Hoeveel ‘type horloges’ zijn er?

Een mooi vintage militair horloge is ook niet te versmaden. Voor mij echt wel een categorie. Een verbijzonderde toolwatch.

1 like

And that’s is all there is to say about it…

Kunnen we ook weer verder!!!

3 likes

2 toch?

  • Rolex
  • Niet-Rolex
3 likes

Oooooh ik ruik oorlog in de lucht op HF :joy:

3 likes

Thanks hahaha!
Topic kan dicht :joy::wink::+1:t4:

1 like

Je hebt horloges en klokjes :grin:

Naar aanleiding van de titel van het topic zag ik uit naar goede en doorwrochte definities van een Pilot of Flieger en van een Field Watch en ook of een GMT alleen bepaald wordt door de insert.

Maar ach… het topic is al weer gekaapt door de mestkarrijders…

2 likes

Een pilot is voor piloten.
Een flieger is voor fliegers.
Een fieldwatch is een horloge voor in het veld.
Een GMT mag zo heten omdat deze een derde
en onafhankelijk instelbare tweede urenwijzer heeft.

Voor de rest zijn er duikers en of toolwatches.
We hebben de military of fieldwatch.
Dan hebben we ook nog de sportswatch zoals de DJ
We hebben de dresser, Calatrava.

Er zijn ook nog de G shocks en aanverwanten zoals Suunto.
En niet te vergeten hebben we nog de smartwatch zoals Apple.

giphy

2 likes

Doorwrochte definities van fliegers, dat is lastig, het enige dat ik weet is dat Sinn een definitie heeft neergelegd in DIN 8330.
Verder zijn de duikhologes gespecificeerd in de ISO6425. Maar dat beperkt zich niet tot de stijl, maar alleen tot de functionalitieit.
Zoals bijvoorbeeld een Rolex Submariner, een Seiko SBDX014 en een Casio G-Shock Frogman allemaal aan die eis voldoen, zijn ze totaal verschillend.
Fieldwatches, het enige dat ik daarvan weet is dat de varianten van Hamilton vaak voorzien zijn van een 12 uur schaal aan de buitenrand en een 24 uur schaal aan de binnenrand van de wijzerplaat.
Anderen kunnen je daar vast verder bij helpen.
En voor de rest, waar wil je op sorteren, uurwerktype, stijl, alles is mogelijk.

2 likes

Is wel een interessante classificatie, maar het probleem is (zoals eigenlijk bij elke classificatie) dat je kan discussiëren of iets daadwerkelijk een ‘type’ is of niet. Een luxehorloge vind ik persoonlijk geen type, dat is een prijscategorie. Hetzelfde voor een chronograaf dat eigenlijk een complicatie is en dan kan je verder nog een onderscheid maken tussen GMT’s, sonneries, annual/perpetual calenders, enzovoort.

Het is eigenlijk een straatje zonder einde :smile:

2 likes

HAAAHAAA… :stuck_out_tongue_winking_eye::grinning::crazy_face:

Hier wil niemand zijn vingers aan branden, dus had ik er al rekening mee gehouden dat er weinig reacties zoeken komen.

Iedereen (incl mijzelf) heeft namelijk een of meer Zeiko’s. En je gaat je eerdere laakbare keuzes natuurlijk niet etaleren of ter discussie stellen…

Niet zo verlegen, heren (dames)

Elke keer als ik ergens Calatrava lees, moet ik weer hier aan denken.

2 likes

Nee,nee. Bijna iedereen hier zou nog kunnen, maar ik heb toch echt geen seiko.

Zoals ik al eerder stelde:

  • Je hebt het type ‘mooi horloge’
  • Je hebt het type ‘lelijk horloge’ zoals Rolex, seiko en Casio.
2 likes

Ik ken zo uit mijn hoofd 3 typen

  • Polshorloge

  • Zakhorloge

  • Staand Horloge

Misschien heeft @Fate_Amenable_To_Change hier nog een aanvulling op?

3 likes

Ik las laatst dat er ook horloges zijn voor s nachts. Om over klokken nog maar te zwijgen.
Zelf heb ik een weekendklok, een nette klok, een beater voor op de motor en een paar vintage klokjes.
En Seiko’s.
En een sporthorloge.

1 like

Mijn optiek.

Digitaal horloge
Quartz horloge
Combi (digitaal / analoog) horloge.
Mechanisch horloge
Smart Horloge

Net als autos toch, station / hatchback / etc

1 like

Dat is wat Zeiko’s denken.

1 like

Haha, scherp :+1:t3:

1 like

Hahaha… Niet echt. Ik heb net Indiaas zitten eten met een paar pints, dus ik lul op het moment ook maar wat. :grinning:

2 likes