Hoeveel mag je (van jezelf of je partner) uitgeven aan horloges?

Ik ben voorzichtig met geld en haalt vervolgens een Seamaster en SeaDweller ! YOLO :love_you_gesture: :grin:

1 like

Haha, ja dat klinkt misschien wel vreemd inderdaad. Maar beiden zijn inmiddels in waarde gestegen. Die Seamaster kocht ik voor 1100 euro. 41mm automatic, James Bond model. Die gaan nu inmiddels ook voor 2k. Zelfde geldt voor de Rolex. Maar goed, resultaten uit het verleden…
maar op die manier kan ik het mezelf dan toch toestaan :slight_smile:
Seamaster overigens wel ingeruild toen. Nog steeds spijt van :rofl:

2 likes

Dat ze in waarde blijven of zelfs stijgen is zeker een grote plus. Voelt meer verantwoord iig.

Dit topic pusht me steeds harder naar een Rollie… pusht me veel harder dan ik hebben kan.

2 likes

KOOP DAN.

Naja. Rolex wil je dan eigenlijk uit de winkel.

Tevreden iig

Hoeft niet perse nieuw, wel nieuw ish. Die zwarte DJ in het blauw knipoogde ook even naar me bv. #thatsoundednotgayinmyhead

KOOP DAN. Staat ook nog een leuke explorer 2 te koop.

DJ is wel iets heel anders dan je nu hebt

1 like

O.k., dus:

Ja, ja, ik weet het. Het is nog lang geen vrijdag. Enne…
image

Maar we zijn nu ruim 6 jaar verder. Er zijn leden vertrokken en behoorlijk wat nieuwe leden bijgekomen, hier op HF. Dus ik ben wel benieuwd. :thinking: :person_shrugging:

Hoeveel is dat voor mij dan? Hmmm, ligt eraan. De grens is voor mij, de afgelopen jaren, wel ernstig omhoog gegaan. Er is heel wat bijgekomen, ik ben heel content met m’n huidige collectie, hoewel ik misschien wel iets teveel horloges heb nu, vind ik zelf. Dus de rationele ik zegt: 0 euro. Maar ja, je weet nooit wat zich nog aandient en wat ik nog ‘nodig blijk te hebben’. :innocent: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maareh, hoe zit dat bij jou?

1 like

Als alle rekeningen betaald zijn en ik kan het 8x kopen, dan geef ik mezelf groen licht. :+1:

Is natuurlijk wel wat relatief. Als je ook investeert in aandelen, mag dat wel meetellen in het “8x” budget zolang er nog genoeg cash aan de kant staat voor onvoorziene kosten.

1 like

Ja, zeker! Horloges blijven natuurlijk gewoon een hobby en geen eerste levensbehoefte. Al voelt het soms wel 'ns zo… :sweat_smile: Geld dat je eigenlijk ergens anders voor nodig hebt, uitgeven aan horloges lijkt mij vrij onverstandig.
Zou iemand dat wel 'ns doen of zelfs geld lenen, voor een horloge? :thinking:

Mijn graadmeter is. Als ik het hardop kan benoemen dan zal het kunnen. Op moment dat ik inschat dat ik het maar niet moet zeggen zit ik aan de grens. Is dus afhankelijk van de banksaldo.

Soms is sorry zeggen makkelijker dan toestemming vragen. Lol

Toen ik cosmodiver kocht van 1000 euro had ik een boze vrouw

1 like

Altijd een leuk onderwerp!

Ik heb een simpele regel: Al het geld dat NIET uit salaris komt, mag naar horloges en daarmee heb ik een soort ‘circulaire-economie’. Dat budget groeit dus langzaam over de jaren heen als ik bijv weer eens wat verkoop zowel horloges als andere dingen, of meevallers van belasting, bonussen, verjaardagen etc.

Zo voorkom ik gelijk dat ik alles maar koop wat los en vast zit omdat ik het ‘kan betalen’.

3 likes

Nu met de actie op goedheid op HF. krijg ik speling. Ik streef hetgeen jullie storten te evenaren. Daar staat ze achter.

Heel verstandig.

Ja, dat is ook wel weer zo. :grin:

Hoewel

en (vaak) bijbehorend drama, ook nooit fijn is. Dan is voorkomen beter dan genezen, misschien? :sweat_smile:

O.k., dus het geld moet, zeg maar, vrijkomen, zonder verder bestemming en kan dan naar een horloge? Mooi als dat kan en lukt! :+1:

Ja, daar heb ik mezelf ook lang op moeten afremmen en nog steeds wel 'ns. :grimacing: :blush:

Ik mag het in geen geval ‘voelen’. Als een horloge andere uitgaven in de weg komt te staan of ik er bepaalde zaken voor moet laten, dan koop ik het niet. De afgelopen jaren heb ik echter weinig uitgegeven; ik heb vooral ‘goedkopere’ (dat is relatief) horloges verkocht om dan 1 hoogwaardiger horloge te kopen in de plaats.

Maar voor mij moet een horloge ook een gebruiksobject zijn. Ik ben zuinig op mijn horloges (in die zin dat ik mijn G-Shock aandoe als ik bijvoorbeeld zware klusjes in de tuin doe) maar ik zie ze zeker niet als een investering of als iets wat per se in topstaat moet blijven. Dus rondlopen met een horloge waarbij je al bijna heel de tijd in angst leeft omdat er maar eens een krasje moest op komen en de waarde daarom daalt; dat gevoel wil ik niet.

Ik wil, moest een van mijn horloges gestolen of onherroepelijk beschadigd worden, nog altijd kunnen zeggen ‘OK, dan koop ik een nieuwe’ (uiteraard na een hoop gevloek, getreur, en gejammer). En niet ‘godverdomme, dat wordt jaren sparen’. Dat bedrag verandert door de jaren heen, maar zo sta ik er wel in.

2 likes

Inderdaad; iets verkopen en dat mag naar horloges. Dus dat betekend ook; recent drie horloges verkocht om aan het budget van een NA te komen. Maaaar, ik heb bijv ook deze zomer mijn tweede motor verkocht omdat ik daar niet meer op reed, en dat geld komt dan weer vrij de ‘circulaire’ economie.

Ik sta ook wel eens achter de bar bij de locale feestweek en dat geld is niet onderdeel van mijn vaste salaris.

Het is meer een stelregel zodat ik grip hou op de hobby en dat vind ik ook het leuke.

3 likes

Ja, dat heb ik ook wel gedaan, de afgelopen jaren.

Ja, herkenbaar.

1 like

Om gewoon antwoord te geven op de vraag: 175000 EURO

7 likes

Hm. Heb bij het begin van de hobby wel wat gekocht en verkocht en zo wel eens iets laten vallen bij mijn vrouw, maar ik vond dat wat te vaag.

Ik hou mijn horloge-gerelateerde uitgaven vrij goed bij in Notion, dus heb ik haar daar is doorgenomen. Wat ik totaal heb uitgegeven, wat er uit verkopen is teruggekomen, wat m’n horloges waard zijn als ik die nu zou verkopen, wat het duurste horloge is, en wat mijn comfortabele range is van prijs.

Haar opmerking was ‘goh ja, als je dit zo opvolgt doe je ding - laat me alleen weten als je duurder gaat kopen’.

1 like

Niet zoveel mee bezig zijn mensen! Het leven is kort! Als het kan, koop het en geniet! :call_me_hand:t2:

4 likes