Hoe zien jullie de toekomst van Solar horloges?

Mooi! Daar ga ik er binnenkort vast een paar van verkopen😂

Ik zie de toekomst voor solar met vertrouwen tegemoet.
Ook in andere sectoren zit de toepassing van zonne-energie nog steeds in de lift.

En ja, zo’n solar klokje gaat er bij mij nog wel eens komen.

Grt.

1 like

Ik heb twee Seiko solar horloges en die lopen zoooooooooo “gelijk” (absoluut beter gelijk dan mijn ETA-2824 horloges) dat ik niet begrijp dat meerdere merken solar horloges verkopen. Ik zie er echt in ieder geval wel een enorme toekomst in .

1 like

in de kinetics en solars zit natuurlijk ook wel een accu. En volgens mij word die accu na een aantal jaren ook wel een stuk slechter en zal ook moeten worden vervangen. En zo veel energie verbruikt een horloge nou ook weer niet.

2 likes

Ik ben het helemaal eens met Paul2all:[quote=“Paul2all, post:16, topic:85914”]
kinetic iets interessanter ivm de rotor
[/quote]

Net als veel forumleden hier ben ik een ‘automatenman’ (noemen we dat al zo hier? klinkt toch wat merkwaardig :wink: ), maar ik heb daarnaast ook zowel een Seiko solar gehad als een kinetic. Die kinetic, een BFK, doe ik nooit meer weg en is mijn trouwe vakantie- en klushorloge. Maar de solar heb ik vrij snel weer doorgeflipperd omdat ik het inderdaad een zielloos horloge vond. Het geeft de tijd aan, ja, maar dat doet mijn mobieltje ook. Het ‘leeft’ gewoon niet, geen enkel gevoel erbij.

Grappig, ik ben geen automaten-man maar heb gewoon een voorkeur voor een mechanisch kaliber in het algemeen. Maar dat maakt niet dat ik een kinetic interessanter vind dan een solar. Integendeel eigenlijk.

1 like

Ik snap de vergelijking met mechanische uurwerken ‘met een ziel’ ook niet geheel. Ok, er zit een rotor in die je quartz werkje van energie voorziet. Ik zie dat eerder als een quartz met het nadeel van een bewegend, dus mogelijk kwetsbaar onderdeel dan een mechanisch klokje zoals een automaat. Dan kies ik liever OF voor een volledig mechanische automaat met een sweeping second, OF een solar quartz die accuraat tikt en een hele hoop kan hebben.

Maar goed, de charme van zo’n BFK begrijp ik wel.

gr, HJR

2 likes

Ik heb een duidelijke voorkeur voor mechanische horloges, maar ik heb ook meerdere kinetics gehad en nu dan ook een solar van Citizen. Van de kinetics vind ik een serieus nadeel dat ze vrij lang achter elkaar gedragen moeten worden om de accu volledig op te laden. Een Solar leg je in het zonnetje en de rest gaat vanzelf! Omdat het mij door het grote aantal klokkies wat ik inmiddels bij elkaar heb gescharreld vaak niet lukte om de kinetics 1 of zelfs twee weken continu te dragen, kaggelde de accu steeds verder achteruit. Ik zie dit ook gebeuren bij mijn zoon, die inmiddels ook meerdere horloges heeft.

Ik heb de kinetics om die reden allemaal verkocht.

3 likes

Schijnt naar een kwartier in het licht ( maakt niet uit welk licht) te hebben gelegen al een maand kan doorlopen,

http://en.worldtempus.com/sites/default/files/seiko-astron-gps-solar-titanium-sast015-face-view.jpg

1 like

Of solar horloges toekomst hebben? Seiko heeft ze al sinds de jaren 70. Weliswaar is de techniek in de jaren sterk verbeterd, maar nieuw is het zeker niet. Bovenstaande Seiko heeft na een minuut in het licht te hebben geleden voldoende energie voor een hele dag. Is dit je dagelijkse klok, dan zal die nooit stoppen (totdat de accu een keer de geest geeft natuurlijk). Dit geldt natuurlijk ook voor kinetic.
Veel dragen (kinetic) of je klok licht laten vangen (solar/eco drive). Mijn vrouw heeft al jaren een Citizen eco drive. Een probleemloos horloge die de tijd uitstekend bijhoudt. Ik stel mijn horloges daarop altijd gelijk.

Het is een ander verhaal als je meerdere horloges hebt en je kinetic of solar ook vaak een tijd in de doos blijft. Ik heb verhalen gelezen over accu’s die de geest hebben gegeven of niet meer op te laden zijn als ze helemaal leeg zijn. Zal misschien meevallen, maar goed is het niet voor de krachtbron. Ik heb zelf meerdere kinetics gehad, maar die zijn inmiddels over naar een andere eigenaar. Ik merkte dat ik ze soms droeg, om alleen maar de accu weer op te laden.

Per slot van rekening is het een quartz horloge. Niets mis mee, maar handwinders en automaten hebben gewoon mijn voorkeur. Al moet ik eerlijk zeggen dat de Citizen eco drive die @GMTplus1 net heeft besteld een prachtig horloge is, die er misschien ooit eens gaat komen.

Wat info over Seiko Solar, klik hier

1 like

Ik zie mijzelf niet direct een solar horloge kopen. Ik ben nogal een verzamelaar dus ik heb een vrij uitgebreide collectie (momenteel iets van 40 stuks) Dat betekent dat klokjes gemiddeld meer dan een maand in de box liggen voordat ze weer gebruikt worden. Dat wordt dus niks, accu kapot voor je er erg in hebt. Ik overweeg wel een keer een T-Touch et kopen als (winter)sporthorloge, maar dan wel de non-solar. :sunglasses:

Ik raad dan ook iedereen aan om een Kinetic te kopen ZONDER powerindicatie
ik heb 2 kinetics en ik verwaarloosde ze regelmatig, maar zodra ik ze weer draag
( en ze staan stil ) hoef je ze maar even aan te zwiepen en ze lopen weer met de bekende EOL 2 seconden tik en dat gaat vanzelf over.
waarom zou je perse willen dat de batterij helemaal is opgeladen ?
voor 10% is ook wel genoeg hoor .

in het begin had ik hetzelfde, gelijk flippen zodra de powerreserve laag stond, maar bij mijn Kinetic zonder powerindicatie had ik dat uiteraard niet
die droeg ik dan vaker,
maar ik neem aan dat ook die nooit de volle 100% opgeladen was.

Ik heb mij laten vertellen dat dit de levensduur van de condensator niet ten goede komt. Sterker nog, mijn condensator ging stuk (laadde niet meer op) en ik moest dus een nieuwe installeren. Maar als jij er goed mee uit de voeten kunt, gewoon zo doen :thumbsup:

Ja, duidelijk. Zonder accu geen gangreserve. En die fantastische gangreserve van 6 tot soms wel 12 maanden, is toch wel Ă©Ă©n van de usp’s van solar en Kinetic.

Zo’n accu moet na verloop van tijd een keer worden vervangen. Da’s waar. Maar ze gaan wel tot 20 keer zo lang mee als het batterijtje een conventioneel batterij-aangedreven horloge. En dat is ook een hĂ©Ă©l stuk langer dan de gemiddelde onderhoudsinterval van je mechanische horloge. Tenzij je een Seiko hebt, natuurlijk.:wink:

Wel denk ik dat de komende jaren accu’s van horloges beter zulen worden. D.w.z. milieuvriendelijker en mogelijk (nog) langere gangreserve en levensduur.
Dit is logisch, als je naar het grotere geheel kijkt. Accu’s = opslag. En opslag is mogelijk het belangrijkste onderzoeks- en ontwikkelgebied van dit moment in de wereld van de duurzame energie. Want het is de grootste bottleneck als het gaat om verduurzaming van alles: van gebouwen, tot auto’s, tot allerhande apparaten.

1 like

Ik gooi deze er nog even in 
 uit 2005 :slight_smile:

tegenwoordig is de condensator trouwens vaak vervangen door een minder kwetsbare capacitor,
ik heb geen idee maar ik denk dat we soms nog voort roeien met verouderde informatie, hoewel de praktijk vaak de theorie onderuit haalt.

grt. Gerard

Ik heb mijn Junghans Mega Solar


nooit open gehad, maar als ik het me goed herinner zit er geen batterij in, maar een supercondensator. En als dat zo is, heeft die geen laadcyclus-limiet zoals batterijen die hebben. Het blijft natuurlijk elctronica en dus kan het stuk, maar dat probleem hebben ze niet.

Ik heb deze.

Geweldig uurwerk. Krijg er ook veel complimenten over.

Ik ben heel erg gecharmeerd van solar horloges.
Omdat ik alleen titanium horloges heb is de keus wat beperkt.
Al moet ik zeggen dat bij mij alle horloges, zowel Seiko, Junghans en Citizen de condensator is vervangen, tussen de anderhalf en twee en half jaar gebruik.
Alle horloges worden om en om gedragen en worden ook niet in een dichte doos opgeborgen.

Dan kun je bijna beter een Casio met batterij kopen die tien jaar mee gaat.

En ook al denk ik dat, ik blijf bij mijn solar ecodrive mega solar.

Zelf heb ik ook pech gehad met mijn automaten, heb er nog Ă©Ă©n een Citizen, maar die valt soms stil, dus laten repareren of nieuw uurwerk maar een keer.
Maar horlogemakers hebben of geen tijd, of geen interesse of laten niets horen.

Soms denk ik wel eens het ligt aan mij, laat ik ook maar een kijkshop horloge gaan kopen en vernieuwen als hij kapot is.

Maar buiten dat gezeur om, Solar is geweldig, maar kan zeker nog verbeterd worden

2 likes

De opmerking "zonnig " hoef ik zo te zien al niet meer te maken :smiley:

Dat gezegd zijnde vind ik solar echt een mooi alternatief voor de traditionele batterij, alhoewel ik al quartz horloges heb gezien die ook 10 jaar op 1 batterij werken. Zo’n solar accu zal daarbij wel een pak duurder zijn om te vervangen. Maar gezien de vele extra functies die een solar horloge heeft ten opzichte van een simpel quartz uurwerkje zal een soortgelijk model op een batterij die 10 jaar waarschijnlijk niet halen.

Ik vind zelf de Seiko Astron een prachtig uurwerk, maar wel wat te duur. Als alternatief had ik dan de Citizen AT4010-50E gevonden, welke ik een aantal maanden geleden erg graag wilde kopen.

Wel jammer dat deze eigenlijk niet geschikt is om in Europa te gebruiken vanwege bepaalde radiozenders die opgepikt moeten worden of iets dergelijks. Voor de prijs blijft dit toch een erg mooi (titanium) horloge.

2 likes

Het maakt me niet zoveel uit, al vind ik mechanische horloges leuker vanuit technisch standpunt (en theoretisch langere levensduur
) Ergens zou ik het interessant vinden als er een hybride solar mechanisch horloge zou bestaan. Ergens in het domein tussen Spring Drive en Mecha-Quartz. :wink:

Zijn er trouwens verzamelaars van vintage solar watches hier?
De eerste, Synchronar uit 1968, lijkt me lollig wel
 :smiley:

4 likes