Holy grail en nepper

Jaap-Wim Schreef:

Persoonlijk snap ik nooit zo het verhaal van “ik
probeer nep want…”. Een nep horloge heeft dan
wel de looks, maar daar is alles wel mee gezegd
m.i.

Een horloge in die prijsklasse koop je vooral om
het gevoel, de geschiedenis, een bepaalde emotie,
iets wat niet wordt meegeleverd met de nepperd.

Dit is overigens geen aanval op nep, maar ik kan
me gewoon niet voorstellen dat als je ergens
zolang voor spaart en zo naar toeleeft, jezelf kan
paaien met nep, wat is dan het nut van een echte
als blijkt dat de nepperd ook wel voldoet!!

Zelf ben ik niet in de gelegenheid zulke dure
horloge’s te kopen, maar als dit wel het geval was
kocht ik het echte horloge en liep vol trots de
winkel uit. Iets wat je met een nepperd nooit zal
bereiken, hoe goed die er uit ook zal zien.

Lenno paait zichzelf volgens mij niet met nep, maar wilt zeker stellen of de submariner echt z’n droom waar maakt voor ie er zoveel geld aan uitgeeft. En gezien z’n verhaal, lijkt het me niet dat een replica die droom kan waar maken. Nep blijft immers nep. De nepperd zal ik mijn ogen nooit voldoen aan het Rolex gevoel.

Sommigen zien vrij snel in of iets voor hen is of niet. Anderen zoals ik, hebben er wat langer de tijd voor nodig. Soms gaat het ook gelukkig wel snel, bij de Speedmaster (hoe graag ik em ook aan m’n verzameling wil toevoegen), stoorde ik me al bij de 1e keer aan de bandaanzet. Hij valt niet mooi om m’n pols heen, waardoor ik de zijkanten van de schakels zie. Dat vind ik persoonlijk niet mooi.

Ik zou i.t.t. lenno alleen wel eerder een replica hebben geprobeerd, voordat ik er naartoe spaar.

louis Schreef:

Waarom een nepper als je gaat
sporten/werken/strand???
Draag een echte of doe wat anders of gewoon
niks…
Echte horloge’s kunnen trouwens meer hebben dan de
meeste replica-goedpraters
denken:)o:)o:D:D

Ik denk dat pammetje niet z’n echte draagt, ivm. diefstal, krassen, etc. Echte horloges kunnen best wat hebben, maar uit ervaring weet ik hoeveel zeer het doet. Ik kan me de eerste kras op m’n Seamaster bandje in de trein nog herinneren…
:’-(
Ik droeg em toen sporadisch en was er superzuinig op. Als een bezetene dacht ik eraan om een andere band te kopen (was 1 van de niet verwisselbare schakels). M’n neef had dat ook met z’n eerste kras en buts op z’n Luminor. Als een dolle denkt ie eraan om de bezel te vervangen. Heb em toch maar even tot kalmeren bedaard :slight_smile: Want na jaren dragen, en de duizendste kras, wordt het al minder erg. Maar die eerste op je gloednieuwe klok… X(

Ieder z’n ding, maar ik draag voor “risicovolle” activiteiten liever een Seiko dan een replica. Die nepperd draag ik thuis wel.

+1 ieder z’n mening. Laten we het gezellig houden.

Krabong Schreef:

Ik had m’n toon wat aan willen passen maar ik kon
het bericht niet meer wijzigen, jammer want nu heb
ik me weer laten gaan t.o.v. een replica vraag en
dat zou ik niet meer doen in 2010… :x:+

Maar als je dan geen internet trol (ik zeg dus
niets over je persoonlijkheid, trol is een term!)
blijkt te zijn wil ik het je graag visueel
uitleggen.

Je wilt wellicht dit:

http://i134.photobucket.com/albums/q109/krabongfot
o/21583_0_1_2_999_Image20credits20-20.jpg

En koopt dan maar alvast dit om aan het gevoel te
wennen:

http://i134.photobucket.com/albums/q109/krabongfot
o/Allerlei/snor.jpg

Dat gaat dus niets worden…

gr. Roel

Leuke re-bound! :)-D

hharry Schreef:

Ik denk dat de discussie had moeten gaan over de
schoonheid van de Seadweller en hoe men zich het
beste kan voorbereiden op zo’n grote aankoop.
+1

Pammetje,

Welkom op 't forum ! Alle meningen (mits beschaafd) zijn wat mij betreft van harte welkom - of ik 't er nu persoonlijk mee eens ben of niet.

Enne… Post eens wat foto’s van de (echte…) Flieger. Ik heb er ook weleens naar zitten kijken, maar vind 'm echt te groot en te dik; mijn polsjes zijn te klein. Misschien nog een keer een mark XVI ofzo…

Groet
Mark

:)-D

Welkom en groet uit het land waar Brand bier gebrouwen wordt :smiley:

Hoi Lenno,
een paar tips:

Arjen Schreef:

Hou er wel rekening mee dat een Deepsea of
Seadweller nog een maat groter is dan een
Submariner.
+1 Ik weet niet of je een replica van de deepsea, seadweller of submariner hebt en hoe “goed” ie nagemaakt is, maar de echte verschillen inderdaad van vorm en formaat.

hcptdg Schreef:

Ga naar een fatsoenlijke AD en probeer een echte
om je pols. Voor 80 Euro heb je een slechte
nepper.
&
leeuwentemmer Schreef:

Denk dat je met een nepper voorbij gaat aan het
gevoel van detail, vakmanschap en kwaliteit die je
met een echte zal ervaren en daardoor dus enkel
een verkeerde impressie zal geven over hoe de real
deal is. Feitelijk denk ik dus dat het een
tegenovergesteld effect zal hebben van wat je
denkt te bereiken.
&
seamaster Schreef:

het gevaar is er natuurlijk dat je na een tijdje
een nep-rolex te hebben gedragen denkt dat het
niks voor je is omdat je een klok vergelijkt met
iets wat er op zou moeten lijken …en dat kan
niet de bedoeling zijn.
+1 hoe “goed” er ook beweerd wordt dat ze zijn nagemaakt, een echte voelt voor de detail-mensen meestal toch anders aan. Een echte zien en voelen vind ik daarom ook een must, wanneer ik serieus geinteresseerd ben in een horloge.
Ook kan het blijken dat een ander materiaal anders uitpakt in de praktijk. Seamaster stalenband (misschien ook huidige replicas) vallen mooi om m’n pols. Maar de standaard titanium versie niet. Dus ook 't uiteindelijke klokje goed bekijken en uitproberen.

@WillemH Schreef:

Tip/conclusie: Als een sub/dweller zo veel
verkocht wordt, en je bent nog steeds niet zeker
dat het een topper is, ben je wel wat naief.
10 minuten passen bij een AD is niet genoeg om een
juist beeld te vormen, leen er eentje van een
vriend met dezelfde hobby, of zorg eerst dat je
die ontmoet.
+1 op al je 3 punten. Een topper voor velen hoeft niet voor jou/mij te zijn. velen vinden Speedmaster top, ik stoor me aan het zien van de zijkant van de metalen band (metalen banden zijn voor mij een pre). Dit was toevallig een punt waar ik tegenwoordig snel achter ben. Zijn wel 2 (ja twee:o) is weer een verhaal apart) blunders aan vooraf gegaan.
Zucht, had ik maar vrienden met een Deepsea, Seadweller en Submariner. Ken er pas 1 met een Sub… moet nodig nieuwe vrienden maken :wink: Nee maar, zelfs dan zou ik niet durven om ze van iemand te lenen. Ik zou niet weten wat als er een krasje op zou komen… Ikzelf leen dure horloges daarom ook niet uit.

MartinB Schreef:

Hoi Lenno,

Misschien een alternatief voor een nepper, ook
goedkoop, en hetzelfde model. Zeker niet de zelfde
kwaliteit als het orgineel, maar beter dan de
gemiddelde nepper.

http://www.webdecc.com/images/d702pshhwk7bl4osb6uw
.jpg
Als je geen problemen hebt met een andere print of geen print, zou een hommage/look-a-like je ook een idee kunnen geven voor 't model om je pols. Let dan wel op dat ie de Rolex wel goed benaderd. Look-a-likes, hebben juist omdat ze er iets anders willen uitzien, soms net wat andere lijnen en details. (Lees net dat je voor een timex gaat om een idee van 't klokkie om je pols te krijgen).
Voordeel van een hommage vind ik persoonlijk, is dat ik er nog mee over straat durf te lopen. Ik heb 5 replicas en 4 zitten permanent in een doos weggestopt. 1 staat prominent naast de echte :+. Mijn ervaring is hierdoor dat ik nu liever een hommage koop om te vergelijken, dan een replica. Maar wel een hommage die er zoveel mogelijk op lijkt, zoals een Parnis.

Op je vraag om een foto te plaatsen. Tegenwoordig lijken de meeste duurdere replica’s op eerste oogopslag en op foto allemaal op elkaar. Ook gebruiken de shops soms foto’s van het echte model. Dus voor advies vanaf een foto op de manier gaat weinig opleveren. En helemaal omdat het hier blijkbaar niet gewenst is. Mocht je er 1 hebben en je wilt em vergelijken, probeer dan met vrienden/kennissen die er 1 hebben. Als die ander het ook leuk vind, kun je samen uitpuzzelen wat de verschillen zijn.
Dat vind ik ook erg leuk, om de echte met de nepperd te vergelijken. Heb al een Radiomir, Luminor, Submariner, Seamaster (mezelf), Planet Ocean, met de hommages vergeleken. Dan zie je nog beter hoe mooi de originelen zijn. Wat mij verbijsterde was bij de Radiomir, dat de gepolijste kast van de echte, ondanks de vele haarkrasjes toch veel meer glanst dan mijn MM hommage. Toch weer een stukje kwaliteitsverschil.

Veel succes met je keuze en ben erg benieuwd of het em daadwerkelijk wordt. Een Rolex duiker staat namelijk ook op m’n lijstje… zonder loepje, want daar ben ik na tijdje dragen van een nepperd (Junghans Diver) achtergekomen. :wink:

:# even iets practisch en zelf ben ik er niet toe instaat wegens (nog) veel te weinig ervaring: waarom niet een afdeling met echtheidskenmerken t.o.v. een “nepper”? Of: als die er uitwendig niet zijn, wat maakt het dan behalve voor de jezelf wat uit? De drager is diegeen die zich “voelt” (lekker entrots met echt, ep met nep). zou handig zijn zo’n chequelist per horloge.
Op het net is wel wat te vinden, maar niet echt compact.

Met groet en verwachting,

j.helmers

Een mooie samenvatting van de topicstarter en blijkbaar toch nog een nuttige discussie geweest dit :smiley:

Even aan de mensen die vinden dat een wat verhitte discussie gelijk gesloten moet worden: dat doen we hier niet. Horlogeforum is een forum voor volwassenen. Ik verwacht dan ook volwassen reacties. Door te gaan schreeuwen of persoonlijk te worden schiet geen centimeter op, alleen realiseert niet iedereen zich dat. Sommige mensen hebben een kortere lont, andere zijn snel op hun tenen getrapt, maar dat is nou eenmaal de samenleving, ook hier geldt dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Over het deel van de topic dat over replica’s gaat; de overweging van Lenno was reëel. Als je niet om kunt gaan met dit soort onderwerpen, sla ze dan over en lees de volgende topic. Dat spaart een hoop gezeur (keer op keer). Replica’s aanbieden of er naar linken is op dit forum verboden, maar er normaal over praten is dat zeker niet.

Eddy C. Schreef:

Wat mij betreft is iedere cent die naar deze
handel gaat, er een teveel. Je helpt immers deze
kuthandel mede in leven te houden.

Ik ben dan ook tegen een foto of iedere andere
vorm van aandacht voor neppers.

Helemaal mee eens!!

Je hebt de boodschap duidelijk begrepen JohanT (tu)

Ging het echt om het t-shirt? Ja? Nee dus!

En als je me citeert doe dat dan volledig want dan zie je de context…

gr. Roel

Henrik Schreef:

Replica’s
aanbieden of er naar linken is op dit forum
verboden, maar er normaal over praten is dat zeker
niet.

Bedankt voor de opheldering. Ik wist niet zeker of ook het bespreken van replicas hier verboden is. Fijn dat het mag. Heb wel een klein beetje gemerkt dat niet iedereen ervan gediend is, dus ik zal me inhouden ^_^.
De tip om ze over te slaan vind ik een goeie. Kom een voor mij een hoop oninteressante dingen en ranzigheid tegen op het web. Die skip ik gewoon lekker.

Denk dat ik tot nog toe “normaal” over replicas heb gediscussieerd.

Dan toch nog maar een laatste reactie van mijn kant.
Ik was een paar dagen in het mooie Zuid Limburg en ook even naar Luik geweest,
waar heel veel juweliers en dus horloges te zien waren.
Vandaar dat ik de berichten in dit topic van de afgelopen dagen nog even moest lezen. Er waren er namelijk weer velen bij gekomen.

Conclusie:
Heel goed en verhelderend het bericht van Henrik op 5/3.(tu) en ik ben het dan ook volledig met hem eens.
Maar in mijn bericht had ik het over neppers of er gewoon een naam aangeven, waar vlgs. mij toch de bottelnek zit. Dus nogmaals als Lenno het een Orient of wat dan ook had genoemd, was er niet zoveel aan de hand geweest.
Blijkt nu ook wel, hij heeft gekozen voor een Timex en daar hoor je niemand negatief over reageren.

Ik heb deze topic nog eens helemaal doorgelezen.
Het is wat, ruim 80 postings.

Een fors deel daarvan was (soms onbedoeld) scherp.
De snelheid waarmee gepost wordt is eigenlijk niet zo van belang. De inhoud wel.
Als ik het gevoel heb ergens scherp op te gaan reageren, dan laat ik het eerst even rusten, m.a.w. slaap er een nachtje over. Dit leidt vrijwel altijd tot een genuanceerder en duidelijker reactie.
Zo’n opstelling zou binnen deze posting enige wrevel hebben voorkomen.

Als iemand na de koop van een nepper (om welke reden dan ook) alsnog besluit het origineel aan te schaffen, dan blijkt er uiteindelijk toch winst te zijn.
Maar wat vervolgens te doen met de nepper…
Ik heb een paar opties:

• Schenk hem aan een van de forumleden (ben helaas de naam vergeten) die ze binnen zijn werk wellicht heel goed kan gebruiken voor zijn pupillen. Lijkt me heel nuttig.
  • Doneer hem aan een groep Limburgse horlogefanaten, die er ook een leuke middag mee kunnen beleven (iets met schmieten :))

Sparks Schreef:

• Doneer hem aan een groep Limburgse
    horlogefanaten, die er ook een leuke middag mee
    kunnen beleven (iets met schmieten :))

(:smiley:

die limburgers gooien met alles joh! :wink: (schijnt dat ze ook met Seiko’s gooien) en “mijn” cliënten gooien ook met van alles maar gelukkig zijn de horloges die zo gul zijn geschonken nog heel!