Hoe zit dat eigenlijk met radium?

Het belangrijkste gevaar van radium en uranium zijn de alfadeeltjes die continu vrijkomen. Bij inademing zijn deze schadelijk.
Alfadeeltjes kunnen echter heel makkelijk tegengehouden worden, zelfs door een vel papier. Zolang de radioactieve stof dus in een behuizing zit (zoals bij een horloge) blijven de alfadeeltjes binnen in de behuizing zitten en kunnen geen schade aanrichten. Zaak is wel dat je het horloge dicht laat zitten, zodra je de kast openmaaktkunnen de alfadeeltjes alsnog vrijkomen.

Als je echter een stuk verarmd uranium op je bureau zet en er zit geen dichte behuizing omheen dan staat dat ding continu alfadeeltjes te spuien. Die zit je vervolgens lekker in te ademen wat zeer schadelijk is.

Verder wordt er door het radioactieve materiaal ook nog gammastraling uitgezonden. Die laat zich niet zo makkelijk tegenhouden (dat is namelijk wat je buiten het horloge nog meet met een geigerteller, de alfastraling komt tenslotte niet door het glas heen) Gammastraling is op zich ook schadelijk, maar omdat het om zulke lage energieniveaus gaat zijn die op enige afstand van het horloge niet meer schadelijk.

Over het radium weet ik dat zorgen maken niet nodig is. Maarrr: zoals al eerder gezegd is: verstand en gevoel kunnen twee heel verschillende dingen zijn. En horloges zijn mijns inziens toch vooral een gevoelskwestie.

Wat betreft het radon maak ik me duidelijk meer zorgen, zeker in combinatie met een zorgvuldige opslag van dure exemplaren; het voelt bijvoorbeeld niet prettig om na maanden opslag enkele radium horloges uit een afgesloten kluis te halen in een ondergrondse ruimte bij DNK.

1 like

Alfadeeltjes kan je niet inademen, dat is een vorm van straling

1 like

Alfadeeltjes zijn wel degelijk deeltjes en kun je inademen. Ben beroepshalve de laatste tijd bezig geweest met afscherming van radioactieve stoffen en toen is me door de vakmensen op dat gebied duidelijk verteld dat alfadeeltjes schadelijk blijven, ook als ze door de shielding zijn afgevangen.

Alleen gammastraling zijn geen deeltjes maar echt straling.

Alfa deeltjes leven te kort om ze in te ademen. Ga dat nog maar eens navragen. Waarschijnlijk heb je het verkeerd begrepen. Mogelijk bedoelen ze hier de Uranium reeks waarin het ene isotoop vervalt naar een volgende in de reeks dat ook weer rafioactief kan zijn.
Of ze doelen op activering van afschermingsmateriaal. Dat komt voor, maar daar heb je meestal hoog energetische deeltjes voor nodig. Zoals neutronen en positronen uit versnellers.

1 like

Doordat ze zo reactief zijn leven ze misschien erg kort, dat zou kunnen, heb ik geen informatie over gekregen. Heb alleen begrepen dat shielding niet alleen stralingsdicht moet blijven, maar ook enigszins luchtdicht omdat de alfadeeltjes ook na het afvangen schadelijk blijven.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat het een enigszins theoretisch risico is vanwege de korte levensduur van alphadeeltjes, je krijgt zelden het complete verhaal te horen.

Sowieso is het vanwege de vervalproducten goed om je shielding luchtdicht te houden, maar ik kan me toch niet voorstellen dat hij vervalproducten en alfadeeltjes door elkaar haalt.

Zal het nog eens navragen. :thinking:

Goedenavond ,
Wat ik me afvraag hoe gevaarlijk zijn wijzers voorzien van alpha radium nu eigenlijk.
Aangezien ik een aantal van deze doosjes in huis heb.

2 likes