Hoera mijn eerste Omega!

Hoera vandaag mijn eerste Omega gekocht, een automatic, Seamaster De Ville.
Weliswaar met hele heftige patina op de dial, maar persoonlijk vind ik dat wel wat hebben.

Ondertussen ben ik verdwaald op internet tussen alle Seamasters maar ik vond er eentje die er veel op lijkt, edoch daar is de achterkant weer iets anders.
Ik vond deze Omega - Seamaster - De Ville - Mid Size Tropical Dial - Model Reference 135.001 - c.1962… Maar wat ik zeg achterkant ietsjes anders.

Hier komen de foto’s van die van mij:

Nu ben in natuurlijk rete nieuwsgierig wat ik voor m’n neus heb liggen.
Het verhaal erbij is dat het van zijn opa is geweest, jaren 60, en plusminus 6 of 7 jaar geleden geserviced bij Ten Boon juwelier in Haarlem. Deze juwelier is helaas verdwenen, maar het Corrie ten Boom huis boven de zaak is er nog wel. Aanrader bezoek de website en doe de virtuele tour. Maar dan dwaal ik weer af, wie o wie weet mij meer te vertellen over mijn eerste Omega.

29 likes

Gefeliciteerd met je aanwinst. Je foto’s zijn jammer genoeg niet zo scherp, dat maakt het voor ons wel lastig om goed in te schatten wat het precies is.

1 like

Ik zie slecht van dichtbij :eyeglasses:, en een oude telefoon, ik heb nieuwe plaatjes, hopelijk beter

3 likes

Tja, je mag het patina noemen maar dit is gewoon vochtschade. Als in - schimmel. Je enthousiasme is mooi, maar dit is wel een projectje hier. Hoop dat het uurwerk er nog een beetje redelijk aan toe is. Dit is een frontlader trouwens; is niet zomaar even open wippen.

Ik zie barstjes in het glaasje; origineel is niet verkrijgbaar tenzij je een Omega Certified onderhoudsbeurt uit laat voeren, vanaf 750 euro voor een 3-wijzer. Plus pakweg 120 voor de nieuwe plexi. Er zijn inmiddels wel after-market glaasjes te vinden.

Ik weet dat de waarschijnlijk meest actieve Omega Certified HF-member er al niet meer aan begint. :no_mouth:

9 likes

Top zo’n „echte“ omega.
Geniet ervan!

1 like

Coole plaat :sunglasses:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met je eerste Omega!!
Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Bedankt voor deze info PeterLC, ik wist/weet dat het bij lange na geen perfecte Omega is. Daar was de prijs ook naar.

Die certified onderhoudsbeurt laat ik aan mij voorbij gaan. Het aftermarkt glaasje klinkt wel aanlokkelijk.
Waar kan je zoiets laten doen?

Ik draag hem gewoon lekker op, en laat de dial verder leven. Alles is vergangkelijk ook een Omega.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar het jaar, de leeftijd. En het precieze modelnummer…

2 likes

@topdude, tussen aanhalingstekens, bedoel dan dat het een kopie/namaak is?

Dan moet het glaasje er af. Nummer staat in de kastbodem. Dat gaat met perslucht, na met gedoseerd geweld de kroon van de stift af getrokken te hebben (male/female constructie). Daar er al barstjes in het glas zitten, gaat dat vrijwel zeker echt stuk. Dus zo gaat het balletje rollen zeg maar…

Dat zal zeker niet bedoeld zijn. Maar je had wellicht beter een in de basis meer solide exemplaar kunnen kopen.

@PeterLC, ik hoor het al niet aan beginnen. Ik laat hem zo, ik vind het niet erg dat het niet perfect is, dat ben ik ook niet. :grinning: Zwemmen doe ik ook niet veel, en onder de douche gaat ie ook niet om.

Was ook niet van plan om er een restauratie/upgrade project van te maken. Hij geeft de tijd aan en loopt goed op tijd vooralsnog.

De leeftijd valt daar wat zinnigs over te zeggen? Zonder open te maken.

2 likes

Mooie aanwinst :+1:t2:

1 like

Je schreef al 1962 - dat zal aardig in de buurt zitten. Klopt stylistisch ook wel.

1 like

Nou toch wat opgestoken, bedankt voor al deze info. Bij de volgende Omega zal ik zeker niet over een dag ijs gaan. En ondanks alle ‘ellende’ dat er met dit exemplaar is, ben ik toch zeer content.

Volgende keer show ik mijn Casio VDB-1000, die staat nog nergens op het forum zo te zien.
Van de week even nieuw batterijtje in laten zetten,want batterij is low zegt ie, hopelijk gaat de touchscreen dan wel weer aan de praat. Spannend :crazy_face:

2 likes

Ben wel benieuwd waar je hem gekocht hebt, wil je dat delen met ons?

1 like

Vergis ik me nu of kan je die niet gewoon afnemen met een bergeon 4266 en daarmee die micro barstjes hopelijk behoeden voor compleet doorbreken🤔.

Kan het totaal mis hebben hoor. Je mag me met alle liefde verbeteren.

De perslucht techniek gebruik ik wel vaker voor die DW prullaria en vergelijkbare quartz kasten uit het verre oosten. Nog niet geprobeerd op kwaliteit vintage :upside_down_face:

1 like

@Nash Wat een eng apparaat de Bergeon 4266, ik ben echt een amateur, want die kende ik nog niet.
Maar wat ik hoorde van een vriend van mij is dat er ook een metalen ring aan de binnenkant van het glaasje zit, dat klemt het dan in de kast. Misschien dat het daarom met die perslucht moet?
En zolang het horloge loopt vind ik het prima, en als de scheur niet erger wordt dan ga ik geen glaasje vervangen.

Ik was even aan het babbelen met de AI, en die vroeg om een foto, dus ik stuur de foto waar het horloge op zijn kop opstaat. Begint hij de foto om te draaien, of ik weet niet wat hij dacht maar de AI kwam met deze foto terug, ik lig in een deuk

4 likes

Het verhaal is al goed en je enthousiasme is te bewonderen

1 like

De lunette heeft op 2 plekken een klein gleufje. Met een (kast)mes wip je de lunette er zo af inclusief glas. Hier is geen speciaal gereedschap voor nodig. Sternkreuz heeft een specifiek glas voor deze kastmodellen. Het glas moet een randje hebben welke de lunette op zijn plek houdt, anders kan die eraf vallen.

1 like

@Lieuwedv Verdomd ja, die gleufjes zitten er wel. Maar ik ga er niet zelf aan prutsen, ik heb net gekeken en het loopt nog steeds op tijd. Wil het horloge ook even laten liggen zodat ik kan zien hoelang de gangreserve is. De AI zei mij dat dit een goede indicator kan zijn of het uurwerkje erg vervuild is en als ik een keer heel nieuwsgierig word dan misschien open (laten) maken.