Maar wat is nu het nut van dit topic? Heb je een vraag of wil je gewoon je ongenoegen over Seiko uiten?
???
Lees eens goed… Het zijn vaststellingen en ik ben op zoek naar de reden!
99.9% van alle horloges die wereldwijd om de pols liggen zijn gewoon een massaproduct. Rolex laat er ook 2 miljoen per jaar van de band rollen. Zelfs “Limited Editions” worden in runs van 25 - 3000 gemaakt, en dan nog is er altijd een Limited Edition du jour als de vorige is uitverkocht, dus “uniek” zal het niet vaak zijn.
Je onderschat de ware Seiko liefhebber. @vierport, @Dorfmeister en @Ayrin, bijvoorbeeld. Kijk maar eens in de wat dragen we vandaag sectie.
Dat dus. Een Submariner, Carrera en Speedy zijn voor mij net zo saai als een SKX.
Daar staan de leukere modellen van elke fabrikant weer tegenover.
Daar valt een en ander op af te dingen. Ten eerste vliegen de tweedehands Rolexen je net zo hard om de oren. Net als bij andere merken zijn er veel voorkomende ruil- en flipperhorloges, en zijn er ook moeilijk te vinden verzamelobjecten. Dat is bij Swatch group niet heel anders dan bij Seiko.
Ik denk dat dat persoonlijk is. Ik heb zelf iets duurdere horloges doorgeflipperd terwijl ik m’n goedkope SARBje niet weg wil doen.
Het lijkt er voor mij op dat als een horloge aan m’n verwachtingen voldoet en ik het niet saai of lelijk vind, ik het niet flipper.
Voortschrijdend inzicht bij mij heeft niets met merk of prijs te maken maar wel met deze punten:
-
Geen quartz met centrale secondenwijzer. Ook geen one hertz automaat. De manier waarop de wijzer net niet op het streepje beland is een enorme ergernis.
-
Geen horloges van meer dan 42mm voor een duiker, meer dan 40 voor een field / flieger en meer dan 39 voor een dressy horloge. Te groot wekt mijn ergernis op.
-
Geen drukke horloges. Ik ben totaal van de chronografen af, er zijn maar een paar ontwerpen die het nog doen. Vaak met twee registers in plaats van drie. Hoe rustiger, hoe fijner.
-
Liever geen horloges dikker dan zo’n 12mm. Dat zit niet lekker en ziet er op mijn pols gewoon stom uit.
-
Absoluut niets wat niet minstens 50m WR is. Ik ben een rouwdouwer die graag kookt, vocht gaat gebeuren en ik doe horloges nooit af.
Binnen die criteria waardeer ik mijn Nomos net zo goed als mijn Sarb.
De verzameling is nu 3x Duits 8x Japans, 1x een jeugdzonde, 1x een Rus en 2x Zwitsers.
Al mijn aankopen van de laatste vier jaar, of het nu om 150 of 2500 Euro ging, zijn voorafgegaan aan een periode van onderzoek en veel lezen.
Ook dat zal persoonlijk zijn.
Dat is een lastige en persoonlijk.
Ik ben teruggegaan naar 3 horloges in een wat hogere prijsklasse.
Maar heb daarna toch ook weer 2 Seiko’s gekocht.
De collectie zal waarschijnlijk blijven veranderen. Dat heb je nu eenmaal met deze hobby.
Dus in het begin zou ik niet te hoog inzetten.
Vooral niet teveel over nadenken, plannen lukt toch niet. Soms komt er gewoon ineens iets langs, wat je moet moet hebben, als je er maar lang en intensief genoeg mee bezig bent dan ga je vanzelf omhoog. Als je dan slimme dingen doet hoeft het niet eens zoveel te kosten.
Duidelijk!
Ben dan ook geen Rolex fan! Maar ieder zijn ding hé.
Kopen gaat bij mij wat gemakkelijker dan verkopen
Ik zie mijzelf ooit wel een 3-piece collectie hebben van horloges in het hogere segment, waarvan de Speedmaster nu de eerste is, maar ik zou daarbij wel mijn goedkopere horloges willen houden.
Hier op het forum is Seiko en met name de SKX zeer populair, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen op straat die een SKX of Monster om de pols heeft. Dat zou ik wel eens leuk vinden om te zien, want dat blijven toch horloges die de ‘gewone’ consument niet zo snel zou kopen. De meesten met een beperkt budget, of kennis van wat er is, gaan voor mijn gevoel al vaak snel voor een plakmerk en degene met een groter budget voor bijvoorbeeld Omega of Rolex.
En die Seiko’s zijn dan misschien je daily beaters?
Een blauwe Seiko Presage voor op mijn werk en een Seiko SNE493P1 duiker besteld. Deze is ook voor dagelijks/werk en om echt mee te gaan duiken.
Met wat kostbaarder horloges mis ik toch de Seiko’s. Simpelweg omdat je niet alles overal kan/wil dragen.
Begrijp ik…
Daarom dat ik steeds een gratis duikertje ( ooit gekregen bij het magazine duiken ) mee neem op duikvakantie, verder niets.
Je koopt dus goedkopere horloges omdat het je minder pijn doet als je ze beschadigd of als ze verloren gaan?
Zoals ik met dat gratis ding, helemaal geen gevoel bij, puur om het uur af te lezen in en rond het water, en als hij stuk gaat koop ik wel iets van 50 euro.
Ps al veel duiken gedaan?
Wat denk ik mee werkt aan het flipperen van Seiko’s is de lage afschrijving. Mensen doen een horloge dat meer afschrijft minder snel weg omdat dat dan erg zonde is.
Zou inderdaad kunnen, en ze zijn gekend bij het grote publiek dus kopers zijn er voldoende.
Ook de prijsklasse zal bij veel beginners prima passen binnen het budget, wat ook de verkoop wat makkelijker maakt en daarom afschrijving minder groot. ( vraag en aanbod )
Ik vind het een intressante discussie en het hoeft niet om Seiko te gaan, maar het is wel het meest voorkomende merk hier op het forum zowel aankoop als verkoop!
En dus veel leden kunnen hun mening geven, soms zijn er die lange tenen hebben en dus niets negatief kunnen verdragen over hun favoriete merk.
Mij kan het niet schelen wat iemand vind over mijn favorie merk, maar het is leuk om de reacties te zien, goed of slecht.
Ik riep dat ook ooit. Toch, als ik een 36mm Oyster Perpetual in de klauwtjes heb… Godsamme, het zijn mooie horloges.
Maar Rolex was maar een willekeurig voorbeeld hoor. Da’s voor Ball niet anders, die maken er ook duizenden.
Mijn makken is dat ik een band opbouw met mijn bezit, als het me bevalt. Dus heb ik met een Keukenmes van 8 tientjes een band. En met een horloge van 180 Euro omdat ik het ooit in Londen kocht met een Noorse waar ik destijds verliefd op was.
Dat horloge uit Londen draag ik amper meer, maar ik heb het inmiddels zo’n 10 jaar en ik zou het erg vinden als het stuk ging.
Evengoed als je die SARG weg doet moet je me bellen.
Er is nog plek in het midden van de collage…
Rechts boven lijkt mij minder uniek als geen Seiko kenner? Lijkt mij een SKX in een bepaalde kleur.
Je mag best een onderbouwde mening geven maar a.u.b geen off-topic ongefundeerd geblaat.
Ik weet anders niet hoeveel andere SKX013’s er zijn met een met Glorix bewerkte bezel en een wijzerplaat die opvallend veel ruikt naar Nespresso Dharkan koffie…
ook mijn idee, voor 1000 euro koop je niet per definitie iets unieks…de meeset 1000 euro horloges worden in grote massa gemaakt.
Ik zou de 1000 euro in de loop van een jaar uitgeven, zo heb je de lol van af en toe wat toevoegen aan je collectie/
Ik neem voor het gemak aan dat je de 015 bedoelt en niet de 009.