Hoeveel mensen zijn er met een 'miljoenen' collectie?

Ben lekker op vakantie, en zoals altijd een kleine selectie mee; twee horloges (m’n Panerai en Tudor) en wat bandjes. Leuk om een beetje mee aan te rommelen. Mijn vrouw kijkt dan altijd een beetje meewarig.

Tot dat ik gister langs de Duitser loop in het huisje naast me. Voor hem op tafel een Speedmaster, Speedmaster racing, Blancpain ff, Breitling super chronomat 4-year, Explorer II, Pequignet, nieuwste Seamaster diver 007, IWC iets, etc… kijk vrouwlief, het kan altijd gekker!!

Dus ik dacht; ff een praatje maken, glaasje wijn gedronken. Gezellig! Maar wat, als ik er 2 mee neem met mijn bescheiden collectie, wat heeft deze herr voor eindbazen collectie thuis liggen?

Gelukkig had de beste man een pdf’je voor zijn vrouw gemaakt met zijn hele collectie. Holy crap. En om niet helemaal uit de school te klappen wat daar allemaal precies te vinden was… toch zeker een collectie met meer dan 100 prachtige horloges met een totale waarde van ver boven een miljoen.

Nu vroeg ik me af, (en natuurlijk gaat niemand hier zich zelf bekend maken ivm veiligheid,) heeft iemand een idee of dit soort verzamelingen ook in NL veel voorkomen? En zo ja, zitten die types dan ook op dit forum? Want volgens mij is het gemiddelde hier nog geen procent van een miljoenen collectie.

Alvast bedankt voor het bevredigen van mijn nieuwsgierigheid!!

11 likes

De kleine lettertjes in mijn kostbaarhedenverzekering beletten mij om hier eerlijk op te antwoorden, maar ik ken ze niet. :man_shrugging:

13 likes

Ah het is vrijdag.

Hier een filmpje van iemand die in Barcelona z’n horloge kwijtraakte:

1 like

Hoeveel mensen zijn er met een ‘miljoenen’ collectie?

80% van HF.
De rest is opvulling.

29 likes

Maak je geen zorgen hoor, ben ergens op vakantie waar je zo ver mogelijk weg bent van Barcelona! Straatroof moet hier nog uitgevonden worden…

Als het in roebels is mag je mijn naam noteren… :joy:

9 likes

in mijn ogen is mijn collectie een miljoen waard.

10 likes

Heb het over feitelijke waarde hé… niet emotioneel… hehehe

Buiten mijzelf ken ik er maar een paar :thinking:

7 likes

Ik ken er wel een paar. Erg leuk om te zien bij een etentje met liefhebbers als er dan een of meer kistjes opengaan.

Het zijn gemiddeld zeer geïnteresseerde verzamelaars die zich ook echt goed inlezen.

1 like

Ja tof, dacht al zoiets… deze heer was ook liefhebber, en geen investeerder. Echt heel erg cool om dan een soort van kijkje achter de schermen te kunnen nemen! En super leuk om een paar horloges in het echt te kunnen zien die je daarvoor alleen van plaatjes kent.

2 likes

Ik had een x een etentje waar alle varianten van een PP perpetual waren, witgoud, geelgoud, rosé en platina :see_no_evil:

(en dat vond ik niet het mooiste horloge die avond)

2 likes

Dat is toch super vet! Wat me nou zo opviel was dat in het echt de klik toch heel anders kan zijn… die blancpain FF op de plaatjes een van de absolute toppers, maar in het echt ietsje minder… de giga plorken super chronomat op de foto’s was in het echt een absolute klapper. Niet normaal wat mooi… hij had helaas geen PP op tafel liggen, had ik ook wel een keer in 't echt willen zien. :wink: hoe waren die PP’s?

Miljoenen durf ik niet hardop te typen,maar meerdere tonnen zeer zeker wel.

1 like

Perfecte afwerking, maar sommige modellen zou ik van mijn levensdagen niet kopen, terwijl ik op andere modellen kan kwijlen.

1 like

Ja die meerdere tonnen heb ik ook wel eens voorbij zien komen tijdens wat meet-up foto’s…

1 like

Inderdaad,en een collectie van een miljoen is wel echt heel veel.

1 like

Reken je de aankoopprijs of ‘grijze markt’ prijs? Scheelt al een hoop natuurlijk :see_no_evil:

Goede vraag. Aankoopprijs list bij de AD is bij exclusief spul veelal lager dan de waarde op de markt.

Gecompliceerde PP enz. moet je gegund worden, dan moet je wel op een shortlist staan… (en soms lunchen met de heer Stern, heb ik gehoord)

1 like

Nou gaat niet om de laatste euro, maar reken met marktwaarde… ik denk namelijk dat veel van dit soort verzamelaars bijvoorbeeld 15 jaar geleden een AP gekocht hebben voor peanuts. Of Rolex voor de Rolliecoaster.