Deze foto is gemaakt door de glazen bodem en vertoont veel vuil dat uit het rotorlager komt > deze loopt dus al een langere tijd droog en slijpsel verspreid zich in de kast en uurwerk.
Uurwerk met de rotor er nog op, kijk naar de bruine vervuiling rondom het kogellager en de overgang van de côtes de Genève naar het afgeschuinde deel heeft de bodem veelvuldig geraakt.
Wauw, wat een nachtmerrie!
Waar ik benieuwd naar ben is wanneer de laatste service was (indien ooit) en hoe lang het dus geduurd om tot dit resultaat te komen?
De slijtage aan de wisselaar is niet gering, natuurlijk een nieuwe plaatsen. Het uurwerk zit nu in de schoonmaak machine voor een eerste reiniging en gaat daarna geheel uit elkaar.
Ik kan begrijpen hoe je zo een fout zou kunnen maken wanneer je geen zicht hebt op het uurwerk (wat een rede is dat ik heel erg voor een venster aan de achterkant ben.) Maar een leek moet toch ook begrijpen dat de aanslag aan de binnenkant van het glas niet veel goeds betekent.
Ben blij dat je het proces wil delen. Kan ik gebruiken om bewuster te zijn van de implicaties van bepaalde acties met een automaat.
Om de hoeveel jaar zou je best op onderhoud gaan voor een automatisch horloge? Bij ons in de horlogezaak zei men na een paar maanden eens binnen springen ter controle en na 5 a 6 jaar eens op onderhoud. Klopt dat?
Ligt aan de intensiteit van het dragen. Als iemand elke dag gaat trimmen of hardlopen met zijn automaat om de pols dan zal de interval van onderhoud korter dan 5 tot 6 jaar zijn.
Bij afwisselen met meerdere horloges kan het om de 10 jaar ook geen kwaad. Zelf vind ik het tijd als het uurwerk gaat afwijken.
Terug aan de kloofzijde [ achterkant ] van het uurwerk. Hier is de palveer van de versleten wisselaar in beeld. De punt is geheel weg gesleten en de functie van dit veertje is verleden tijd.
Nu kom je na demontage van de automaat tussenkloof bij de raderwerk / veerton kloof. Tot mijn teleurstelling zie ik een zeer ernstig ingesleten lager van de veerton [ ruimte in het lager is naar een zijde ongeveer 0,15 mm ]. Het scheef staan van de veerton is te zien aan het ingelopen palrad rechts in beeld.
Was niet ingecalculeerd en is dus het resultaat van vele jaren achterstallig onderhoud. Als horlogemaker heb je ook geen röntgen ogen en het bestellen van een nieuwe kloof bij Chopard is kostbaar en waarschijnlijk levertijd ivm het overzetten van het serienummer. Daarom de beslissing genomen om het oude weg gesleten lager uit te draaien en er een nieuwe lagerbus van berylium brons in te zetten. Kost zeker 1,5 uur die niet door berekend kunnen worden. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen door een hoge prijsopgave te maken maar dit soort dingen zijn dan juist minder prettig. Eigenlijk een post onvoorzien op de offerte vermelden.
Blijkt het einde van de automaatveer ook nog afgebroken te zijn in de oude trommel, kan er dan ook nog wel bij . Dus nieuwe trommel en automaatveer met omzetten van de oude ton-as ivm de gangreserve aanduiding heeft deze een vierkantje aan de wijzerplaat zijde en een korter rondsel op de deksel dan bij de normale chronograaf
Interessant, schaamde me eigenlijk een beetje dat m’n Carrera ETA7750 al 6 jaar na aanschaf geen (nooit) onderhoud heeft gehad (altijd komt binnenkort wel smoes).
Maar loopt dan ook nog prima (zover ik op het ook kan beoordelen) en draag verschillende horloges door de week (en trimmen doen we sowieso niet ).
Dit vindt ik altijd de betere topics, leuk om te zien en te lezen, dank daarvoor!
En het kan overigens nog erger, mijn vader heeft een seiko automaat tv model, 45 jaar geleden van mijn moeder gekregen voor zijn eerste vaderdag (na mijn geboorte ).
Uiteraard nooit service gehad, maar liep niet meer goed, duh!!
Een tijd geleden een service gehad bij aad, het gaatje waar de veerton in draaide was uitgesleten, veerton liep niet meer recht, maar verder geen noemenswaardige slijtage. Gerepareerd en geserviced, wordt nu weer dagelijks gedragen. Toch wel kwaliteit blijkbaar!
Enkele maanden geleden stuitte ik op twitch op een Nederlandse horlogemaker die zijn reparaties streamt. Was wel leuk om op een luie avond naar te zien en naar de uitleg te luisteren. Misschien iets voor jou?