Maakt niet uit hoor
Volgens mij heeft Solar een grote toekomst. Ik kocht mijn eerste solar op 18-1-1997, een Pulsar titanium anoloog en die loopt nog steeds op tijd. Hij heeft toch best vaak een langere tijd in een doosje doorgebracht dus is vele malen helemaal ontladen, maar even achter het raam in de zon en hij loopt weer als een zonnetje. Wel heb ik gemerkt dat de batterij nu sneller leeg is dan de oorspronkelijk 6 maanden. Ik kan me voorstellen dat de techniek sinds die tijd aleen maar is verbeterd.
Mijn beroep is bushcraft, outdoor en survival instructeur dus een onderhoudsvrij maar accurraat, sterk en waterdicht horloge is best belangrijk. Vandaar ook een collectie aan G-shocks die op solar werken. Die hebben vele functies die ik nooit gebruik want ik snap niets van al die knopjes maar de wereldtijden, stopwatch en countdown fuctie is wel handig in mijn werk. In het dagelijks leven thuis draag ik liever anoloog, maar ook die heb ik verschillende op solar. Ik heb van die wazige plakstrips op het onderste deel van de ramen die ze beschermen tegen te direct zonlicht dus bij een wissel van horloges hoef ik ook niets te doen of althans niet meer dan de datum te verzetten op de anologe versies die een datum hebben.
Natuurlijk ben ik ook een horloge liefhebber dus ik heb ook op gewone batterij maar die al vele jaren niet meer gekocht. En natuurlijk kan ik zelf een batterij verwisselen maar als je een maand weg bent zul je net zien dat dan de batterij leeg is. Ik neem wel atijd als back-up een mechanisch plastic militair horloge mee want een horloge kan ook kapot gaan of je kunt het verliezen. Goedkoop ding maar erg licht en houdt redelijk de tijd.
Kinetic is ook een leuke optie zeker voor dagelijks gebruik maar die zijn toch net weer wat dikker. Automaat is natuurlijk een heel mooie techniek maar staat na een dag of twee toch echt wel stil en zijn net als de kinetic zwaarder en dikker. En dan sta je je horloge weer te schudden. Mechanisch blijft gewoon heel leuk en heb die ook verschillende. Dan hoef je niet te schudden maar gewoon opwinden en de tijd goed zetten (eventueel datum en dag) en die gebruik ik doorgaans ook als dress watch. Ik heb een Hamilton met datum maar wil die eventueel wel ruilen tegen die zonder datum zodat ik me daar ook geen zorgen over hoef te maken.
Het draadje is 4 jaar oud maar ik wilde het nieuw leven inblazen en buiten het milieu- en kostenaspect ook de gebruiksvriendelijkheid meenemen.
Zo land de zon blijft schijnen, is er niks aan de hand.
Dat is een goede voor de avontuurlijke mens. Dat zeker. Ook nog eens ‘dressy’ en sportief. Ik heb verschilldende Citizen eco drives. Allemaal goede horloges!
Ik veel te veel …lekker onderhoudsvrij
Citizen zou gewoon een military style eco drive moeten maken zonder dag of datum. Andere merken zouden dit ook moeten doen.
Inderdaad
Oud draadje, maar vanuit de zoekfunctie toch beter om hier te reageren dan zelf een nieuw draadje te starten. Ik heb nu een jaar of 10 een Seiko solar. Een van mijn eerste horloges.
Bij aanschaf stelde ik de volgende vraag al, maar de dame die mij hielp was niet ter zake deskundig om mij te antwoorden.
Als een gewoon batterijtje in een gewoon quartz horloge een jaartje of 5 meegaat, hoe lang moet een batterij/accu/consensator (wat er ook in een solar zit) meegaan voordat het de moeite waard is om er een horloge solar voor te maken? Aangezien een gewoon batterijtje wisselen in 5 minuten gefixt is en een paar euro kost zou de solar onderhoudsvrij toch minimaal 5 batterijwissels, ofwel een jaar of 20-25 onderhoudsvrij moeten functioneren. Anders is het toch gewoon de moeite niet, klats er dan gewoon elke 5 jaar een nieuw batterijtje in. Die redenering kon de dame in het amerikaanse warenhuis niet helemaal volgen. Maar goed, de horloges waren 50% afgeprijsd en bij binnenkomst had ik een 50% korting voucher gekregen, dus voor die 50 euro oid liet ik ‘m toch niet liggen.
Aangezien de accu een jaar of 10 schijnt mee te gaan lijkt het me samengevat niet de moeite om een solar horloge te maken, danwel kopen.
Anekdotisch. Maar ik heb een Citizen eco-drive van meer dan 12 jaar oud, die nog perfect en zonder merkbare degradatie werkt.
Hangt vooral samen met het aantal laad en ontlaad cycli. En als je de lading tussen ca. 30.en 80% houdt gaat een accu ook langer mee.
Je kunt dus niet zomaar stellen: een accu gaat x jaar mee. En uiteraard komen er steeds nieuwe accu soorten op de markt die steeds beter presteren.
Wat heb je gekocht dan?
Wat ik heb gemerkt v Solar is dat het t voordeel heeftdat je je batterij niet leeg trekt bij intensief gebruik en je plots met n armband rondloopt
Ik bedoel voor alleen tijd weergave kan zo n batterij 10 jaar mee gaan. Maar op horloges waar veel functies gebruikt worden, zoals hoogte meters, barometers, thermometers, radio controlled synchronisatie, GPS synchronisatie, bluetooth verbinding, etc. kan het energieverbruik dusdanig hoog zijn dat een batterijtje snel leeg is.
Solar kan dan een accu tussentijds weer opladen, zodat t horloge niet open gemaakt hoeft te worden voor n wissel.
Wel heb ik gemerkt bij mn Casio Protrek dat t verbruik soms dusdanig hoog was, dat ie even in n soort recovery modus moest. Dan werkt tijdelijk even alleen de tijdsfunctie en de overige niet.
Verder kan Solar energie t voordeel hebben dat t de gebruiksduur kan verlengen v n smart/connected watch. T energieverbruik is dusdanig hoog door oa de bluetooth verbinding en de diverse sensoren, weergave v meldingen, etc dat ie op Solar alleen t niet vol houdt en opgeladen moet worden. Maar dankzij de Solar met wat zuinig gebruik hoef ik mn Garmin slechts 1x in de maand op te laden.
Gaaf ding! Een compleet pakket. Casio en Citizen kunnen dit als geen ander, zeker voor het prijskaartje
Zeker, ik heb voor deze destijds slechts € 87,00 betaald.
de toekomst van solar? twijfel een beetje nu met die teruglever-vergoedingen en zo