Ik ken niet veel van het technische vlak. Als ze bv. een Seiko NH35 uurwerk gebruiken, zijn die dan al geolied door Seiko? Of oliën ze het uurwerk na de plaatsing in het horloge?
Hier zit een Chinees uurwerk in. Mijn eerste mechanische horloge. Gaat nu al zo een 12 jaar mee. Mijn horlogemaker wil hem niet onderhouden, omdat het niet de moeite waard is.
Doordat het mijn eerste mechanische horloge is hou ik hem gewoon. Hij doet het nog steeds, maar ik draag hem eigenlijk niet meer. Eerste jaren vrijwel dagelijks gedragen.
Mijn Aeromatic A1346 gaat al zo’n 11 jaar mee. En ik draag hem regelmatig. Loopt prima.
Zonder onderhoud zelfs
Ik weet niet of die uurwerken geolied zijn.
Maar als ze t oliën, dan wel tijdens t in elkaar zetten vh uurwerk.
Na plaatsing in t horloge kun je niet meer bij de interne delen vh uurwerk.
Kleine update. Nu alweer 5 minuten voor. Iets meer dan een maand. Dat deed ie in t begin beter…
Ai, vorige week met magneten lopen klooien en je raad t waarschijnlijk al…
Ineens had onze Chinese vriend haast
Hij loopt in enkele dagen al enkele minuten voor. Terwijl sinds de zomertijd ik em niet meer heb hoeven te verzetten. Zal misschien wel te maken hebben met lagere temperatuur in de winter dat ie iets sneller liep.
Maar nu liep (pun intended) het de spuigaten uit.
Dus maar zo n demagnetiseer apparaat bij AliExpress besteld.
Na n paar dagen verstellen en aanzien bleef ie toch te snel lopen. Ik dacht t horloge n poosje opzij te zetten totdat t apparaat binnen zou komen. Komt verrek de postbode langs met dat ding. Rete snel!
Even 20 secondes op dat ding gelegd en rode knopje ingedrukt. Nu is t duimen en afwachten. Zal over n poosje laten weten of t geholpen heeft…
Timegraphertje kopen…
Of je niet zo druk maken over die paar minuten per maand😁
Lol, mijn persoonlijke grens is 5 minuten voor en liefst niets achter.
Maar hij begon iets van 5 a 10 minuten per week voor te lopen. Dat is iets te veel v t goeie
Ja dat is inderdaad erg veel
Heb horloges die dat doen… maar die zijn meestal een stukje ouder
Helaas, hij loopt nu al ongeveer 11 minuten voor.
Heb em er net n half minuutje op de demagnitizer gehouden. Ben benieuwd of dat wat heeft geholpen.
To be continued…
P.S. Het horloge is sinds enkele weken gepromoveerd tot middaghorloge, omdat ik intussen n nieuw slaaphorloge heb.
Helaas, 30 secondes lijkt geen/amper effect te hebben. Hij loopt nu al 6 a 7 minuten voor
Moet dat volgens de gebruiksaanwijzing? Dacht dat je m er juist op een bepaalde manier overheen moest halen
Zat geen gebruiksaanwijzing bij dat Chinese ding
Als n hersenloze zombie ging t zelf proberen. Blijkbaar hoort t op n bepaalde manier te gaan. Althans, zo zag ik net op YouTube…
Lol, dat filmpje idd.
Er is ook n filmpje welke 3 soorten demagnitizer vergelijkt v DIY watch club. Erg handig voor de hobbyisten onder ons.
In het verleden kocht ik enkele zeer goedkope Chinese mechanische horloges op AliExpress en in mijn ervaring is het een beetje een loterij. Sommige gaven al na enkele weken de geest terwijl andere nog steeds netjes tikken. Ik denk dat dat te verklaren valt doordat de fabriekjes die deze horloges maken besparen op quality control. In het ene horloge gaat wat over het hoofd gezien gruis de radertjes blokkeren; in het andere niet.
Deze ‘X.A.X.’ met automatisch gangwerk en datum kocht ik anderhalf jaar geleden voor het haast onbegrijpelijke bedrag van 15 euro inclusief verzending, wat het denk ik één van de goedkoopste automatische polshorloges ter wereld maakt.
Het binnenwerk ziet er uit alsof iemand het door schroot heeft heengeschraapt en de rotor lijkt de kwaliteit te hebben van het lipje van een blikje frisdrank:
Dat maakt te kijkbodem wel echt een beetje stom, want dat is nu niks om trots op te zijn:
Wie het gangwerk herkent mag me dat trouwens laten weten:
Opwinden klinkt alsof je een goedkoop speelgoedje opwindt en het bandje is gemaakt van plastiekkrokodil, maar het horloge heeft best een mooie sobere wijzerplaat vind ik, met opgelegde dolk-indexen en dauphine-wijzers. De designer heeft denk ik vooral gekeken naar Patek Calatrava’s. Volgens de handelaar een hardlex glaasje.
Hoedanook, dit klokje tikt na anderhalf jaar nog steeds heel accuraat: