Hoezo onderhoud nodig?

Hallo André,
gelukkig werkt hij nog prima. Loopt ook goed op tijd. Hij is van 06/2011 en nog nooit open geweest, maar wordt ook niet vaak gedragen. Het enige wat me opvalt is dat de secondewijzer van de chronograaf iets minder vloeiend loopt dan van bv. mijn Breitling Chronomat.
Ik neem ze beide wel even mee ter controle de volgende keer als we de Omega weer ophalen. Met de M2 zijn we er toch zo. :grin:

1 like

Het minder vloeiend lopen van de chronograaf secondewijzer komt doordat de aandrijving over meerdere raderen gerealiseerd wordt.

Komt door de moduul opbouw. Bij een traditionele chronograaf zit er maar een rad tussen en tandspeling wordt opgevangen door een frictieveertje. Het is alsof je met een half aangetrokken handrem soepel kunt rijden :rofl:

1 like

Ah, dank voor deze uitleg.Hij loopt idd wel gewoon gelijk met de secondewijzer van het uurwerk.

Heel erg bedankt voor dit mooie verslag!
Vind dit soort topics geweldig om te lezen.
Kijk uit naar het verslag van de montage.

Ik tref ook wel eens wat aan…

Dit is een Duits merk, drie jaar oud. Hele uurwerk zit onder het messingslijpsel. Heb inmiddels alle onderdelen in huis voor revisie… …oorzaak was een af-fabriek wellicht geheel ongesmeerd kroonrad. Halve veertonkloof is “opgevreten” daardoor.

Ter vergelijk een nieuw kloofje er op gelegd. Inmiddels eentje met de correcte finish (zonder perlage) binnen.

Enige merkbare klacht was een rammelende rotor. Dat lager was wellicht ook kurkdroog af-fabriek, is er slechter aan toe dan sommige na 20 jaar. Horloge liep bizar genoeg nog met een redelijke amplitude en gangwaarden.

2 likes

Da’s ronduit schandalig.

André, keurig topic, fantastisch om in jouw keuken te kijken hoe deze professionele kluskunst minutieus wordt uitgemeten.

Dit is nu een fraai verslag van een pro, jammer dat er de laatste jaren steeds minder echte horlogemakers in dit land zijn. De weinige echte emigreren steeds meer naar luilekkerland Zwitserland om hun passie uit te leven. Het horlogemaker vak is kennelijk bij de jongeren niet zo in trek, een teken van de tijd denk ik dan maar.

Daar is dit forum immers voor, geen onzinnige en belachelijke, mogelijk misschien goed bedoelde maar veelal (meestal) onkundige reparatie adviezen.

Ik lees hier weer veel zeer herkenbare reparatie perikelen die toch elke keer weer onverwachts opkomen bij een reparatie, resp. restauratie van een uurwerk op een moment dat je dat niet verwacht. Beter is om van te voren al een bepaald vervelend reparatie verschijnsel in te calculeren, zodat het weer meevalt als je het probleem niet tegenkomt.

[quote=“Stp, post:38, topic:272136”]
Je zou eventueel ook op de offerte kunnen zetten;

Ja, dit komt dus regelmatig voor, ook bij mij, ik geef daarom zelf bij bepaalde klusjes altijd aan dat een prijs schatting een indicatie is zonder dat er onverwachte extra reparaties nodig zijn die van te voren niet te zien zijn.
De zg. onvoorziene kapotte of ingesleten onderdelen gedurende de reparatie die naar voren komen.

Ingesleten veerton lagers zijn de meest voorkomende problemen bij o.a. de snek spillegang uurwerken. Om dat correct te repareren zonder de waarde te verliezen van dat uurwerk en het uurwerk nog verder te beschadigen, moet dat worden gedaan op de manier die de serieuze horlogemakers vroeger ook deden.
Dus niet met een pons om dat gat heen putjes inslaan met de bedoeling om dat gat kleiner te maken, maar om dat gat uit te boren vervolgens een nieuw stukje plaat in te zetten en weer uit cirkelen, met een engrenatiepasser, om de juiste plek te vinden voor een nieuw lager gat.

Ja, ook herkenbaar, ik gebruik daarvoor zelf oude tandarts boortjes die ik dan bewerk of een oud overgebleven vijltje.

Ja zeker, volgens mij een uit het leerproces ervaren en opgedane conclusie.

2 likes

Op de vrije zaterdagavond de rest van de foto’s plaatsen.

Lagersteen waarin de versleten wisselaar draaide is ook vernieuwd, synthetische robijn met een buitenmaat van 1,000 mm en een hoogte van 0,22 mm. Het gat waarin de wisselaar draait is slechts 0,250 mm, dit zijn ongeveer 3 haren naast elkaar.

Nieuwe veerton trommel met automaatveer, in het midden is de bestaande ton-as terug gezet nadat het deel gepolijst is dat in de kloof ingesleten was. Let op het kleine vierkantje aan het einde > hierop komt het rondsel voor de gangreserve aanduiding. Bij het opdraaien beweegt deze as en zal hierdoor de wijzer van de gangreserve naar “Full” bewegen.

De onderdelen na de tweede reiniging en klaar voor montage

Het nieuwe kogellager dat in de rotor geplaatst wordt dmv een veertje met 4 openingen dat 45 graden verdraaid wordt en hierdoor het lager strak op zijn plaats houdt. Het lager wordt in een speciale houder geplaatst zodat je er kracht op kunt zetten zonder verder iets te beschadigen.

Het resultaat. Hoeft verder niet geolied te worden, nieuwe lager is af fabriek behandeld.

Onderdelen op de lamp na behandeling met Epilaam. Dit middel voorkomt het weg trekken van olie [ breedlopen genoemd ]. Het is een kostbare vloeistof die erg vluchtig is. Potje met 100 ml kost € 109,- excl. BTW en als je hem niet goed afsluit dan is het met een dag verdampt :disappointed_relieved:

Opwinding en wijzerverzetting geplaatst. Controleer hier het slippen van het rondsel van de datumsnel verzetting. Dit rondsel moet geolied worden en veel horlogemakers vergeten dit / of weten dit zelfs niet > hierdoor draaien dan vele mensen de datumverzetting kapot of hij schakelt ineens een paar uur later dan 0.00 uur

De wijzerplaat zijde grotendeels af gemonteerd, kleine goudkleurige rondsel op de ton-as is zichtbaar schuin rechtsvoor de minuutpijp. Zit opgesloten door een stalen afdekking.

Het datumverzet deel geplaatst.

128d410e-0292-43a3-a845-7c53826739dc

Datum houder op zijn plaats en het grootste deel aan de wijzerplaat zijde is gereed.

De werkzijde grotendeels gemonteerd, raderwerk loopt keurig vrij en het echappement kan geplaatst worden.

Het aandraaien van alle schroeven gebeurt bij mij mbv een moment schroevendraaier. Denk dan niet in Nm maar in Ncm [ meeste schroeven zitten vast met 2 tot 3 Ncm ]

Zijn speciale schroevendraaiers, gebruik ze van Petitpierre.

In combinatie met speciaal geslepen inzetjes zodat je bijna geen afdruk in het snit van de schroefkop kunt krijgen. Inzetjes zijn ook niet goedkoop, rond € 10,- p/s

Eerste resultaat, niets aan de afstelling gedaan. Amplitude vind ik niet mooi en ga daarom het anker iets beter afstellen.

Dat is op bovenstaande foto zichtbaar. De robijnen palletten zitten met schellak vast in het anker en door het geheel te verwarmen tot ongeveer 110 graden, wordt de lak week en is het bekje te verstellen. Het resultaat is zichtbaar op de meetklok in 0,01 mm per streepje.

Dit is nu het resultaat en pas na 24 uur lopen kan er goed afgeregeld worden. Dus mooi het weekend laten doorlopen en maandag definitief afstellen. Amplitude wordt meestal na een week lopen iets hoger.

Detail van de automaat wisselaar en het palveertje. In eerdere foto’s was dit geheel versleten. Had hiervan een filmpje gemaakt maar kan dat niet plaatsen…

De oude onderdelen, let linksvoor op de glaspakking van het glas aan de voorzijde. Dit is bros en komt er in korrels en stukken uit. Kan door veroudering door UV licht komen en / of door chemische middelen zoals parfum. Dus nooit op het horloge sprayen.

Voor glas met deel van de oude pakking

Kast in delen op de droger na het polijsten.

Opbergen van de gepolijste kast en onderdelen. Wacht op de pakkingen en gangreserve wijzer. Uurwerk is klaar om de wijzerplaat te monteren maar dat doe ik pas als de pakkingen er zijn en er geen risico op beschadigingen is. Nu is de wijzerplaat veilig opgeborgen.

Wordt vervolgd.
Tijd voor :beer:

36 likes

Ik vind het wel echt mooi om naar het werk van zo’n expert te kijken.

:ok_hand:

1 like

Ik wordt zo prettig rustig van dit soort topics.
Dank je.

1 like

Zo tof om te lezen dit, bedankt!

1 like

Noot geweten dat er momentschroevendraaiers bestaan en zo’n apparaat om een anker af te stellen. Geweldig zeg.

1 like

Ademloos door gelezen, wat een vakmanschap! Bedankt voor het delen, mag je gerust vaker doen.

1 like

Heerlijk leesvoer :+1:

1 like

Tjonge, zou bijna een horloge kopen die een service nodig heeft :+1:

4 likes

Je hebt heel wat tijd genomen om ook echt van alles een foto te maken…

Toppertje dit topic voor een horlogemaker in spé als mijzelf.

1 like

Inderdaad gaat hier veel extra tijd inzitten en zal dit dan ook niet wekelijks doen.

Hartelijk bedankt voor de reacties en positieve :sparkling_heart:.

Wilde hiermee ook laten zien dat een onderhoudsbeurt, mits goed uitgevoerd, vrij bewerkelijk is. Dus voor diegene die voor minder dan € 350,00 ( automaat) een kwaliteits reparatie verwachten dan zal die vakman / vakvrouw voor een hobby uurloon moeten werken. Kreeg gisteren een offerte van een aannemer en hier wordt voor sloopwerk zelfs €45,- per uur exclusief btw gerekend.

De moeilijkste vraag is elke keer weer; wat gaat de reparatie van mijn horloge kosten en het liefst op afstand. Is gewoon erg lastig zoals bij deze Chopard ook blijkt.

16 likes

Wat een vakmanschap, prachtig :ok_hand:t2:

1 like

Bedankt!
Interessant om te lezen. :+1:

1 like

Wat een duidelijke uiteenzetting van je werkzaamheden. Bedankt voor het delen.

Vakmanschap is meesterschap :+1:t2:

1 like