Voor zover ik begrijp is radium vooral op korte afstand mogelijk schadelijk. (mooi antiek WWII zakhorloge in borstzak) Ik zou dan denken dat de wekker op voldoende afstand staat. Natuurlijk niet de boel uitelkaar halen en dan het radium “even verwijderen”.
Zoals eerder gemeld, is de straling inderdaad niet zo gevaarlijk, de gevaarlijkste stralers zijn reeds grotendeels vervallen. Let wel om het radium niet op te nemen via mond, ogen, luchtwegen, wondjes, aangezien de alpha-straling IN het lichaam wel schade kan aanrichten! Normaal zou (voor zover ik weet) een glaasje de alpha-straler grotendeels moeten afschermen.
Mijn Telda heeft naar mijn mening ook Radium cijfers en in de wijzers,deze lagen zijn nog helemaal intact,
Op de wijzerplaat staat geen Ra of R voor en achter "Swiss made"vanaf wanneer staat dit erop/hoort dit erop te staan?
Misschien vlak voor dat radium verboden werd? @aedaxoo ik heb hier een horloge met radium én de aanduiding. Meerdere gezien op het forum met de aanduiding trouwens.
Op een gegeven moment werd het verplicht om om het gebruikte radioactieve element op de wijzerplaat te vermelden. Het gros van de merken was toen al overgestapt op tritium. Radium vermeldingen vind je denk ik dus vooral bij merken die nog lang zijn doorgegaan met radium toen tritium al gemeengoed was.
Ik ben persoonlijk wel onderdeel van de groep die dan afhaakt ook al kan het weinig kwaad als je het niet dagelijks draagt. Ik vind het persoonlijk toch geen fijn idee en heb daarom ook een ontzettend mooie Universal Geneve uit de tweede wereldoorlog toch verkocht vanwege radiumwijzers.
Dat was ook wel de reden dat ik er wat minder plezier van had.
Zoals gezegd heb ik wel de geïnteresseerden ingelicht betreffende het radium.
Degene die ‘m kocht vond het weer tof dat het radium nog intact was en niet afgebrokkeld.
OK, hier nog iemand met een horloge met daarin Radium en wat vraagtekens.
Even het hele verhaal:
Ik heb een pocket watch van mijn vriendin gekregen. Door S&C laten servicen met als doel het alleen maal lopend te hebben. Ik ga het horloge nooit op mijn lichaam dragen maar zou het leuk vinden om in mijn woonkamer (of klein kantoor) ter display te zetten, dagelijks op te winden en er naar kijken. Ik heb een kleine stolp gekocht om het in te zetten.
Ik heb een simpele geigerteller van een vriend van me geleend en die op het horloge gezet. Nu zijn de metingen die ik zie volgens mij anders dan de berekeningen die hier genoemd worden en dat is verwarrend. De foto’s :
Ik heb de geigerteller steeds iets dichterbij gezet en natuurlijk gaat daar de meting ook van omhoog.
Mijn vragen:
63 rad lijkt me hog, is dat zo??
als ik er een stolp omheen doe zie ik ongeveer 10 rad, ioniseert dat niet langzaam mijn huis ?
is het uberhaupt slim om een horloge met dit soort metingen in je huis te hebben, een kado is leuk maar ik heb geen zin in rare ziektes over vijf jaar
Ik blijf elke keer denken aan Amerikaanse soldaten die souvenirs meenamen uit Iraakse tanks die kapot geschoten waren, met verarmd uranium en op een lelijke manier ziek werden.
Ik kan me niet voor stellen dat je hele huis onder de straling komt te zitten. Het is m.i. geen cumulatief effect tenzij je in een luchtdicht afgesloten bunker woont. De straling neemt snel af met afstand. Je merkt al dat je je Sovjet relikwie dicht bij het horloge moet houden. Dus het horloge niet jarenlang met de wijzerplaat naar je toe dragen en je zou goed moeten zitten.
O ja, uranium is wel van een andere orde van engheid denk ik hoor.
Klopt, Martijn haalt iets heel belangrijks aan! Je moet meten aan het achterdeksel van je polshorloge en dus niet aan de wijzerplaat kant! Het achterdeksel zit op je pols en je komt doorgaans nooit lang en dicht genoeg tegen de voorzijde van je horloge voor risico.
Je zal merken dat de straling aan het achterdeksel vele malen minder is dan langs voren en zelfs bijna altijd verwaarloosbaar. Ook schijnt het polsweefsel niet erg ‘doordringbaar’ te zijn voor straling waardoor je nog es een fractie van de straling mag tellen als dosis.
Dit zijn erg belangrijke inzichten vind ik. Lezen jullie mee @D.F40@Vanne@wbcoupe
Dit gaat natuurlijk niet over radon gas en de gevaren die dáármee gepaard kunnen gaan. Dat is een andere discussie.
En daarom zijn grote militaire zakhorloges met veel radium onhandig omdat die nogal eens met de verkeerde kant naar je lichaam toe in je vestzak kunnen zitten.