"Hollandse mentaliteit"

Om het topic in het verkoopgedeelte niet verder te vervuilen

heb ik maar in het Algemene gedeelte een nieuw topic aangemaakt.

E.e.a. naar aanleiding van genoemd verkooptopic, waarbij ik merkte dat de reacties en meningen nogal uiteen liepen.

Vooropgesteld: het schenken aan goede doelen vind ik een prijzenswaardig initiatief. Ik heb in mijn volwassen leven altijd goede doelen ondersteund (had er inmiddels wel een aantal Speedmasters voor kunnen kopen als ik alles optel :wink:).

Als ik opmerk (niet alleen in genoemd topic, maar ook bij andere gelegenheden op HF) dat de prijzen van horloges kunstmatig verhoogd worden door speculatie / creatie van schaarste, lijkt het erop dat ik zo ongeveer de enige ben die deze mening is toebedeeld.

Ik vraag me af hoezeer de liefhebbers op dit forum horloges kunnen waarderen voor wat ze zijn, en niet slechts naar de “marktwaarde” van een horloge kijken c.q. deze als investering zien.

Ter verduidelijking: dit topic is niet bedoeld om mijn “gram” te halen.

Ik probeer alleen te achterhalen wat nu precies de Hollandse mentaliteit inhoudt.
(Misplaatste) zuinigheid, handelsgeest of 
?

Voor mij is het heel simpel. Wij Nederlanders houden er niet van als iemand zijn kop boven het maaiveld uitsteekt. Bauhaus doet een enorm genereuze geste en ineens begint het gezeur over belastingaftrek, het dwingen om iemand een goed doel in zijn maag te splitsen, etc. Ik vind het op z’n zachtst gezegd kinderachtig. Je kan ook je mening voor je houden of zeggen “bravo” en verder gaan. Niemand is verplicht het horloge te kopen, toch?

18 likes

Je kunt ook gewoon je mening geven. Het is een forum, nietwaar
?

Schenken aan goede doelen: héél goed! Ik doe het ook al jaren.
Prijzen onnodig opvoeren (met welke goede bedoeling dan ook): slechte zaak.

Overigens ben ik niet begonnen over belastingaftrek. Daar zijn vast andere fora voor :wink:

Hoezo dan? De prijs opvoeren is in dit geval ten gunste van een goed doel. Dat is toch alleen maar mooi? De winst zorgt voor een hogere donatie.

Nogmaals, er zijn er genoeg die schofterig winst willen maken (zie een verkooptopic van een SD4K met een mark up van 4K!!), die steekt de winst in zijn zak. Dat vind ik pas asociaal.

2 likes

Ik vind het geweldig van @Bauhaus. Echt oprecht onwijs gaaf. En misschien is het belastingtechnisch voor hem wel gunstig om te doen, who cares man. Het is zijn goed recht.

Hoe je het ook went of keert, Artsen zonder grenzen hebben dadelijk een flinke donatie waar ze een boel mensen mee kunnen helpen. En op het doneren van zo’n bedrag mag hij trots zijn. Ik zou willen dat ik het kon doen.

Het initiatief hier laten vallen is gewoon hartstikke leuk. Ik denk dat veel mensen hier zich wel teveel hechten aan de marktwaarde.

Ik heb daar zelf weinig last van, maar ik ben ook geen goede onderhandelaar. Ik ga makkelijk 2 keer over budget als ik het horloge graag wil, zolang ik er maar van kan gaan genieten :slight_smile: En spijt ervan? Nooit :smile:

14 likes

Ik zou me zo goed voor kunnen stellen dat @Bauhaus zijn advertentie dicht zet door dit soort gezeik


3 likes

De horloge wereld is een internationale handel op internet geworden.
Dit heeft de prijzen als een raket doen stijgen.

Giften aan een goed doel zou ik zelf nooit aan de grote klok hangen.
Want dat is ook typisch Hollands, kijk eens hoe gul ik ben :wink:

4 likes

Da’s precies wat ik bedoel: horloges worden veelal niet gewaardeerd om wat ze zijn (uurwerken die om de pols gedragen worden), maar gezien als objecten om “winst” mee te maken.
Of dit nu uit persoonlijk winstbejag is of voor een goed doel is eigenlijk niet heel interessant.
Eindresultaat is dat horloges worden verkocht boven listprijs.

Nogmaals ter verduidelijking: de gedachte van @Bauhaus is lovenswaardig, AzG is een instantie die ik zelf ook al jarenlang financieel ondersteun. Daar gaat het me in dit geval ook niet om.

1 like

De vraag is meer, waarom zou je een horloge voor onder de marktwaarde verkopen? De volgende persoon kan altijd dan het horloge voor wel de marktwaarde verkopen en er zelf een slaatje uit slaan.

1 like

Kijk eens in de Spiegel zou ik zeggen. Ik denk persoonlijk dat jijzelf het beste die “hollandse mentaliteit” van je vertegenwoordigt hier.

Een beetje huilie-huilie doen omdat mensen speculeren met horloges? Niemand dwingt ze daar toch toe?

En dan ook nog een topic openen om je gelijk te halen.

De laatste tijd op HF heel veel pfff
 Momentjes. Wat een moeimakers.

En nee, helaas komt het niet door de bruine bonen.

3 likes

Die constatering doe ik ook in toenemende mate. Het was leuker toen de markt wat minder ‘heet’ was, er veel meer leuke horloges voor een aardige prijs te koop waren en het een hobby was voor een stelletje fanatici.

Tegenwoordig is het duizenden Euro’s neerpleuren voor een afgetrapt klokje, en dan nog hopen dat de handelaars je niet voor zijn. Jammer.

Ach, over 10-15 jaar is het allemaal niks meer waard en hebben we deze oprisping weer gehad.

1 like

Zeg anders nog even hoeveel goede doelen je zelf steunt, dat was nog niet helemaal duidelijk.

12 likes

Mijn bescheiden mening: De vraag bepaalt wat iets moet opbrengen. Ik zou ook (als ik er een gehad had) een SD4K verkopen voor 11.000 aan een forumlid, ookal had ik hem gekocht voor 8000 dollar op een obscure luchthaven, zonder daar Ă©Ă©n minuut slaap over te verliezen. Sterker, ik zou trĂłts zijn op het feit dat ik verdiend heb aan legale handel waarbij alle partijen blij naar huis gaan. Die kleingeestige kruideniersgeest altijd dat je niets mag verdienen, en een liefhebber iets moet gunnen begrijp ik niet. Als die liefhebber de marktwaarde niet kan betalen, zet ie z’n zinnen maar op iets anders, of spaart ie nog iets langer.

10 likes

MSRP van de Speedy Tuesday is € 5.500.
Marktwaarde is
 wat de gek ervoor geeft.

Ik ben waarschijnlijk “raar”, dat ik mijn horloges koop om te dragen. En als ik ze dan verkoop, vraag ik er niet de hoofdprijs voor. Hobbies kosten geld
 :wink:

2 likes

4k?
2k bedoel je. Vraagprijs. En gezien het allemaal Hollanders zijn gaat er nog flink wat af.

Waar hebben we het over.
Ja typisch Hollands. Kop boven het maaiveld.

2 likes

Nederlanders zijn juist heel bescheiden, dus die typering gaat niet om. Maar als iemand het goed doet, kan diegene zich opmaken voor afgunst en jaloezie. In een vergelijkbaar geval had die lasteraar zich onsterfelijk kunnen maken, zoals Bauhaus hier nu doet, en zijn winst kunnen doneren (dat is al gul zat), maar helaas zit dat er bij hem niet in.

GVB , ik hoef geen mooi weer te spelen bij forumleden. En wat de donateur doet is zijn goed recht. Moet iedereen lekker zelf weten. Toch ?

Zo kortzichtig allemaal. Bij de volgende horlogeaankoop van forumlid X bij handelaar Y wordt er ook gewoon ‘premium’ geld betaald of prijsverhoging zonder klagen geaccepteerd.

Hoort erbij, is normaal, dat is Rolex. Maar als het te dichtbij komt, ‘een forummember’ , dan is de wereld te klein.

Ga toch weg :slight_smile:
Heel chrono staat vol met dezelfde vraagprijzen. Waarom zou ik daaronder moeten gaan zitten ? Voor wie? Van wie?

Voor niemand, en van niemand.

11 likes

Daar ben ik het niet mee eens.
Kijk maar eens hoe Nederlanders zich in het buitenland gedragen, verschrikkelijk.
En dat begint al in België, in Antwerpen hebben ze een rot hekel aan die
Hollanders, en terecht.

5 likes

Wat doe je dan op een Nederlands forum? Als je zo’n hekel hebt aan ons Hollanders.

1 like