Ik heb hier een Tropic bandje, 20mm. Het doet mij weinig naar toch wil ik graag weten wat ik hier in handen heb.
Want ik begrijp dat er veel (Chinese?) prul hommage-bandjes in omloop zijn maar dat een echte best waardevol is. Ik ga dus maar van het eerste geval uit, maar zou toch graag weten hoe je een echte van prul kunt onderscheiden?
Moet zeggen het bandje voelt goedkoop aan maar ik las ergens dat dat bij een echte ook zo is?
Ik vind Tropic bandjes heel cool. Ik heb er verschillende, je herkent ze omdat bij de bandaanzet “TROPIC” staat, samen met de breedte van de bandaanzet, dus 20mm, 18mm etc. eventueel gevolgd door de modelaanduiding zoals “Sport”. Er zijn verschillende modellen en kleuren. Ik heb een blauwe Sport uitvoering, deze heeft grote gaten:
De normale heeft kleine gaatjes:
Mijn Enicars kwamen met originele Tropic bandjes:
Onderkant, deze is het model “Star”.
Maar zijn er ook met een zgnd wafel patroon. Ze voelen misschien goedkoop aan, maar dat waren ze ook. Toch dragen ze heel prettig vind ik. Tegenwoordig zijn ze feitelijk zwaar overpriced doordat ze schaars aan het worden zijn. Dit heeft ook met de breedte te maken: de gangbare 20mm is het duurst.
Van de orginele tropic sport bandjes heb ik div. 18 en 20 mm.
Zijn lekker soepel en dragen daarom erg prettig.
Ik heb ook wel eens van die imitatie bandjes gekregen wat aan een aangekocht horloge zat en dat was inderdaad niet veel soeps, erg hard plastic.
Hey Malus , erg bedankt voor de info. Jouw tropic bandjes vind ik best mooi, vooral de blauwe icm met dat horloge. Ik zag dat isofrane dat bandje ook NOS verkoopt, voor een aanzienlijk bedrag overigens ::o.
Maar goed, op het mijne staat inderdaad TROPIC en 20mm bij de bandaanzet, maar geen verdere aanduiding als ‘sport’. Het is het wafelpatroon zoals je omschreef. Aan de kant van de buckle staat er swiss made op het bandje, alsmede MOD DEP. Enig idee waar dat voor staat?
De buckle is breed en daar staat ACIER op. Tenslotte ‘22505’ aan het andere uiteinde van de band.
Acier staat volgens mij voor (een soort) staal. Een stalen buckle dus, rvs vermoed ik dan.
Ondanks dat ik er totaal geen verstand van heb, krijg ik bij het witte bandje een nep gevoel. Weet niet waarom, maar heeft vermoedelijk te maken met de manier waarop “tropic” en de bandaanzetbreedte is vermeld op de band. Verder ziet het kunststof en de vormgeving (vooral de rand van de band) er niet echt jaren '70 uit… Maar ik kan er naast zitten…
Hallo Huub,
Deze is volgens wel degelijk echt. Zo goedkoop zien ze er gewoon uit:D Meestal zie je ze in zwart.
MOD DEP. betekent model deposee. Beschermd model. Henrik kan je er nog meer over vertellen; hij heeft ooit een bos op de kop getikt, maar die is hij helaas al lang weer kwijt…
Tom bedankt maar dat had ik inderdaad al gevonden, met nog een aantal andere topics. Veel info maar niets te vinden over verschil met Chinese prulbanden. Op WUS las ik dat verschil met name dan in de buckle zit en dat de ‘mm-aanduiding’ dan anders is geplaatst. Mijn bandje is iig geen ‘T-style’.
Hoe dan ook het bandje is identiek aan de fotos boven en die wordt voor een belachelijke prijs aangeboden. Ik zou graag iemand mijn bandje voor een normale prijs verkopen aangezien ik het toch niet draag. Helaas heeft een vorige eigenaar een klein randje bij de bandaanzet afgesneden om het zo wat rechter te maken :S
Wat is dan nog een redelijke prijs voor zoiets? 25 oid?? Zal nog een foto posten!
Nu zaten in dat pak 3 x set 22mm tropic een losse lange deel 22 mm curved en een korte met gesp en keep 20mm
En een stuk of 4 5 14mm tropic star bandjes
Fakes vinden blijkt steeds weer magische aantrekkingskracht te hebben bij liefhebbers. Whatever. Ik heb in ieder geval meer affiniteit met comfort en design dan met autoriteit - dus na weer eens wat commentaar even gegoogled op Tropic. Interessant item gevonden waar de auteur de op hf gewraakte dubbele keeper ook noemt als optie. En voor mij interessanter ook het nadeel van een enkele keeper benoemt. Want - nog niet uitgerust met sportschoolpolsen - zelf vind ik de tweede keeper juist een voordeel. Authentiek? Ik kan me net als de auteur vinden in de mogelijkheid van meerdere variaties destijds. Bij mijn Atlantic Tropic valt me eerder op dat het logo totaal anders is gebruikt. Ook matter van materiaal dan latere fakes en zodoende vermoed ik dat het een andere productieperiode betreft of desnoods echte namaak. De dubbele keeper is imho een betere oplossing. Voor de geïnteresseerden in de historie hier nog een quote en link die ik vond:
"The Oris Tropic Strap I have has but one keeper. It is has the same basket weave pattern as the strap does. It is of the floating variety. No other keeper is on this watch which I have found a bit strange, and I wish Oris would have not done that. I have seen other Tropic style straps with 2 keepers as well, so depending on which style you choose, know that design feature is not fixed."
Veel tekst sorry… de beloofde link