Nieuw in de horlogewereld

Hoi. :wave: Welkom.

Nee. Njet. Nein. No. Non.

Het is een plakmerk van jewelste, die vrij grote drukke horloges maken. Maar wat ik nog het ergste vind:

“Mats Meier is een hoogwaardig merk dat zijn inspiratie haalt uit Genève, één van ‘s werelds belangrijkste steden als het gaat om horloges: het is de stad waar we het allereerste polshorloge hebben mogen verwelkomen.”

Nee, Geneve is niet de stad waar het eerste polshorloge vandaan komt. Guinness book of records claimt dat het een Patek-ding was, maar Breguet is de winner, winner, chicken dinner.

Breguet is geboren in Neuchatel, leerde het vak in Versailles en woonde in Parijs. Daar maakte hij het eerste polshorloge voor Caroline Bonaparte. In 1810.

Maar dan nog heeft het merk “Mats Meier” geen zak met Geneve te maken. Sterker nog, tenzij je horloge aan specifieke eisen voldoet mag je het zegel van Geneve zeer zeker niet gebruiken, en het is dus op meerdere manieren boefjes-marketing.

Kunstmatig cachet op een made-in-China plakmerk.

De Seiko 5 horloges die velen hier al noemden zijn natuurlijk dikke mik voor dat soort bedragen. Je koopt een echte automaat van een horloge-huis met 140 jaar geschiedenis, met een manufactuur uurwerk voor 75-180 Euro.

Ze lopen 20 jaar zonder makken, en zijn leuk.

Daarnaast raad ik je aan om eens bij Seriouswatches.com te gaan kijken naar wat Orient horloges. Die hebben fantastische automaten voor weinig geld.

Maar als je quartz-horloges OK vindt, en waarom zou je dat niet vinden, zijn er echt heel, heel erg veel opties van merken als Citizen, Seiko, Pulsar, Casio en met een beetje mazzel ook Tissot te vinden.

Dat zijn stuk voor stuk prima horloges.

Je moet doen wat je zelf wilt, maar Mats Meier en co zijn plakmerken.

Een horloge, ooit ontworpen om mee te kunnen scuba-duiken. Meestal tussen de 100 en 300m waterdicht, lichtgevend en met draaibare bezel.

Zeker de eco-drives zijn fantastisch. Erg solide spul, en de meesten lopen 20-30 jaar zonder ooit een beurt nodig te hebben.

Mechanische chronografen zijn wel onderhoudsgevoelig. De Seagull 1963 is fantastisch, zeker een favoriet van me qua ontwerp, maar ik zou het afraden. Ze zijn best complex en gevoelig.

Als je je er niet in verdiept zou ik een Citizen Eco-Drive pakken. Die doe je een keer om, 25 jaar later doe je 'm af, en intussen heb je er niet naar hoeven omkijken.

Er zijn hier veel mensen, en ik ben er één van, die eigenlijk de schurft hebben aan hommages. Dat is omdat ze een bekend ontwerp jatten, er hun eigen merkje op plakken en het vervolgens ver onder de prijs van de oorspronkelijke producent aanbieden. Is het illegaal? Nee. Vind ik het zelf smakeloos? Jazeker wel.

Er is voor echt letterlijk ieder budget van 50 tientjes en hoger een horloge te vinden met een eigen smoel en ontwerp.

Seiko 5

Orient Bambino

Citizen Eco-Drive CA4420-13L

Deze is 30 Euro boven budget: de TIssot PR100.

Deze heb je voor 60 Euro: Casio Edifice EFV-110D-2AVUEF.

Stuk voor stuk prima, gewoon eigen ontwerp, gerespecteerde merken.

De Casio heeft de absoluut grootste bang-for-buck factor, want voor 62,50 heb je de komende dertig jaar gewoon een werkend horloge.

1 like

Welkom!

Begin met een 5 of een SKX, kan niet missen en altijd goed :+1:

1 like

Eerst een paar jaar volledig misbruikt, toen bijna veertig jaar op zolder gelegen. Oppakken en goed lopen :facepunch:t2:
afbeelding

3 likes

Welkom Vicobert op dit prachtige forum.
Zoals je reeds hebt kunnen ervaren een bron voor inspiratie, motivatie en informatie!

Inmiddels heb je genoeg suggesties gekregen om je verder te oriënteren op de horlogemarkt, die van ongekende omvang is!

Mijn tips:

  • neem alle suggesties ten harte en bekijk ze allemaal
    – neem geen overhaaste beslissingen; jouw geld is morgen evenveel waard als vandaag, dus er is geen haast geboden
  • loop eens een winkel binnen die één van de suggesties verkoopt en kijk er eens naar, pas eens een horloge en loop daarna gerust zonder aankoop de winkel uit (dat is niet erg, al voelt het de eerste keer misschien wat onwennig gelet op de tijd die men voor jou heeft gemaakt). Doe dat daarna ook een keer bij een andere winkel, met een ander aanbod
  • kijk ook eens bij dit topic:
    Leuke online aanbieding gezien ergens? Meld het hier *Part II*
    Daar komt wel regelmatig wat voorbij, wat misschien wel binnen jouw budget en wensen past
  • lees vooral lekker mee op dit forum om wat terminologie jou eigen te maken, zodat je voldoende beslagen ten ijs komt en een juiste, weloverwogen keuze kan maken.
  • Stel gerust een vraag (ook in andere topics); zoals je hebt gemerkt is men hier vaak meedenkend en bereid jou verder te helpen.

Ik wens je veel succes in de zoektocht en heel veel plezier in jouw reis binnen de horlogewereld!
Ik heb zo’n voorgevoel dat we jou nog wel vaker gaan zien hier…

2 likes

Welkom en succes met je keuze.

1 like

Erg bedankt voor de tips en suggesties! Van die mats-meier merken blijf ik zeker weg nu.

Zoiets als dit spreekt mij dan wel erg aan. Ik heb even rondgekeken naar die hele serie. Zeker eentje om te onthouden. Ik kan het goed waarderen dat ik hoe zo goed geholpen word :+1:

3 likes

Ook erg bedankt voor de tips en suggesties. Ik zal ze zeker meenemen. Mijn kennis en terminologie heeft al flinke stappen gemaakt de afgelopen uren. Erg fijn om te zien hoe iedereen hier zo behulpzaam is :slightly_smiling_face:

1 like

Toen ik mijn intrede in de horlogewereld maakte was mijn verbazing héél erg groot toen ik erachter kwam dat zeer vele “zwitserse topmerken” eigenlijk alleen maar belachelijk dure horlogekasten maken en er een relatief goedkoop uurwerk in gooien.

Eigenlijk zijn dat ook plakmerken. Ze kopen uurwerken in, frotten er een kastje omheen en plakken er een merk op en vragen vele duizenden euro’s. Goeie handel.

1 like

Geen dank!

Seriouswatches heeft per horloge ook video’s die een beter beeld geven van het daadwerkelijke horloge dan die verschrikkelijke fabrieks-renders.

De Orient is een klassieker in termen van waar voor je geld. Overigens, het gaat om een 40mm horloge met een lug to lug van 46mm, dus die zou voor polsen tussen de 16cm en 20cm doorsnee lekker moeten zitten, want lekker compact.

Jouw polsmaat is een ding om in de gaten te houden bij het kopen van een horloge. Je draagt het tenslotte de hele tijd.

1 like

Seiko, Citizen, Bulova Quartz, Orient, Seagull. Allemaal heel mooi voor een start collectie voor < €200,- p/st.
Voor je het weet heb je een doos vol. Dan ga je kijken naar iets nog ‘mooiers’, mag het duurder zijn en hoppa dan is er ineens een Omega…
Ik wens je veel sterkte en welkom op het Forum waar al dit moois allemaal voorbij komt en vaak ook voor lieve prijsjes wordt aangeboden.
Have Fun!
welcome_y-b9159cad68a22aadf2af024fb54f8ec4

1 like

Tussen al het geweld door vergeten we zowaar Brunmontagne te benoemen.

Nederlands merk wat ongeveer in jou prijsklasse huisvest .

3 likes

5-2a0f3d75c73fd50e2b63f86b0ad62d99

1 like

Welkom! Ik sluit me aan bij al het advies van hierboven. Maar waar ben je eigenlijk naar op zoek? We weten het budget, maar nog niet wat voor soort horloge je mooi vindt.

1 like

Welkom op het forum! Succes met het in de hand houden van deze hobby :wink:

1 like

Welkom hier en veel plezier👍

1 like

Ik zit nu voornamelijk in de hoek van de dresswatches. De combinatie met een leren bandje spreekt mij erg aan. Op dit moment heb ik mijn ogen gericht op de T085.410.36.013.00 Tissot Carson.


Het gaat zelfs al wat boven mijn budget, maar ik vind dit horloge erg aantrekkelijk. Ik ben overigens al in het bezit van een horloge. De AX 2101. Deze heb ik cadeau gekregen van mijn vader. Dit is ook de voornaamste reden voor het oppikken van deze hobby. Aangezien dit mijn eerste echte horloge is.

Helemaal mee eens. Ben nog steeds blij met de mijne.

3 likes

Ik heb zelf een Oriënt waar ik meer dan tevreden over ben. Prijs/kwaliteit geweldig!

Allereerst welkom hier :+1: het mooie aan dit forum is dat zowel van het zeer betaalbare segment als haute horlogerie wordt gewaardeerd. Geniet van het geen wat haalbaar voor je is. Er zijn al diverse mooie suggesties gedaan waaronder Seiko 5, Oriënt, citizen en uiteraard brunmontagne (deze zit iets boven de 200 euro)

Succes met je zoektocht :v:

1 like

Voor een Meijer wordt je niet gematst bij dit merk :wink:

Om je maar gelijk wat horlogekennis bij te brengen, we noemen dit plakmerken. Een bedrijf die waarschijnlijk bij een Chinese fabrikant wat horloges heeft besteld en zn eigen verzonnen naam erop laat drukken.

Kwa design kunnen er best leuke ontwerpen tussen zitten, maar veel horlogeliefhebbers hebben voorkeur/interesse bij n mechanisch uurwerk.

Daar heb je natuurlijk ook goedkope Chinese mechanische uurwerkjes tussen zitten voor n paar tientjes. Zo ben ik aan te kijken hoe lang deze mee kan gaan:

Maar er zijn mechanisch interessante Chinese horloges/uurwerken. Zo gaat deze momenteel t forum rond. Paar tientjes boven, maar wel iets bijzonders:

Kwa kwaliteit, duurzaamheid én schappelijke prijs doen de Japanse horlogemerken het erg goed, zoals Seiko, Citizen en de minder bekende Orient.
Zo gaat momenteel deze Seiko binnen je budget rond:

Hopelijk helpt je dit een beetje met oriënteren.