Je maakt er in ieder geval een mooi romantisch verhaal van. Ik snap dat wel. Dat geeft dragen toch net wat meer cachet.
Tuurlijk. Ik vind ook dat je prachtige verhalen schrijft, je enthousiasme rondom het horloge is aanstekelijk en misschien moet je er eens over nadenken om een blog te beginnen.
Maar dat staat los van het horloge. En er komen hier nu elke keer mensen beweren dat het een prachtig horloge is en dat je niet naar de foto’s moet kijken want het is allemaal zulke prachtige patina. Een van de eerste reactie slaat de spijker op z’n kop:
Tja, je mag het patina noemen maar dit is gewoon vochtschade. Als in - schimmel. Je enthousiasme is mooi, maar dit is wel een projectje hier. Hoop dat het uurwerk er nog een beetje redelijk aan toe is. Dit is een frontlader trouwens; is niet zomaar even open wippen.
Ik zie barstjes in het glaasje; origineel is niet verkrijgbaar tenzij je een Omega Certified onderhoudsbeurt uit laat voeren, vanaf 750 euro voor een 3-wijzer. Plus pakweg 120 voor de nieuwe plexi. Er zijn inmiddels wel after-market glaasjes te vinden.
Ik weet dat de waarschijnlijk meest actieve Omega Certified HF-member er al niet meer aan begint.
Dus ik vind het heel fijn dat je zo enthousiast bent en wil je plezier niet bederven, maar laten we bovenstaande niet vergeten.
Eigenlijk hebben ze ook geen ongelijk. Lees de de definitie van Patina eens. Maar goed, je kan je in deze inderdaad afvragen of de patina gewenst is. Helemaal met de gedachte in je achterhoofd wat het met de rest van het horloge heeft gedaan.
Een echte verzamelaar zit er niet op te wachten. In mijn ogen is het een goedpratertje voor een slechte wijzerplaat. Maakt mij overigens geen echte verzamelaar want ik heb ook rammelbakken zat gehad.
Punt is: als je een eerste Omega koopt, doe wat onderzoek en laat ons je helpen. Vermoedelijk de meesten hadden gezegd: niet kopen.
Stel: Over 2 weken loopt het horloge niet meer, en dan? Waar ga je er mee naar toe? Repareren voor 750 euro bij Omega zelf?
Als ik TS goed begrepen heb is het horloge van een familielid geweest. Hij zei dat hij het gekocht had omdat het anders naar een pandjeshuis was gegaan.
Dat heb ik gemist. Deze zin Omega - Seamaster - De Ville - Mid Size Tropical Dial - Model Reference 135.001 - c.1962 doet mij meer aan Catawiki denken.
Sinds wanneer is zeiken op een NA draad ok geworden op hf?
Wat we er ook allemaal van vinden is dit het horloge van TS en die lijkt er blij mee.
Gooi die schimmelige rammelbak maar voor een habbekrats in het blauw, dan wordt het buitelen
Een goede vriend, ik heb weinig familie, wel veel ‘brothers’. Volgens zijn zeggen is het 6/7/8 jaar geleden geserviced. Maar dat neem ik met een korreltje zout. Hij is namelijk een fantast(ische) kunstenaar. Bij een Omega service center gaat dit horloge wat mij betreft nooit terechtkomen, dan zou ik wel een netter exemplaar kopen, nieuw. Ik gok op de service beurt van tijdje terug, dat die er wel of niet was, en daarvoor en daarna heeft het in de la gelegen. Ik maak me er niet druk om, ik heb meer horloges dan polsen…
En laatst bedacht ik me, er zijn waarschijnlijk meer horloges op de wereld dan dat er mensen leven.
Doubt. Er zijn wel heeeeeel veel mensen…
Ik zal je opmerking ter harte nemen.
Vrees dat je er niet mee gaat komen voor die prijs.
Ja hoor.
Laatst was ik bij een lezing van een vintage Omega kenner. Daar ontstond deze discussie over patina (of erger) ook. Waarom de ene wijzerplaat wel en de andere niet? Hij had daar een paar heldere technische oorzaken voor, zoals materiaalgebruik, chemische reacties, maar ook gewoon ‘toeval’.
Niet alles is schimmel, wil ik maar zeggen. En als dat het wel is, is het belangrijk dat het uurwerk geserviced is. Daarover hebben we geen discussie. Dat zijn we allemaal eens.
Peace out
Peace!
Zonder twijfel, en als je er over nadenkt is het ook logisch. Horloges overleven mensen. Mensen bewaren horloges.
Denk dat je niet wilt weten hoeveel van die reut inmiddels vernietigd is.
Daarnaast zou ik mijn oprechte twijfels plaatsen bij vrijwel alles wat ChatGPT beweert.
Dit dus. De helft wat eruit komt is gewoon onjuist.
Wat een fijn gevoel om te weten dat iedereen en zijn moeder in de hele wereld minimaal 2 tot 3 horloges bezit
En uitzonderingen zijn er altijd met nog meer horloges
Het is Microsoft Copilot. En ik geloof het wel. Er worden al heel lang horloges gemaakt, en ze worden niet snel weggegooid, belandden allemaal in het sieraden laatje, bakje,mandje.
Het merendeel zal maar twee keer per dag de tijd aangeven, dat wel.