Hoelang is de levensduur van een Chinees budget horloge?

Om maar met een flauwe grap te beginnen :speak_no_evil:

Maar ik heb me altijd al afgevraagd hoe slecht het nou gesteld is met Chinese horloges. In het bijzonder hun goedkope uurwerkjes.

In het verleden wel meerdere Chinese mechanische horloges gekocht, zoals n tourbillon en n Seagull 1963, maar ze nooit lang gedragen.

Vorig jaar besloten de knoop es door te hakken en me n Chinees ‘slaaphorloge’ gekocht. Omdat het n horloge voor in bed zou zijn, zou ie niet veel beweging krijgen. Geen flauwe grappen aub :wink:
En aangezien ik geen watchwinder wil gebruiken, ben ik voor n 6497 kloon gegaan.
Voor degenen die niet bekend zijn met t type, dit is n handopwind uurwerk oorspronkelijk bedoeld voor zakhorloge. Sinds de grote kasten hype werden ze ook in polshorloge gebruikt.

Ik denk de grote bekende speler hierin was wel Panerai die gebruik maakte v dit uurwerk. Mijn Chinees horloge is dan ook een hommage/kopie hiervan.

Behalve het uiterlijk hebben ze ook de bruggen van het uurwerk nagemaakt.

Sinds mei heeft dit horloge mijn vorige slaaphorloge, de HFLE 2009 Pellikaan, vervangen. Op 2 korte vakanties na waarbij het horloge thuis was gebleven en stil was komen te vallen, heeft ie dus verder altijd gelopen. 1x liep ie vast na t opwinden, maar met n beetje schudden en draaien aan de wijzers met de kroon loopt ie sindsdien probleemloos.

Bijkomend puntje was dat ik ook de nauwkeurigheid v t uurwerk n beetje in de gaten heb kunnen houden. Een beetje, omdat de wijzerplaat geen minuten indexen heeft en geen seconde stop/hacking functie heeft. Doch, op de secondes na, loopt ie in maanden ongeveer 4 minuten voor. Niet verkeerd voor n cheap ass uurwerkje.
Persoonlijk voor mij ging ie niet over de grens. Een dagelijks horloge mag voor me namelijk maximaal 5 minuten per maand voor lopen, maar geen seconde achter.

Ik overweeg t uurwerk vd lefty kast over te zetten op n normale, aangezien de brug op de kroon me toch te veel in de weg zit, maar dat komt nog wel. Zo lang ie voorlopig maar blijft door tikken.

Enfin, nu ik ivm de zomertijd em wel moest verzetten, dacht ik mijn experiment met jullie te delen.
Hoe lang ie t vol houdt (zonder service of wat dan ook) mag Joost weten.
Maar zodra ie t helemaal heeft begeven, laat ik t wel weten.

23 likes

Slaap horloge…ik had al eens eerder zoiets gelezen van je.
Had je die Pellikaan niet v mij overgenomen? Mocht je er weer eens vanaf willen …
Na grondige reiniging uiteraard, want elf jaar slapen is niet nix :grin:

6 likes

Joost, kom er maar in.

Om even met een flauwe grap te eindigen :slight_smile:

Valt mij wel vaker op dat de goedkopere horloges soms (ook) maar weinig afwijking hebben.

Succes.

1 like

Een slaaphorloge? :thinking:
Heb je ook een ontbijt-, tandenpoets- en poephorloge? :grinning:

10 likes

Ik heb er nogal wat van liggen, zowel automaat als handopwindertjes. Het gaat om de bekende Chinese standaard uurwerken. De horloges worden onder allerlei fantasienamen verkocht.

Of ze deugen hangt af van de toeleverancier van de uurwerken. Er zijn talloze fabriekjes die ze maken. De een doet dat (soms veel!) beter dan de ander.

Het resultaat is dat ik horloges heb waarbij oppakken al voldoende is om ze te laten lopen als horloges waarbij je daar heel veel moeite voor moet doen (langdurig schudden, met de hand opwinden als dat kan).

De ‘wannabe’ Slava’s zijn bovengemiddeld goed.

Maar ook een aantal ‘Jaragar’ horloges doen het best OK.

7 likes

Hoe gaat dat dan in zn werk?
Je gaat naar bed, doet je kleren uit, horloge af en dan pyjama aan en slaaphorloge om?

1 like

Ja, zo gaat dat. En gezien het gekozen model geef je jezelf daarna een ferme tik op het hoofd en slaap je vervolgens 8u heerlijk, tenzij het horloge door gebrek aan beweging stil komt te staan. Dan weet je niet hoe lang je slaapt.

3 likes

Klopt inderdaad. Volgens mij had je toen ook n gave Sinn in die periode.

Maar ik ben geen flipperaar en de Pellikaan is gepromoveerd tot gelegenheidshorloge. Hij ziet er overigens alleen niet meer uit, zoals je em had. Hij heeft zn originele kroon weer terug en n kleine kleine seconde wijzer ipv n grote kleine seconde wijzer, als je begrijpt wat ik bedoel :exploding_head:

1 like

Nop, maar ik heb wel n uitvaart horloge, douche horloge, sauna horloge, een daily wear/werk horloge en n reserve werk horloge.
Voor de rest vd verzameling verzin ik ter plekke n functie omschrijving :upside_down_face:

Ik had ook meerdere HK vakantie horloges, maar er gaat nu n cheap ass horloge mee, omdat ik de afgelopen tijd telkens n Fiffer mee terug nam. Gezien t Corona virus weet ik niet zeker of t er dit jaar wel v gaat komen :pensive:

3 likes

Oh jawel hoor, ik heb namelijk ook nog n wekker. Althans, mn telefoon beept me wakker. :upside_down_face:

1 like

Ik vind een slaap horloge sowieso al een rare term, maar dat je dan zo’n klopt kiest :thinking:. Je zou maar wakker worden met een afdruk van een Chinese Panerai op je gezicht.

4 likes

Ok, n horloge om mee te slapen dan :wink:

Ach tja, ik sliep altijd al met n horloge. Ik heb slechte ogen en kon de tijd op m’n wekkerradio niet eens zien (zo hey, met dat soort dingen realiseer je je pas dat je oud bent).
Omdat ik hoorde dat t beter is als je ook je horlogepols laat ‘ademen/luchten’, droeg ik m’n horloge om de rechterpols tijdens t slapen.

Op n gegeven ogenblik kwamen er meer horloges. Om sommige toch wat pols tijd te geven, gingen sommige om tijdens t slapen. (Tussendoor ook nog enkele sleeptrakcers als slaaphorloges gehad.)
Alleen was t best n gedoe om al die stilgevallen automaten op de juiste tijd én datum te zetten (kan er niet tegen als die niet klopt :nerd_face:), dus ik denk dat rond de tijd dat ik n Prometeus Recon 5 of de Pellikaan had, ik overgestapt was naar de handopwinders.

En dat beviel me prima. Geen gedoe met datum verstellen, voor t omdoen even opwinden, en klaar was kees. Met de lume op de horloges bleef alles ook in t donker prima afleesbaar.
En zodoende had ik er n categorie slaap horloge bij.

Maar wat ik me afvraag: hoe zie je t verschil tussen n afdruk v n Chinese of Italiaanse Panerai? :upside_down_face:

3 likes

Tja, het lijkt mij simpelweg niet zo comfortabel. Wat betreft afleesbaarheid, bekijk dit stukje eens: https://gearpatrol.com/2019/03/08/ball-roadmaster-starlight-watch/
Wat een horloge die Ball, met tritium. Dit is dan wel de ultieme slaap-watch.
Het verschil tussen een Chinese of een Italiaanse Panerai als afdruk; ik denk dat je een even mooie krater als afdruk krijgt :upside_down_face:

2 likes

Ik ken ze. Heb n H3 horloge in de verzameling.

Maar t is t niet voor mij. Ik ben vh perpetual, en de tritium tubes raken uitgeput, weliswaar na vele jaren, maar t gaat me even om t principe. Vandaar voorkeur voor lumi n ova of lumibrite. Dat schijnt volgens de makers eeuwig werkend te zijn.
Bovendien kan ik lumibrite en super luminova na 24 uur nog steeds zien.

En zo lang slaap ik achter mekaar niet :smirk:

1 like

Die Sinn, een EZM3, heb ik nog steeds.

2 likes

Ik heb een H3 horloge van KHS, al een jaartje of 15, doet het nog prima hoor!

In het begin doet het 's nachts bijna pijn aan je ogen, zo fel zijn ze

2 likes

Snap ik, maar gaat om t principe.
Net als n principe dat ik niet graag wil dat n horloge afhankelijk is v n batterij voor energie voorziening. Terwijl verder n horloge op n batterij t prima 5 of 10 jaar lang kan doen. Maar op n gegeven ogenblik is ie leeg.

2 likes

Ik vat hem nog steeds niet. Waarom een horloge om doen voor het slapen???

Ik dacht eerst dat het zo"n horloge is die je bewegingen en hartkloppingen meet. Maar je wilt gewoon de tijd aflezen als je wakker wordt…

Koop dan een klok in je slaapkamer :grimacing:

3 likes

Geweldig, man.
Veel draagplezier, :+1::+1:

3 likes

Hahaha, maar na één tik moet het horloge toch al kapot zijn? :stuck_out_tongue:

2 likes