Hoe zullen moderne horloges patina ontwikkelen?

Fan van patina! Maar ben bang dat we dat op de huidige horloges niet meer mee gaan maken er vanuit gaande dat de horloges van nu langer meegaan dan de mens

1 like

Ja eh duh… keramische sea dweller :upside_down_face:

4 likes

Maar goed. Ik denk ook dat ze tegenwoordig verouderingsverschijnselen proberen te voorkomen bij nieuwe horloges.

Patina voorbeelden:

Ja ik hou ervan. Mits egaal en in een mint horloge qua staat😎

15 likes

Dat kunnen we pas beoordelen als de horloges van nu, 50 jaar oud zijn of ouder, veel/weinig zonlicht heeft er allemaal mee te maken

Hoop dt moderne horloges helemaal geen patina ontwikkelen. voor mij doet patina altijd afbreuk aan een horloge.

1 like

Voor mij ligt het eraan. Verkleurde tritium/radium hoort mag. Beter dan nieuwe lume.
Patina moet gelijkmatig over de plaat zijn.

Deze vind ik altijd erg mooi… Maar zal de eerste zijn die er direct een polerouter met strakke zwarte bij koopt voor het contrast.

Luminova, keramiek, witgouden indices… moderne horloges patineren niet meer echt denk ik.

4 likes

Tja, dat heeft wel iets. Heb er ook wel met patina maar niet gelijkmatig, en dat is niet mooi, Bij uw horloge zou je bijna zeggen dat het origineel is

Het is echt smaak. Ik vind de mijne mooi… Maar dit puin:

De mijne heeft objectief gezien veel meer schade…

Zelf lijkt het mij gaaf dat een 50 jaar oud horloge er nog precies uitziet, zoals het 50 jaar geleden verkocht werd.
Ik snap ook niet zo goed die hype rond re-issue’s en dan faux verkleuringen aanbrengen. Zo is dat horloge toch nooit gemaakt.
Nieuwe Alfa Romeo’s komen ook zonder roest uit de fabriek rollen. :stuck_out_tongue:

1 like

U bent een alfa bezitter denk ik, vroeger waren die niet zo best dacht ik, Of vergis ik mij, je zag er trouwens maar weinig rond bollen.

Naar mijn mening kan patina een horloge maken of breken.
Vind patina gelijkmatig verdeeld over de wijzerplaat vaak prachtig maar als het ook op de wijzers en indices gaat zitten vind ik het eerder beschadigd lijken.
Ik denk dat de nieuwe horloges minder snel patina vormen.

Ik kan patina ook erg waarderen. Het maakt de horlogehobby zoveel diverser, zoveel dieper. Je weet nooit hoe een horloge zich door de tijd heen zal ontwikkelen. Een verhaal van een Comex horloge wat een duiker jarenlang vergezeld heeft - en de sporen daarvan laat zien - heeft zoveel meer diepgang voor mij. Het is de hele romantiek rondom vintage. Het karakter. De geschiedenis. Jasper had er ooit een leuke reportage over. Ik wil wel het onderscheid maken tussen materialen die door de tand des tijds, bijv zonlicht of luchtvochtigheid verkleuren, zoals wijzerplaat, markeringen, wijzers, enerzijds, en schade door gebruik aan bijvoorbeeld de kast of band (krassen en butsen). De eerste categorie waardeer ik meer dan de tweede. Zoals Brick ook zei: mooi patina in een acceptabele kast. Mag best iets laten zien van 40 jaar ervaring, maar zo strak mogelijk heeft de voorkeur. Het zal dan ook niemand verbazen dat faux patina, door de fabrikant of eindgebruiker zelf aangebracht, mijn waardering niet krijgt. Het gaat me niet slechts om de looks, maar met name de romantiek die het uitstraalt. Als ik die vintage Rolex van @Brick zie denk ik: Het patina laat op prachtige wijze de leeftijd zien. Als ik faux patina zie: marker kleur of gebleekte bezels, dan kan ik niets anders zien dan: het probeert iets te zijn wat het niet is.

1 like

Ik denk in ieder geval saaier dan de modellen van vroeger. Omdat tegenwoordig bijna alles zo wordt gemaakt bestendiger te zijn tegen ouderdom, slijtage etc… Er worden ook “betere” materialen gebruikt dan vroeger waardoor je het “ouder worden” van een klokje minder snel zult zien.

1 like

Patina kan ik ook waarderen, als het maar egaal is en over het gehele oppervlak. Zo’n patina ‘vlek’ vind ik dan weer enorm vloeken in het totaalbeeld van het horloge.

1 like

Ik denk dat lak op een wijzerplaat nog steeds kan verkleuren/verweren onder invloed van zonlicht. Wellicht dat er betere UV-blockers in de toplaag zitten die dat proces vertragen maar helemaal stoppen zal het niet.
Ik zou ook wel graag willen dat de lak op mijn kozijnen 100 jaar meegaat, maar helaas is dat niet zo… :roll_eyes::sweat_smile:

Verder heb ik weinig met patina, het wordt er zelden beter van. Doe mij maar een oud horloge in nieuwstaat. :sunglasses:

1 like

Mijn voorkeur gaat uit naar contemporary uitstraling.

Maar vintage kan ik ook mooi vinden. Alleen heb ik vaak t gevoel dat ze fragiel zijn.

Dat is gevoel. Sommige zijn gewoon nog steeds een toolwatch :blush:

Dat zal bij de Seamaster met de ceramic [ZrO2] dial Wel even gaan duren.

1 like

Eh ja, bij die wel inderdaad :sweat_smile:
Maar het gros van de horloges heeft nog gewoon een gelakte wijzerplaat :sunglasses:

1 like

Ik vind een beetje egale patina wel mooi.