Als je ziet hoe rolex of een zwitsers merk een case maakt voelt dat ook nep hoor. Dat is t stampen van een redelijk generiek stuk kast uit metaal en dan nabewerken. Zo’n holtinrichs komt niet ‘af’ uit een printer, en moet ook nabewerking krijgen.
Ik heb het voorrecht om Michiel al langere tijd te kennen, en die man doet dingen die niemand anders kan of doet met zijn horloges. Het 3D printen biedt mogelijkheden die je met CNC frezen gewoon niet haalt, en met zijn achtergrond als architect krijg je dit soort buitengewoon bijzondere onywerpen.
Sinds zijn allereerste modellen, heb ik ze denk ik allemaal wel in mijn handen gehad en veel daarvan gefotografeerd (ik werk voor MONOCHROME Watches namelijk). Ik heb zelf een DWW en een Signature Ornament, en die laatste is mijn trouwhorloge.
Het zijn absoluut horloges met een heel eigen gezicht. Je vindt het wat, of je vindt het niks, er is eigenlijk geen tussenweg. Elk vergelijk met mainstream merken is dan ook erg lastig, en in mijn ogen appels met peren vergelijken. Ja, de prijzen zijn flink geklommen over de jaren maar er zit een enorme berg vakmanschap en passie in. Veel méér dan wat je bij de meeste merken tegenkomt. Daartegenover krijg je ook veel meer ‘horloge’ als je het mij vraagt.
Dan is er nog de Ornament Nouveau, hun huidige top model. Belangrijk is om te beseffen dat dit het eerste volledig in Nederland ontwikkelde en in serie gefabriceerde uurwerk is, met uitzondering van enkele key onderdelen zoals de balansveer. Dat is een wetenschap op zich… en in tegenstellingen tot de meeste uurwerken die uit meerdere plaatjes zijn opgebouwd lijkt dit een heel organisch uurwerk, met bruggen die van achter naar voren lijken te vloeien. De balansbrug is overigens van saffier gemaakt, om het nog even wat specialer te maken.
Mijn advies als het op Holthinrichs aankomt; verdiep je erin, en het zal je verbazen hoeveel passie en vakma schap hierin zit. Dan hoef je het nog steeds niet mooi te vinden, maar valken dingen misschien wat beter op hun plek dan op basis van enkel plaatjes… en langs gaan in Delft is altijd een feest, maar neem de tijd. Geef Michiel het podium en je bent een middag verder
Vrijdag deze in real life gezien… man wat een gaaf horloge!!
Ook die Ornament Nouveau is briljant!
Zoals ik al in een ander topic riep. Ik vond het niet de mooiste horloges totdat ik ze in het echt kon aanschouwen en de mensen er achter heb gesproken. Nu niets meer dan waardering voor dit merk.
Ze zitten nu inderdaad midden in de verhuizing naar Het Arsenaal in Delft. Letterlijk 200 meter verderop aan dezelfde gracht Volgens mij zit Loetje Delft in hetzelfde pand…
Ze zaten vreselijk krap in dat pandje inderdaad! Ze zitten momenteel nog volop in de verhuizing, maar het gaat de goede kant op.
Ze zitten inderdaad boven Loetje. Het nieuwe pand is echt bruut! En zoooooo veel ruimte. Ze gaan het heel thematisch inrichten en ik kan niet wachten om daar eens op bezoek te gaan. Hele gave ontwikkeling in ieder geval.