Hoe zie jij jouw verzameling opgebouwd?

Je ziet het, ik ben geen kenner… ze lijken me allen gelijk die duikers op kleur na.

image

1 like

Niet helemaal eens…

De meest voorkomende horloge rond een prijsklasse van 1000 euro zijn volgens mij hier in België Rado’s. Waarom? Denk dat mensen graag iets kopen dat een ander kan zien van kijk, ik heb een Rado… dure horloge.

Zo denk ik , schrijf wel, “denk ik” dat mensen vaak Rolex en Cartier kopen om te laten zien van hier ben ik.

Mijn schoonbroer heeft ooit een 18k gouden Rolex met diamanten gekregen van zijn ouders en doet hem niet aan om anderen niet jaloers te maken of om geen opmerkingen te krijgen. Er zijn dus vooroordelen voor bepaalde merken? En sommige juist daarom net dat merk kopen?

Heb nog nooit iemand tegen gekomen met een Nomos of Muhle.:thinking:

Hadden zijn ouders een hekel aan hem? Of verhuurden ze draaimolens? :joy:

6 likes

Begonnen als een klein Hoaxje met een CK (calvin klein) van 125 euro. (huidige staat - overleden)
Hierna als dresswatch (trouw gelegenheid) een Tissot Tradition Perpetual (huidige staat - in collectie soon te be upgraded met nieuwe strap)
Hierna ogen gezet op de Longines VHP 2017 - met een wachttijd van een 8 maanden vanaf introductie een tussenstap gemaakt, hieronder te zien. (huidige staat- in collectie sinds een maand)
Als zoethoudertje en daily beater de Tissot PR100 gmt gekocht. (huidige staat - in collectie)

Planning en wishlist :

• Omega Speedmaster binnen twee jaar toe voegen aan collectie.
  • Rolex Air King binnen vijf jaar toevoegen aan collectie.

Voor mij dus zeker optie B vanaf nu; sparen om mijn ‘grails’ een voor een in het kistje te krijgen.

3 likes

Heerlijke KQ!

1 like

Hoe iedereen zijn collectie opbouwt zal denk ik te maken hebben met het doel en de financiën.

Als ik naar mijzelf kijk: in het begin niet veel te besteden voor een horloge en slechts één type op het oog (werd een mooie Seiko duiker, nog steeds tevreden mee.
Daarna ging ik ook kijken naar andere type horloges, o.a. dress, g-shock en wat meer casual.

Zo kan je ook makkelijker matchen met je outfits/werk/vrije tijd.
Nu heb ik een redelijk gevarieerd assortiment, en ben ik aan het kijken om elk type te “upgraden”.
Bijvoorbeeld: Ik heb een prachtig Seiko 5je als dresser, deze wordt binnenkort vervangen door een Tissot, en ik hoop uiteindelijk bij een Tudor Style uit te komen.

Ik was er al voor gewaarschuwd: ook al heb je net je nieuwe klok om je pols, je bent alweer aan het kijken naar de volgende :joy:

1 like

Zo herkenbaar… ik heb zoals hierboven beschreven 8 maanden gewacht tot hij daadwerklijk om de pols kon hangen. Duurde drie weken en was al weer over de volgende aan het denken…

1 like

Geen idee, is ook al heel wat jaren geleden, misschien had de juwelier ze verteld dat het een goede investering was?

Alle 3 kinderen hebben er ééntje gekregen…

Maar ik denk dan bij mezelf, waarom geen AL&S of een PP, die kon hij nu nog dagelijks dragen en bijna niemand zou het merken dat hij iets waardevols aan had.

Al is een gouden Rolex met diamanten ook uniek… :wink:

Opleiding gevolgd bij de NOB en duikvereniging De Kaaiman in Nijmegen.
In het begin regelmatig gedoken in buitenwateren rond Nijmegen, Grevelingenmeer en elke vrijdag trainen in het zwembad.
Na 3 jaar gestopt met duiken in Nederland. Nu alleen af en toe een duik tijdens de vakantie in het buitenland.

Binnenkort ga ik me wel weer aansluiten bij een vereniging om het weer actief op te pakken. Ik weet alleen nog niet bij welke vereniging. Waarschijnlijk weer De Kaaiman.

1 like

Duik sinds mijn 16j en heb 600 duiken. CMAS en Padi.

Ook technische duiken gedaan tot -65m.

Nu nog enkel duiken samen met de vrouw die nu 2 jaar duikt en dit enkel op vakantie, zo’n 3x per jaar, maar wel echte duikvakanties en liveaboards.

Succes met het weer oppakken van de hobby en duikvereniging.

1 like

Wat ook heel belangrijk is ,en hier nog niet ter sprake is gekomen , is of je wel in de gelegenheid komt om je collectie te dragen.
Heb je n kantoorbaan of reizend ( taxi,piloot,makelaar etc) beroep dan kan je meerdere “luxe” modellen afwisselen.
Iemand met fysiek of risicovol werk zal die toch minder snel kopen.
Ik heb n aantal duurdere modellen in gedachten maar weet dat ze gewoon amper draagtijd gaan krijgen…en aangezien ik ook geen verzamelaar ben zullen ze er ook nooit komen.
Helaas ? Tja…scheelt ook n bak geld. Elk nadeel hep zn voordeel

2 likes

Dat dus. Brrr. Diamonds on mah Rollie. :slight_smile:

Ik ook niet in real life, maar toch… De Nomos website legt in detail uit dat hun uurwerken en masse gemaakt kunnen worden. Ik heb nummer 19xx van de Ahoi, dus het blijft een massa product. :slight_smile:

Mooie inschatting. Je kent me te goed, blijkbaar. :+1:

Ik neig nu naar een niet al te groot aantal horloges, met dienen verstande dat ze wel moeten gedragen worden, anders gaan ze eruit.
Het goedkopere segment tot 300,- is een beetje de playground, als ik iets zie wat me aanstaat of ik eens wil proberen worden deze zonder al te veel kopzorgen, soms impulsief aangeschaft. Dit is ook de categorie waarvan er veel snel weer vertrekken maar af en toe stoot je toch op een parel zoals bijvoorbeeld de Oriënt Ray, die een permanente plek krijgt in de box. Horloges van +1000,- € worden rigoreus gewikt en gewogen gedurende een langere tijd, vooraleer tot aankoop over te gaan. Als het kan ga ik ze passen vooraf om teleurstellingen te voorkomen.

In het begin was het vooral de kwantiteit die bovendreef, maar daar word ik ook niet happy van, dus nu ga ik vooral voor kwaliteit en draagbaarheid.

2 likes

Ik snap de link tussen prijs en hoe uniek een horloge is niet aangezien het niet mutueel exclusief is. Een Submariner zal je bijvoorbeeld vaker zien dan een Orient…

Ik adviseer om in het begin goedkopere modellen op te zoeken aangezien je op die manier een beter inzicht krijgt in de wereld van horloges en wat je leuk vindt of niet. Bij het verzamelen van horloges maken dingen zoals het lezen van recensies, video’s bekijken en over horloges discussiëren op internet mee deel uit van de belevenis.

Als je al wat meerdere horloges hebt, begin je ook een beter inzicht te krijgen in je eigen smaak: complicaties, movement, kleur van wijzerplaat, enzovoort. Als je een miskoop doet, zal de financiële pijn ook een stuk kleiner zijn aangezien het te lijden verlies beperkt zal zijn. Op basis van deze leercurve kan je dan werken naar duurdere horloges.

6 likes

Ik ben nog niet zo lang aan het verzamelen. Het begon afgelopen jaar ergens in april met de constatering “dit ding begint er scharrig uit te zien”. Het betrof een Casio verchroomd plastic digitaal horloge, waar het chroom af begon te bladderen (surprise! Er zit ook nog iets van koper onder). Ik wilde niet iets groots en na wat wikken en wegen werd het een Citizen FC0010-55D, radio controlled eco drive multifunctional.
En daarna begon de ellende: wilde toch wel graag een reserve hebben. Dus er kwam - en ging - een Seiko SNK615K1, die plaats moest maken voor een SRPA23K1 (heb ik nog steeds). Er kwam een Invicta Speedway chrono, die me niet beviel omdat de chrono secondewijzer op een subdial zat. Flipperen dus. Op MP kwam een Tissot Couturier chrono voorbij en die zit nu in de kist.
Op HF een Victorinox INOX overgenomen, maar die vond ik te bulky en is dus ook geflipperd. De vervanger is een SNN219P1 chrono, ook via HF. Top lume :+1: dat zal wel een blijvertje zijn.
Via W2D een Earnshaw “Officer”, vanwege de maanfase indicator. Omdat die geen schaalverdeling (in dagen) naast de maanstand heeft: geflipperd, en vervangen door een Certina.
Ik zag op een gegeven moment op HF, in een NA topic, een Alpha regulateur voorbij komen. Ik had hem al eens op de website van de fabrikant gezien maar daar was hij uitverkocht: gelimiteerde oplage. Laat Reloxo hem nou nog hebben, en dankzij hun aanstaande sluiting ook met een aantrekkelijke korting. De leren band beviel me niet en daarom op een dikke stalen band gezet, en zo is hij nu nog steeds. Erg blij mee.
Ook nog een Bulova Precisionist Longwood en een Tissot Navigator GMT (vintage) gescoord op HF.

Wat leverde al dat gedoe nu op?
Een tamelijk eclectische verzameling van acht goedkope tot niet al te dure horloges, samen zo’n 1500 euro en daarmee in de ordegrootte van de TS.

Er zijn nog wel wat wensen maar die staan in de ijskast. Ik heb voorlopig meer dan genoeg aan de huidige vulling van de horlogekist en de laatste maanden is het rustig aan het front. Totdat de flipperitus weer toeslaat natuurlijk.

3 likes

Ik adviseer om het langzaam op te bouwen. Zodra je een kostbaar horloge hebt gehad, zal de goedkopere die je er na koopt het meestal niet zo lang uithouden, want hij brengt je niet dat gevoel van de duurdere voorganger. Als je steeds een iets duurder horloge koopt, heb je telkens weer dat speciale gevoel dat je iets gekocht hebt wat nog mooier en specialer is dan de vorige.
Ik begon op mijn 23e met een nieuwe Rolex, en dat was niet zo slim, want alle horloges uit het lagere segment die ik er na kocht zijn weer vrij snel doorverkocht omdat ze niet konden tippen aan dat eerste horloge. De duurdere verkoop ik ook uiteindelijk wel weer, maar alleen om geld vrij te maken voor een nog (in mijn ogen) mooier en veelal duurder model.

5 likes

Voila. Ook mijn “fout”. Meteen begonnen met een portugieser.
Ik zal dus nooit zo n bak vol seiko’s meer hebben. Jammer, want daar zitten mooie stukken tussen.
Vandaar dus geen collectie maar 1-piece.

2 likes

Ook dat zal erg persoonlijk zijn.

Ik kocht m’n SARB035 na m’n Nomos, factor 10 prijsverschil, even groot plezier.

M’n Archimede kwam na m’n Mühle. Voor minder dan de helft van het geld. En het is een verschrikkelijk tof horloge. Misschien wel toffer.

Oh, en m’n Frankenpoljot is goedkope rommel. Die kocht ik na de Squale. Hartstikke cool ding!

1 like

Ik zeg ook: meestal

Voor een stompzinnig irrationele liefhebberij als horloges zullen geen regels te bedenken zijn.

2 likes