Hoeveel marge pakt een dealer op inruil?

Omdat ik meer een ‘hoarder’ ben dan een flipperaar en hier dus geen ervaring mee heb, vraag me iets af m.b.t. inruil bij een dealer. Ik weet dat ik antwoorden als ‘ligt eraan’ kan verwachten, maar bij deze toch een poging. Als ik bij een van de bekende online occasion dealers (zeg, een crownguard, ten2two, metropolis, afijn u kent ze wel ;-)) een horloge inruil op een ander, wat kan ik dan verwachten m.b.t. tot het bedrag?

Ik verwacht in elk geval méér te betalen dan bij een particulier. Dat vind ik ook helemaal terecht: je krijg (vaak) garantie, en het kan meer vertrouwd zijn. Daarnaast verwacht ik voor mijn in te ruilen horloge minder te krijgen dan bij verkoop aan een particulier. Ook dat vind ik helemaal terecht: het is voor mij gemakkelijker en veiliger dan via marktplaats. En daarnaast zit er vast ook nog ergens de belasting tussen.

Ik vraag me alleen af: hoeveel meer en minder ongeveer? Ik wil het helemaal niet hebben over wat een redelijke marge zou zijn: de heren verdienen er hun boterham mee en geld verdienen vind ik persoonlijk niet iets onsmakelijks. Nou snap ik dat een antwoord afhangt van allerlei factoren (de horloges in kwestie, de dealer, jouw onderhandelingsvaardigheden etc.) maar er is vast een soort gemiddelde.

Ik kan me voorstellen dat de dealers die hier aanwezig zijn, daar liever geen uitspraken over doen. Maar er zijn genoeg mensen hier die ervaring hebben met inruil. Mensen die een horloge dat ze in de blauwe hoek niet kwijtraken, opnemen in een leuke deal met een professionele verkoper, en vervolgens zien dat dat horloge (…terecht) voor een hoger bedrag op de website verschijnt. Nogmaals, ik vind dat helemaal prima: het is een mooie en nuttige business. Maar welk percentage zit daartussen in jullie ervaringen?

Ik ben gewoon benieuwd. Het gaat er mij niet om dat ik ‘de best mogelijke deal wil’ of bang ben opgelicht te worden. Ook heb ik geen concrete deal voor ogen: ik heb enkele horloges die weg mogen en een aantal leuke dingen gezien bij diverse dealers. Ik wil dus vooral een beetje in kunnen schatten of dit voor mij überhaupt een nuttige optie gaat zijn, nu de centjes wat schaarser zijn in mijn leven.

Is hier iets zinnigs over te zeggen?

@SuperC @Crownguard @vierport vertel eens even…wat voor marge hebben jullie nu eigenlijk gemiddeld per horloge :wink::wink::wink:

15 likes

Ja dat zeg ik, ik verwacht natuurlijk niet dat ze dat gaan delen. Ik was meer benieuwd naar jullie ervaringen/inschattingen. Ik dacht: dan kunnen Jaap en Ramon etc. ook nog eens lachen op deze mooie donderdagochtend :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Meer serieus: voor particuliere verkoop vs. inruil etc. bij auto’s bestaan zulke richtgetallen wel en zijn ze bij de meesten ook wel ruwweg bekend. Vroeg me af of er ook zulke vuistregels voor horloges zijn die jullie misschien kennen en ik niet.

1 like

Zo’n 20% a 30% denk ik, nog even los van de korting die je NIET op de nieuwe aanschaf krijgt (wat wel had gekund als je niks kwam inruilen).

5 likes

:sunglasses:

5 likes

Niet echt. Het hangt van veel factoren af is mijn ervaring: Merk, type, verkoopbaarheid, met welk been de grijzaart uit bed is gestapt, jouw eigen gedrag, wat je weer mee naar huis neemt etc. etc.

Wat @anon50762135 schrijft is denk ik wel waar, hoewel ik zelf ook wel eens een horloge voor vrijwel dezelfde prijs weer te koop zag staan bij de handelaar, als wat ik dacht er aan inruil voor had gekregen. Oftewel in dat specifieke geval: Marge 0-10%. Kennelijk was de ‘winst’ al gepakt op het horloge waarvoor werd ingeruild of werd mij een mooie deal gegund, …wie zal het zeggen. :wink:

1 like

Er zijn natuurlijk wel wat variabelen die meespelen:

  • grijze dealers die nieuwe modellen doorschuiven. 10-20%?
  • fysieke winkel ja/nee?
  • vintage modellen betekent vaak eerst een servicebeurt (kosten) en langere doorlooptijd van de voorraad is hogere kapitaalkosten.
  • merken: Rolex verkoopt doorgaans veel sneller.
1 like

Ze kunnen er (zeer) goed van leven in ieder geval. :wink:

Het hangt zeer sterk af van de courantheid van het door jouw ingeruilde horloge. Een horloge dat met vrij grote zekerheid binnen een paar dagen verkocht kan worden met een kleine marge inruilen is voor handelaars interessanter en minder risicovol dan een horloge dat waarschijnlijk lang moet wachten op het nieuwe baasje. Je inruilbedrag daalt dus behoorlijk als je iets minder courants inruilt.

1 like

Mijn ervaring is in ieder geval dat het vrijwel altijd redelijke transacties zijn. (Ten2Two)
Ik bespaar mij hiermee de rompslomp van het adverteren, PB’s beantwoorden, ergens afspreken, het risico dat het pakket niet aankomt, eventuele nazorg en zo kan ik nog wel wat noemen.
Het verschil tussen zelf verkopen en inruilen is voor mij dus zeker acceptabel.

7 likes

Dat je of cash in handen hebt, of weer een ander horloge. Ook iets wat best wel van belang is denk ik bij de afweging: Inruilen of niet?

2 likes

En dan is het weer van belang waar je de cash voor wilt gebruiken.
Als dat niet horloge gerelateerd is kan ik mij voorstellen dat je verkoopt.
Heeft de dealer het horloge, waarvoor je van plan was je horloge te verkopen, komt inruil weer om de hoek kijken, volg je me nog ? :wink:

2 likes

Zal denk ik ook wel afhangen van het segment misschien? 30% op een high-end horloge lijkt me wel erg veel, dan praat je over een paar duizend.

1 like

Yep! Ik volg… :innocent:

Alleen als je zelf een courant (makkelijk verkoopbaar) horloge in te ruilen hebt, kan het financieel handiger zijn om zelf te verkopen om vervolgens het horloge wat je op het oog hebt met korting te kopen. Dan pak je een beetje winst op de verkoop van jouw eigen horloge en vraag je korting bij de inkoop van de ‘nieuwe’. Zo zijn trouwens veel handelaren begonnen met de handel, omdat dit best wel lucratief kan zijn… :sunglasses: niet alleen dat, je kunt ook op die manier sparen voor een ‘upgrade’.

1 like

Het beste antwoord is:

Waar ben jezelf tevreden mee.

:beers:

4 likes

Klopt helemaal en ik maak zelf ook steeds deze doorrekening.
Valt - in mijn geval - vaak uit in inruil.
Wat ik dan meer kwijt ben is het mij waard om genoemde rompslomp te ontlopen.
Maar ieder maakt daar zijn eigen afweging in. :wink:

2 likes

Bij mij ook hoor. Heb helemaal geen zin in geleur. Heb nu drie oude horloges te koop staan, krijg er de kriebels van. Allemaal gedoe voor een paar tientjes. Maar dat zijn horloges die best al wel goedkoop zijn en dus niet in te ruilen, dus tja… dan moet het maar even via het blauwe deel. Komt vast wel iemand voor. :slight_smile:

3 likes

Licht eraan

Yup, onder andere aan licht uit of aan… :wink:

6 likes

Jullie hadden het over mij, hier ben ik…

image

5 likes