Hoeveel marge pakt een dealer op inruil?

Je moet voor jezelf de afweging maken of je tevreden bent met het bedrag dat je moet bijbetalen. Hoeveel marge een dealer pakt is niet interessant. Als dealer moet je nu eenmaal dat door jouw genoemde stukje garantie ook incalculeren, daar heb jij als particulier geen last van. Zolang jij met een tevreden gevoel naar buiten loopt is het prima :sunglasses:

Overigens heb ik wel een broertje dood aan die gladde (auto)handelaren. Wat jij komt inruilen is het altijd net niet… verkeerde kleur, verkeerde opties, km stand te hoog. Uiteindelijk ga je beteuterd met veel minder weg dan je gehoopt had, en de volgende dag zie je je auto voor het vijfvoudige online staan met kreten als: de mooiste kleur! Full options en zeer lage km stand :joy:

11 likes

Het is voor mij alleen maar interessant om een ruwe inschatting te kunnen maken (obv hun verkoopprijzen) van wat ze ongeveer zouden geven voor een dergelijk horloge. Zo kan ik afschatten of dat het verschil met de blauwe-hoek-route waard is (…of het gemak in verhouding staat met de kosten).

Dat is geen reflectie op hun verdienmodel, puur een persoonlijke overweging in een voor mij nieuwe financiële situatie. Ik vind het makkelijker om die overweging te maken als ‘ie iets concreter is dan “gemak kost geld” :wink:

Voor mijn part pakken ze 50%…more power to them! Alleen ruil ik dan niet in want dan weegt het voor mij persoonlijk waarschijnlijk niet meer op.

1 like

Zo’n verhaal heeft hier op HF zich ook voorgedaan met een horloge. Die werd met het nodige (op basis van de staat en incourantie) lowballen aangeschaft en stond 24 uur later - als 't het al was - doodleuk voor de hoofdprijs te koop. :joy:

2 likes

De vraag is hoeveel je er voor zou krijgen als je ze inruilt. En als je ze voor die prijzen tekoop had gezet op HF waren ze misschien ook al lang en breed weg. :wink:

1 like

Mijn ervaring is dat de marge die zij aanhielden rond 400-500-750 euro op horloges tussen de 3k-8k bij zo’n 5 verschillende handelaren.

Ik denk dat voor de handelaren het belangrijk is hoe ‘courant’ het horloge is. Een horloge met een hoge marge dat blijft liggen is vervelender dan een horloge met een lage marge dat de handelaar snel weer kwijt is.

Ik denk dat het zomaar kan zijn jij hier net zoveel voor een horloge kan krijgen, in blauw, als bij een handelaar bij inruil. Want de handelaar kan meer vragen omdat hij er garantie bij verkoopt en jij niet.

1 like

Als je een horloge met fabrieksgarantie verkoopt heb jij daar zelf als particulier toch ook geen last van? En is er geen meerwaarde bij om van een dealer te kopen.

1 like

:point_up_2:

Dit dus, in ieder geval vaak.

2 likes

Als die garantie overdraagbaar is bij het wisselen van eigenaar wel. Maar in heel veel gevallen is dat niet het geval. Bovendien krijg je bij een handelaar vaak ook enkele maanden garantie op een gebruikt uurwerk die niet meer onder fabrieksgarantie valt

Als je inruilt bij hen dan doet het altijd een beetje pijn, meestal meer dan je hoopte.

Maar ja, het is nou eenmaal hun kostwinning dus ze doen het uiteindelijk maar met één reden en dat is om er een paar eerlijke euro’s aan te verdienen.

Wil je de hoofdprijs, dan moet je zelf verkopen, veel geduld hebben, soms vage types over de vloer…

Nee das niks voor mij, en ook de reden dat ik niet rijker word van deze hobby… :wink:

3 likes

In een paar gevallen is dat niet. Niet heel veel. Ik weet er eigenlijk maar één, en dat is Doxa.

Ja maar ik had het dus over het geval van een horloge met fabrieksgarantie nog. Er zijn genoeg mensen hier op HF die net nieuwe/ een jaar oude horloges flipperen

Niet? Bij Rolex, Omega etc is dat toch gewoon het geval? Bij welke horloges is dat niet het geval dan?

3 likes

:thinking: …leuk bedacht, maar bij horloges van 200 tot 500 euro zijn die verschillen verwaarloosbaar. Inruilen is trouwens geen optie, ben aan het sparen. :wink:

10% minder dan dat je er zelf mee op marktplaats of CH24 gaat lopen leuren. Dit is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar je kan er wel vanuit gaan :sweat_smile:

1 like

Ik moest er ook meteen aan denken. Sommige verhalen blijven je achtervolgen. Daar kan geen einzeiger tegen op.

2 likes

Dit is de reden dat ik nog nooit heb ingeruild bij een officiële dealer op een nieuw horloge. Je krijgt een slechte inruilprijs + je verklooit je korting.

3 likes

Helemaal eens met het door jou geschetste voorbeeld.
In die situatie zou ik ook zo handelen.
Mijn voorgaande opmerkingen betreffen - ietwat eenzijdig - mijn ervaringen met Ten2Two.

1 like

Als je dit wilt weten dan stuur je de potentiële (in)koper toch een bericht met foto’s? Of nog beter, ga je even langs. De een zal er iets meer/minder voor geven dan de ander…

Als ik een concreet plan had, zou ik dat zeker doen. Maar ik vond het wat sneu om foto’s van acht horloges door te sturen naar vier dealers met de vraag “stél dat ik bij jou iets ongespecificeerde koop in de volgende 4 prijscategorieën:
€1000 t/m €2500,
€2501 t/m €5000,
€5001 t/m €8000 en
€8001+
…wat krijg ik dan voor elke willekeurige combinatie van 1, 2 of 3 van de 8 afgebeelde horloges terug? Bij voorkeur even de bijgevoegde excelsheet invullen.” :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik hoopte langs deze weg een ruwe inschatting te kunnen maken op basis van jullie ervaringen, zodat ik dat mee kan nemen in mijn overweging om áls mijn oog op iets valt, de blauwe hoek te gebruiken of in te ruilen. Dat is redelijk gelukt, waarvoor dank.

2 likes

Ah oké, ik kon nergens uit opmaken dat je mogelijk 8 horloges wilde inruilen. Knal ze anders hier op het net? Volgens mij kunnen ze hier prima inschatten wat het op zou kunnen leveren…

Over marges wordt op het HF niet of niet graag over gepraat. Van de grijze handelaren hoef je al helemaal geen antwoordt te verwachten… alsof het geheim is… Internet/Youtube staat er vol mee en bij de AD’s praten ze er ook makkelijk over. Maar hier…

2 likes