Leve het hf archief ( en archivareoloog Lex)
Vanwege een merkwaardig mankement maakte ik toch maar eens ‘n pas gekochte Velona K Automatic open en vond daar een Kasper 1451 . Zei me helemaal niets, behalve dat het werkje zelf prima lijkt te lopen - ondanks dat de minuten & urenwijzer niet meedraaien …
Lex gaf ooit aan dat Kasper een 50’-60’er jaren merk is, door de automatic 1451 vermoed ik dat ze de seventies ook nog gehaald hebben - een andere HF post betrof een chronograaf die mij ook een 70’-er lijkt. Al met al toch een Duits merk dat sporen heeft nagelaten…
Hier mijn Kasperiaanse Velona - met al net zo’n verticale brush op de wijzerplaat als die gelinkte van Lex.
En nu ben ik benieuwd of er hier nog meer Kasper tijdmachines zwerven - eventueel met dezelfde kwaal???
Ja dan kan je hem wel verstellen (zal heel licht voelen), maar de minuten en uren lopen niet mee met het uurwerk.
Is wel een horlogemakersklusje trouwens
Dat was me duidelijk , ik blijf er verder echt wel van af. En het verstellen gaat inderdaad heel licht maar niet slippen of zo! Echt in al die jaren nooit zoiets gehad, wel geregeld hangende secondewijzers en elkaar rakende wijzers
Ja absoluut, daar waren af en toe echte toppers tussen. In het begin heb ik zelf nog wel eens via MP een Invicta aan hem verkocht meen ik me te herinneren
Idd ff de minutenpijpklemming wat een woord zeg haha.
Even knijpen en dan lopen ede wijzers weer.
Maar idd niet zelf doen dan maak je meer kapot dan je lief is.
Leuk dat mijn ouwe Kaspertje na een paar jaar weer ter sprake komt. Fijn dat alles zo lang bewaard wordt en toegankelijk blijft op HF!
Minuten an urenwijzer daarien niet mee: lijkt mij een wijzerspanning - minuutpijp issue. Voor spanning op de pijp moet je denk ik bij vriend @Climholland zijn, die weet daar wel weer beweging in te krijgen .
Omdat mijn enige Kasper (ik had er twee, maar die andere is ooit aan een HF lid verkocht) nog wel weer een keer in beeld mag, hier een paar prentjes. Voor de rest van het verhaal over het (zeldzame) merk Kasper, zie de link in het postje van @Domega hier boven.