Hoezo onderhoud nodig?

Dat was vrij zeker Kalle Slaap uit Spanbroek.

Zoiets is wel leuk maar kost gewoon teveel tijd. Bij deze Chopard kwam het spontaan in me op om eens het reparatie proces te delen en de problemen te tonen.

1 like

Jep dat is hem!

Deze post is ook zeker de moeite waard!

Heerlijk dit topic. Ik geniet hiervan en vind het geweldig als je ons een kijkje in de keuken geeft en laat zien wat een mooi ambacht horlogemaker is. Ben benieuwd naar het vervolg.

Kan deze schade zijn ontstaan na 10 jaar intensief gebruik (en geen onderhoud), of kan het zijn dat de eigenaar het horloge eerder 2e hands heeft gekocht en daarna 10 jaar heeft gedragen. De schade is wel heel fors voor 10 jaar gebruik.

Als hobby horlogeprutser ben ik wel benieuwd waarom je eerst het uurwerk spoelt en daarna demonteert om het dan in onderdelen weer te reinigen. Dat zal met een reden zijn, maar welke?

1 like

Het twee keer spoelen heeft inderdaad een reden, de eerste spoelbeurt vindt plaats zonder wijzers, wijzerplaat, datumring en afgenomen rotor.

Dan kun je gaan demonteren en omdat het al een eerste schoonmaak beurt gehad heeft is de slijtage makkelijker te zien. Dus vandaar deze reinigen.

Je gaat nu bij het demonteren direct de hoogtelucht ( vrijlopen van de tandwielen in de lagers ) controleren en dat is bij een vervuild uurwerk niet goed mogelijk. Daarnaast vervangen van versleten onderdelen, zoals bij dit horloge, een nieuwe Lagerbus in de kloof maken. Dit werk levert weer vervuilingen op en is niet te doen met condoompjes om de vingertoppen.

Als alle schade hersteld is dan gaat het uurwerk voor een tweede spoelbeurt gedemonteerd in de machine. Gebruik voor de tweede spoeling nog een ander naspoelend.

Dan kun je het uurwerk gaan monteren zonder dat er nog iets aangepast moet worden. Dus schoon werken is de reden.

Montage volgt met nieuwe foto sessie.

19 likes

Jammer van de schade, maar erg leerzaam. Dank voor de scherpe foto’s, dit maakt het verslag, en de boodschap van een regelmatige service nog duidelijker. Zeker een topic om af en toe een blik te gunnen!

1 like

Dank voor het delen!
Leerzaam en leuk om de foto’s er bij te zien.
Voer voor de nerd in mij😉

Bedankt voor de tip. Die ga ik ter harte nemen.

Zeer mooi verslag van het onderhoud en de foto’s, erg leerzaam!

Zeer interessant om te volgen. Ben afgelopen week op aanraden van @Horloge24 bij een horlogemaker bij mij in de regio geweest.
Aangezien ik helemaal geen verstand van de binnen werken van zo’n horloge heb, begon die man te praten, en had mij meteen te pakken.
Heel mooi beroep voor mensen met engelen geduld, en stille hand.

Dit zijn de betere topics. Dank hiervoor.

1 like

Mooie reportage…

Heb ik ook al tegen gekomen, zo’n slijtage op veertonbrug.

Mijn eerste gedacht, waarom maakt men dat ook niet met een lager die je er dan kan uit persen…?

Maar ik vermoed voor de prijs en dat men niet verwacht bij productie dat er gekken zijn die een horloge van 25j oud nog dragen… :wink:

Komt wel voor. Ik heb een keer een Grand Seiko 6146 geserviced, die had een lagersteen in de veertonbrug.
Maar zal ongetwijfeld met kosten te maken hebben.

1 like

Hoe zorg je ervoor dat alles wat je vervangt ook precies hetzelfde is als wat chopard in haar uurwerken gebruikt? Of zijn dit gewoon jouw eigen onderdelen en zijn dit na service dus geen originele chopard onderdelen meer?

Geweldig om te volgen , mede door de scherpe foto’s en duidelijke uitleg.
Dank voor dit topic, leer veel hiervan.

Mooi verhaal!
Ik neem deze de volgende keer ook maar mee dan…

image

2 likes

Soms is het gewoon niet betaalbaar om orginele onderdelen te gebruiken en niet iedereen is zo precies dat het OEM moet zijn… Dat zijn enkel HF freaks. :wink:

Velen zijn al blij dat hij voor een aanvaardbare prijs weer netjes werkt… is bij auto’s ook zo.

3 likes

Je zou eventueel ook op de offerte kunnen zetten;
De uiteindelijke prijs kan maximaal 10% afwijken.
Heb je wat ruimte.

1 like

In mijn Chopard Mille Miglia 8920 zit een ETA 2894-2 kaliber. Volgens mij komt deze vrij vaak voor en zijn onderdelen hiervan denk ik goed verkrijgbaar. Hoeft dus niet van Chopard te komen en is toch origineel. Als ik het mis heb hoor ik het wel.

Chopard bouwt dit uurwerk niet zelf en koopt het in van ETA. De ingebouwde onderdelen komen van ETA en zijn dus gelijk aan de delen van Chopard.

Dit zijn dus de kogellagers van de rotor en kijk op de verpakking naar de leverancier [ die ze waarschijnlijk ook nog niet zelf maakt ]. Als de naam Chopard hierop staat dan is de prijs zeker nog eens verhoogd.

Er zijn nogal wat onderdelen nodig om verder te kunnen werken bij een reparatie, het is ondoenlijk om eerst de uurwerken een keer te reinigen, demonteren en dan de spullen uitzoeken en bestellen. Je kunt het bouwpakket dan weer opbergen en na een poos zul je verder kunnen. De scherpte is er dan vanaf en een foutje is dan gemakkelijk gemaakt!

Dus een goede werkvoorraad is noodzakelijk als je dit professioneel wilt aanpakken.

Wel zijn de pakkingen besteld net als een nieuwe rubberen band en de gangreserve wijzer. De wijzer zat er dermate vast op geperst dat hij iets vervormde bij afnemen > is zeer dun materiaal en elke vervorming zie je terug in het spiegelende oppervlak.

12 likes

Hallo Henk,

deels klopt het verhaal van je. Het uurwerk is een moduul chronograaf die door de ETA gebouwd is. Voor het uurwerkdeel zijn onderdelen geen probleem maar voor de chronograaf module is het juist erg moeilijk. Ze verkopen het liefste een nieuwe module.

De reden hiervoor is de kennis en speciale tooling die nodig is om het chronograaf deel te repareren.

Deze houder is noodzakelijk om de onderdelen te monteren zonder de veertjes te vervormen

4 likes