kocht ik nog mijn NOS zodiac seawolf. Door deze aankopen inmiddels een voorkeur voor vintage.

In 2017 heb ik flinke stappen gemaakt, een nieuwe squale 1521 als moderne diver/beater, twee vintage omega’s, een vintage tissot chronograaf en een rolex explorer ref. 14270.

Het mooie aan vintage vind ik de kleinere maat, de ingetogen klasse die er mijns inziens vanaf spat en het feit dat je veel minder snel een identiek exemplaar tegenkomt dan bij een modern horloge. Dat “unieke” spreekt mij erg aan.

De collectie is nu:

27 likes

Ik heb de mazzel dat ik heel veel saai, hetzelfde of gewoon lelijk vind :joy:
En ben ook geen verzamelaar puur voor het hebben.
Wat ik hier heb liggen ben ik t ook niet mee eens :grinning::grinning: en waar ik het meeste mee heb is n lelijke Rus…waarom? Geen idee…
Voor de rest hou ik 90 % van alle standaard duikers niet uit elkaar…vooral al die 857 Seiko 's.

1 like

De gemiddelde starter zou ik adviseren om het geijkte pad af te lopen. Horloges als de SKX, de Sarbs, etc. Dan weet je dat je ze zo doorflippert. Lekker veel proberen en dan zie je vanzelf wat blijft plakken. Zo heb ik inmiddels een Seiko 7A38 gekocht als probeersel waarvan ik zeker ben dat hij blijft totdat er een topsegment moderne chrono komt; en misschien blijft hij dan alsnog wel, want hij heeft meer dan genoeg bestaansrecht naast een moderne chrono. Maar het was wel mijn 11e horloge binnen één jaar, waarvan er 8 alweer verkocht zijn. Zo zie je maar, je moet proberen om het te weten.

1 like

Altijd beginnen met 1 en het hoeft niet perse je complete budget te zijn.
Naarmate je langer een horloge draagt beginnen dingen op te vallen wat je prettig en minder prettig vind en wat minder of beter is qua looks.
Zodoende kan je de verzameling bijstellen aan het veranderen van je smaak, wat je nu geweldig vindt kan na een jaar draagtijd heel anders worden.
Bezit van de zaak is het einde van het vermaak.

1 like

Helemaal mee eens. Je moet enkele horloges proberen en zo een voorkeur/smaak ontwikkelen. Qua seiko kocht ik eind 2016 een sarb065 cocktail time die een paar maanden daarna weer kon vertrekken. Mooi ding maar na die aankoop wist ik dat ik sterk de voorkeur gaf aan mijn vintage omega’s als dresser.

Het lijkt me dat de Seiko’s vaak geruild worden.

Zou het kunnen dat je aan goedkopere horloges minder waardering geeft en sneller denkt van ach verkopen die handel?
En dat je ook sneller onbezonnen koopt omdat het maar om 300 euro gaat?

Ik denk echt na over mijn aankopen, en omdat ze wat duurder zijn ga ik ze ook niet zo snel van de hand doen.

Er is 1 horloge ( mijn eerste automaat van mijn verzameling ) waarvan ik denk, mmm misschien mag die wel weg, omdat het toen mode was grote horloges te dragen en nu niet meer.

Maar door zijn aankoopprijs ( en was voor mijn 40e verjaardag ) hou ik hem en draag hem uiteindelijk af en toe toch nog en telkens ben ik blij dat ik hem er toch nog heb tussen zitten.

Heb tot nu toe nog geen enkele verkocht van mijn verzameling.

Eentje staat te koop en, je raad het al, het is een goedkopere onbezonnen aankoop geweest.

1 like

Geld is relatief. Voor mij is 300 best een smak, zeker niet iets dat ik zomaar uitgeef. Maar hoe langer je in ‘het wereldje’ zit, hoe beter je kennis wordt en hoe eerder je een dealtje spot.

2 likes

Ik relateer het niet zo aan de prijs van het horloge. Mij gaat het puur om het uiterlijk. Goedkoop of duur maakt in zekere zin niet uit, het gaat erom dat je draagt wat je mooi vindt en verkoopt wat je minder mooi bent gaan vinden. Daar komt bij: wat voor de een goedkoop is, is duur voor de ander. Merkbeleving speelt overigens zeker ook een rol.

Ik heb in een ander topic gelezen dat je graag Seiko een beetje afzeikt en Ball ophemelt. Dat mag, maar ik zou persoonlijk seiko als merk verkiezen boven ball. Seiko maakt zo veel mooie en goede horloges in alle segmenten. Ball doet mij dan weer niet zo veel. Zo zie je maar, ieder zijn smaak. En juist die smaak ontwikkelt zich vanzelf als je wat horloges koopt.

3 likes

Ik vind Seiko niet uniek tov een Ball, Sinn, U-Boat, Montblanc, Nomos, en zoveel andere leuke merken. Dat is gewoon mijn mening.

Ik merk op dat als ik hier plaatjes zie van horloges en het is een Seiko, ik gewoon snel doorga omdat ik hem al meerdere malen heb zien passeren… een Meistersinger, Orient, Tissot, Sinn, Tudor , enz ga ik aandachtiger bekijken omdat ik hem nog niet tegen gekomen was en hij mij dus triggert.

Ik aprecieer elke Ball die ik aankocht, elk op zijn eigen manier uniek. De gasbuisjes vind ik super in alle mogelijke kleuren. De kwaliteit van het geheel tot de bracelet toe en heb niet de drang om deze te verkopen.

In tegenstelling tot Seiko, die hier vaak na enkele maanden al weer te koop staat op het forum. Dus onbezonnen gekocht?

Je ziet verzamelingen van Seiko’s waar je de SKX 4x in terug vind, gewoon in een andere kleur…

Ik wil gewoon van elk iets, een GMT, een flieger, een panda dial, een dressy enz…

Doordat ik Ball prijs / kwaliteit uitzonderlijk vind, komt er inderdaad vaak een Ball bij, daar waar ik op het punt sta om dan toch voor een ander merk te gaan, zoals Brellum of Montblanc, komt er plots weer een Ball in het vizier en dan denk ik, doe toch maar de Ball, daar krijg ik zeker geen spijt van.

Dus ja een Ball dan, net omdat het zo ondergewaardeerd wordt en minder voorkomt in verzamelingen.

Misschien moet ik maar aandelen kopen van Ball. :dollar::stuck_out_tongue_closed_eyes:

4 likes

Eigenlijk kan deze discussie heel kort worden afgedaan. Seiko = budget bang for buck en ontzettend degelijke kwaliteit, maar in het hogere segment ook absoluut relevant (Tuna, vintage KS, GS om maar wat te noemen). Seiko is niet uniek maar dat is met alle massa-geproduceerde horloges zo. Ik kan je vertellen dat vintage Seiko’s enkele van de mooiste horloges ooit zijn qua ontwerp - ik heb er vandaag nog enkele vastgehad op de Rikketik. Alleen kijken naar het huidige assortiment is dan ook wel een tikkeltje naïef. Seiko doet echt al héél lang mee.
http://wornandwound.com/affordable-vintage-king-seiko-44-9990-44ks-rules/

https://www.fratellowatches.com/king-seiko-5626-7000

3 likes

Ik ben van de 1 piece all or nothing model.
Ik vind het namelijk zonde wanneer ik aan honderden euro’s in de kast heb liggen en koop graag 1 flinke klapper die ik veel kan dragen en waarderen.

3 likes

Zo heurt het. Prachtige collectie.

2 likes

Moet zeggen dat ik vintage steeds meer waardeer…vooral de hele oude 50 +. Had ik eerst niet maar door jaren hier snuffelen nu wel.
.Maar ik hou ook van antiek dus dat past in t straatje.
Wil ze alleen niet dragen .

2 likes

Ok, maar ik heb het eigenlijk niet over vintage, dat is een apart onderdeel van verzamelen. ( Merk op dat dit in Nederland populair is, ook bv oude auto’s)

Als je voor vintage gaat heb je het inderdaad over iets unieks, de meeste liggen al lang in de vuilbak natuurlijk. Aangezien ze bij mij in mint condition moeten zijn is een occasie zelfs niet van toepassing.

Ik heb het op de dingen als je nu zou gaan starten of kopen.

Het zijn heel vaak dezelfde duikers van Seiko die je tegen komt in al hun kleuren, of de cocktails in al hun kleuren en al dan niet met power reserve… En plots, na 3 maanden vind je hem toch maar niks en moet die weer weg? Ik ken dat gevoel niet.

Een 1 piece collectie is dan weer geen collectie voor mij, ik heb graag telkens weer het gevoel dat ik iets nieuws aan heb, mijn horloges komen ongeveer elk om de 8 weken aan bod en telkens weer een plezier om rond de pols te hebben. En voor elke gelegenheid een horloge is ook leuk.

Ik koop 2 a 3 horloges per jaar, ik ben er soms maanden over na aan’t denken en dan plots koop ik hem en is de fun al voor 60% weg… :wink: Het gebeurd ook hoe meer ik kijk hoe mooier ik hem ga vinden, dus de liefde komt rustig aan en blijft langer. :wink:

Ook als je door de winkelstraten gaat, Seiko kom je vaker tegen in de vitrines dan andere merken, dus ook dan ben je ze snel beu gezien.

1 like