Hoeveel zou je betalen voor een Rolex Submariner als je wist dat je bij verkoop je 10 euro kreeg voor het horloge. Die 10 euro zou ook niet omhoog gaan in de loop der jaren. De restwaarde was dus vrijwel nihil. Het gaat dan dus puur alleen om het horloge zelf hoeveel dat jou waard zou zijn om het te dragen en staat los van de huidige nieuwprijs voor een Sub. Voor de duidelijkheid het gaat om een gewone Sub116610LN of een 16610 voor de gene die niet van de nieuwe houden.
Leuk vrijdag topic De sub gekozen omdat het een bekend horloge is en een horloge met een hoge restwaarde. Het is dus geen Rolex bash topic oid.
Neen. Ik zie dat ik die optie niet aangevinkt had en kan het nu niet edditen.
Ik denk dat het voor veel mensen wel van invloed is. Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren. En daarnaast denk ik dat veel mensen ook bereid zijn meer geld neer te leggen als ze âwetenâ dat iets waardevast is terwijl ze niet van plan zijn het te verkopen.
Hahaha. Ik moet hier best wel om lachen. Maar zal serieus antwoord geven.
Restwaarde? Wat is dat? Hier had ik nog nooit van gehoord toen ik mijn eerste Rolex kocht, een vintage 5513.
Overigens is dat niet zolang geleden, ik denk ergens tussen 2005 en 2008. Hoe dan ook, ik kocht het horloge omdat ik hem kon veroorloven en omdat ik verzot was geraakt op de geschiedenis van Rolex. Het is echt een magistraal merk. Daar kan weinig zich mee meten, alhoewel een Speedmaster van omega gezien de geschiedenis ook bijzonder is.
Dus. Restwaarde. Fijn dat het er is, maar dat mag nooit een reden zijn om te kopen.
Klopt, maar aan de andere kant zegt restwaarde wel iets over de waarde van een goed en wat het dus eigenlijk zou moeten kosten. Als de restwaarde daadwerkelijk 10 euro zou zijn, is het natuurlijk absurd om een paar duizend euro er voor te betalen, aangezien de realistische waarde hooguit een paar tientjes zou zijn. Dan zou je dus voor een tientje een gebruikt exemplaar kunnen kopen, dus wie is er dan zo gek om honderden keren zo veel te betalen voor een nieuwe? Daarmee is deze exercitie dus eigenlijk ook onzin. Nieuwprijs en tweedehands prijs hangen gewoon van elkaar af, los van de eigenlijke âwaardeâ van een goed.
Met Rolex als voorbeeld, ga je heel andere resultaten krijgen als bvb met Omega. Dat heeft enerzijds met smaak/voorliefde te maken, maar ook feit dat Rolex Sub in watch communities vaak als een âgraduation watchâ gezien wordt, niet zozeer een investering met oog op return:
1 van de types horloges die je koopt wanneer je smaak wat âontwikkeldâ is en je beter weet wat je wil/graag draagt. Een Rolex klinkt als iets âvoor het levenâ (wordt ook zo geadverteerd), dan maakt restwaarde minder uit. Of dat nu waarheid is of niet.
Ik zou benieuwd zijn naar de resultaten van een poll met een kwalitatief evenwaardig horloge, in vergelijkbare stijl (eg. Omega Seamaster)
Het horloge wat je koopt rolt gewoon van een assemblageband af, en heeft verder ĂŒberhaupt geen âverhaalâ omdat het nagelnieuw is.
Ik snap dus op een heel basaal niveau niet hoe mensen belang kunnen hechten aan die fictieve koppeling. Het feit dat een object uit een serie van miljoenen (zo voelt het intussen) ergens voor gebruikt is, is voor mij totaal geen reden om de rest van die serie door dezelfde bril te zien. Zelfs de Speedmaster van Aldrin is gewoon het gevolg van een NASA certificering en een stukje inkoopbeleid, dus dat had ook een andere Valjoux du Jour kunnen zijn.
Mensen die dat verhaal wel leidend vinden zullen mij dan ook een ketter vinden. Op mijn beurt vind ik die mensen beĂŻnvloedbare idioten. Op die manier gaan wij de wereld nooit hetzelfde bekijken, en zijn deze discussies ietwat zinloos, tenminste, zonder een pilsje er bij.
Anderzijds moet zelfs jij toegeven dat een Speedmaster een âstijlâ icoon is, en dat zelfs jij het horloge van ver herkent. In dat opzicht heeft de Speedmaster dus wel een geschiedenis (en is het maan verhaal slechts een klein stukje bijkomend verhaal)âŠ
Als een clubje hobbyisten mij gaat vertellen dat ik zoiets moet doen om bij die club te mogen horen zul je me heel snel kwijtraken. Die notie heeft op mij dus een totaal averechts effect.