Hoezo onderhoud nodig?

Hier een aantal foto’s van een horloge dat ik vandaag ter reparatie kreeg. Het zou regelmatig stil gaan staan en “misschien” is er onderhoud nodig!

Oordeel zelf:

Deze foto is gemaakt door de glazen bodem en vertoont veel vuil dat uit het rotorlager komt > deze loopt dus al een langere tijd droog en slijpsel verspreid zich in de kast en uurwerk.

Detail binnenzijde glas van de bodem.

Uurwerk met de rotor er nog op, kijk naar de bruine vervuiling rondom het kogellager en de overgang van de côtes de Genève naar het afgeschuinde deel heeft de bodem veelvuldig geraakt.

De rotor eraf en ook de wisselaar [ rad dat de beweging van de rotor vast houdt en overdraagt aan de veerton ] is ook sterk gesleten.

Aan de voorzijde ziet het horloge er nog wel redelijk uit.

Zal later meer foto’s plaatsen van het onderhoud.

Groet,

André

71 likes

Aiiiii. Wel geinige knipoog naar automotive met die fuel meter als gangreserve meter :grin:

1 like

Wauw, wat een nachtmerrie!
Waar ik benieuwd naar ben is wanneer de laatste service was (indien ooit) en hoe lang het dus geduurd om tot dit resultaat te komen?

1 like

Horloge is ongeveer 10 jaar gedragen, zonder onderhoud :disappointed_relieved:
Resultaat is dan ook naar.

Op zich is deze schade nog prima te herstellen, mooie klus.

5 likes

Ik ben benieuwd hoe de zaken er voor zouden staan als ie 5 jaar geleden een standaard “schoonmaken en juiste olie” beurt had gehad.

Ja, dat is inderdaad een leuk klusje.

Succes!

1 like

Succes met deze klus! Ben benieuwd naar het schoonmaak- en reparatieproces :slight_smile:

1 like

De slijtage aan de wisselaar is niet gering, natuurlijk een nieuwe plaatsen. Het uurwerk zit nu in de schoonmaak machine voor een eerste reiniging en gaat daarna geheel uit elkaar.

Zo ziet het eruit zonder wijzerplaat.

Ondertussen de kast gedemonteerd en klaar voor het polijsten en reiniging.

Komt natuurlijk ook een nieuwe band aan, de oude mist een paar centimeter rubber :rofl:

20 likes

Ik kan begrijpen hoe je zo een fout zou kunnen maken wanneer je geen zicht hebt op het uurwerk (wat een rede is dat ik heel erg voor een venster aan de achterkant ben.) Maar een leek moet toch ook begrijpen dat de aanslag aan de binnenkant van het glas niet veel goeds betekent.

Ben blij dat je het proces wil delen. Kan ik gebruiken om bewuster te zijn van de implicaties van bepaalde acties met een automaat.

3 likes

Om de hoeveel jaar zou je best op onderhoud gaan voor een automatisch horloge? Bij ons in de horlogezaak zei men na een paar maanden eens binnen springen ter controle en na 5 a 6 jaar eens op onderhoud. Klopt dat?

1 like

Ligt aan de intensiteit van het dragen. Als iemand elke dag gaat trimmen of hardlopen met zijn automaat om de pols dan zal de interval van onderhoud korter dan 5 tot 6 jaar zijn.

Bij afwisselen met meerdere horloges kan het om de 10 jaar ook geen kwaad. Zelf vind ik het tijd als het uurwerk gaat afwijken.

5 likes

Vervangen van de lagerpen van het automaat tussenrad > was diep ingesleten aan een zijde. De oude lagerpen ligt ernaast op de kloof.

Nieuwe pen met het oude rad ernaast, bleek het gat in dit rad ook uitgesleten te zijn en wordt ook vervangen.

Het gangreserve deel onder de wijzerplaat.

Na afnemen van de datumschijf houder komt de gehele gangreserve aanduiding tevoorschijn. Lijkt eenvoudig maar de werking is ingenieus.

Terug aan de kloofzijde [ achterkant ] van het uurwerk. Hier is de palveer van de versleten wisselaar in beeld. De punt is geheel weg gesleten en de functie van dit veertje is verleden tijd.

Nu kom je na demontage van de automaat tussenkloof bij de raderwerk / veerton kloof. Tot mijn teleurstelling zie ik een zeer ernstig ingesleten lager van de veerton [ ruimte in het lager is naar een zijde ongeveer 0,15 mm ]. Het scheef staan van de veerton is te zien aan het ingelopen palrad rechts in beeld.
Was niet ingecalculeerd en is dus het resultaat van vele jaren achterstallig onderhoud. Als horlogemaker heb je ook geen röntgen ogen en het bestellen van een nieuwe kloof bij Chopard is kostbaar en waarschijnlijk levertijd ivm het overzetten van het serienummer. Daarom de beslissing genomen om het oude weg gesleten lager uit te draaien en er een nieuwe lagerbus van berylium brons in te zetten. Kost zeker 1,5 uur die niet door berekend kunnen worden. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen door een hoge prijsopgave te maken maar dit soort dingen zijn dan juist minder prettig. Eigenlijk een post onvoorzien op de offerte vermelden.

Platine uitgeklokt / gecentreerd op het lager van de veerton en dan de kloof erop schroeven. De houder waarin de platine zit heet een planschijf.

De beitel is een oud boortje dat geslepen is, kom je mooi in dit soort gaten zonder dat er iets aanloopt.

Het resultaat met een andere oude veerton om te kijken of alles netjes vlak staat, gelukkig keurig in het midden :ok_hand: De nieuwe bus is koperkleurig.

De nieuwe bus vanaf de binnenzijde van de kloof gezien.

Nu klaar voor 2e spoelbeurt maar dan gedemonteerd.

Blijkt het einde van de automaatveer ook nog afgebroken te zijn in de oude trommel, kan er dan ook nog wel bij :disappointed_relieved: . Dus nieuwe trommel en automaatveer met omzetten van de oude ton-as ivm de gangreserve aanduiding heeft deze een vierkantje aan de wijzerplaat zijde en een korter rondsel op de deksel dan bij de normale chronograaf

Nu een half uur rust omdat de schoonmaak machine de klus automatisch uitvoert

47 likes

Pfff… Wat een klus zeg. Ingrijpende operatie.
Wel leuk om het hele proces zo te zien. Thanks voor het delen.

2 likes

Interessant, schaamde me eigenlijk een beetje dat m’n Carrera ETA7750 al 6 jaar na aanschaf geen (nooit) onderhoud heeft gehad (altijd komt binnenkort wel smoes).
Maar loopt dan ook nog prima (zover ik op het ook kan beoordelen) en draag verschillende horloges door de week (en trimmen doen we sowieso niet :joy:).

1 like

Gaaf om te zien… Heb een Daytona uit 2019… Dus dat betekend in 2025 een volledige servicebeurt…

Hiermee voorkom ik hopelijk dit soort slijtage zoals op de foto’s te zien. Goed dat je dit deelt!!! Echt interessant.

1 like

Wauw wat een klus

Heel leuk om mee te kijken, dank :+1:

1 like

Dit vindt ik altijd de betere topics, leuk om te zien en te lezen, dank daarvoor!

En het kan overigens nog erger, mijn vader heeft een seiko automaat tv model, 45 jaar geleden van mijn moeder gekregen voor zijn eerste vaderdag (na mijn geboorte :smiley:).

Uiteraard nooit service gehad, maar liep niet meer goed, duh!!

Een tijd geleden een service gehad bij aad, het gaatje waar de veerton in draaide was uitgesleten, veerton liep niet meer recht, maar verder geen noemenswaardige slijtage. Gerepareerd en geserviced, wordt nu weer dagelijks gedragen. Toch wel kwaliteit blijkbaar!

4 likes

Dank, erg interessant.

1 like

Enkele maanden geleden stuitte ik op twitch op een Nederlandse horlogemaker die zijn reparaties streamt. Was wel leuk om op een luie avond naar te zien en naar de uitleg te luisteren. Misschien iets voor jou?

Ik kan hem niet meteen terug vinden. Spijtig. :neutral_face:

1 like

Geweldig om dit mooie vakwerk te mogen zien! Boeiend en leerzaam. Dit is wat het Forum zo leuk maakt (en houdt). Dank je wel André @Horloge24.

1 like