Homage watches

Wat vinden jullie van Homage watches ?

1 like

Lastig. Misschien moet je ze veroordelen maar ik vind sommige van Parnis stiekem best wel mooi :wink:

1 like

Ik heb geen probleem met hommages. Met replicaā€™s wel, en ik vind de lijn ertussen ook niet erg dun eigenlijk. Een replica is iets wat (bijvoorbeeld) op een Rolex lijkt en waar Rolex op staat, maar dat niet is, Een hommage is iets wat op diezelfde Rolex lijkt, maar waar geen Rolex op staat en niet claimt te zijn wat het niet is.

Ik heb een Parnis Power Reserve (ā€˜IWC Portugieserā€™) en een Rodina Bauhaus (ā€˜NOMOS Tangomatā€™).

1 like

Ik vind dat je het design toch niet helemaal mag kopieren!
Als invicta geen rolex probeert te zijn, waarom gebruiken ze dan identiek hetzelfde design ?
Een beetje zoals dit Imo.

1 like

Heb me al geruime tijd geconcentreerd op modellen van Nomos (Tangente, Orion etc) en Junghans ( meisterserie en max bil)
Ben van plan een Nomos Orion blanke wijzerplaat, geblauwde wijzers te kopen.
Ben helemaal weg van de klokken die ze bij Nomos maken en heb bewondering voor de toegewijdheid van die kleine club in GlashĆ¼tte.
Ben dan ook bereid om meer te betalen voor een Nomos in vergelijk met een ander merk dat vergelijkbare techniek geeft.

Waarom deze uitleg?

Vandaag maakte ik kennis met een drietal merken die ogenschijnlijk gelijke horloges verkoopt.

En

En

Voor letterlijk een fractie van de prijs te kopen in China bijvoorbeeld.

Tsjonge, ik heb werkelijk een grondige hekel aan imitatie en fake.
Zeg bijna echt onaardige dingen als ik mensen tegenkom die fakes dragen, ondanks fatsoenlijke kwaliteit.

En nu kan ik dus voor klein geld een klok kopen die bijna 100% lijkt op het origineel.

Wat zal ik doen? Aanschaf en ca 2 of 3 jaar dragen weerhoudt me hoogstwaarschijnlijk van aanschaf van the genuine.
En dat verdient het merk Nomos niet, en de overgebleven club Junghans ook niet.
Daar ligt denk ik het grootste gevaar van de Homages.

Wie geeft me commentaar?

Ik ben er nog lang niet uit iig.

Als iedereen fake zou kopen, dan komen er nooit meer mooie nieuwe ontwerpen bij. Merken als Nomos en Rolex investeren veel geld in het ontwerpen, testen en marketen van nieuwe ontwerpen. Fake en hommage makers maken hier wat mij betreft allebei misbruik van, als ā€œparasietenā€.

De lijn is wel dun. Zo maken ook merken als Boss en Hamilton horloges die wel erg sterk geĆÆnspireerd zijn op de Portugeser van IWCā€¦

4 likes

Mee eens! Welke andere motivatie kunnen die homage-vervaardigers (de sympathiekste van de twee ) nu hebben om die horloges te verkopen?
Ze hoeven geen verstand te hebben van techniek ( koop betrouwbaar binnenwerk van massaproducent ), van vormgeving ( copieer lat-out ) van historie ( gewoon proberen of het aanslaat met minimaal bedrijfsrisico. )
En klaar is Kees.

En tochā€¦ā€¦ik zelf doe er lang over om ca 1400 euro vrij te maken voor zoā€™n klok.
En dan komt er voor 140 euro een ding langszeilen ā€¦

Wat een verschil!
En ik zeg absoluut niet dat Nomos of Junghans te duur is. Dat is ook echt niet het geval.

Eigenlijk ben ik er wel uit.
Ik ga voor het echte werk, ook al is de kans aanwezig dat ik het niet haal, of er 5 jaar over moet doen.

Doet me denken nu aan een vriendin van me die jarenlang geen cent te makken had maar in die periode toch 1 x in de maand zich permitteerde samen met een vriendin espresso te gaan drinken met dure pure chocolade.

Quality above Quantity

1 like

Steinhart?

1 like

Merken als Steinhart, Alpha en meer van dat soort onzin vind ik geen haar beter dan een neppe Rolex, zou me niks verbazen als ze allemaal uit dezelfde fabriek komen.

4 likes

Beetje kort door de bocht.

Het Submariner ontwerp van Rolex is al 30 jaar geleden verlopen ( patent) dus iedereen mag dat gebruiken.
Vele merken gebruiken nu dat patentā€¦zelfs de gerenomeerde merken asl Longines e.d.

niks mis met een hommage. ze lijken dan wel op the real stuff maar zijn het natuurlijk niet. Het zal je maar overkomen dat je 5 jaar spaart voor een Panerai om dan na 2 dagen tot de conclusie te komen dat je hem toch niet zo leuk vindt staan op je polsā€¦ Ik had eerst een invicta om na te gaan of een sub wel wat voor me was en uiteindelijk kocht ik ook een sub. Eerlijk gezegd heb ik ook helemaal niets tegen fakes. Wil jij je beter voordoen dan je bent en de patser uithangen koop dan een fake. Maar koop hem voor de prijs dat hij waard is. En dan wordt het een ander verhaal. Als je beduveld wordt door het kopen van een fake voor de prijs van de genuine dan pas wordt het een ander verhaal.
Ik stel me vaak de vraag waar een genuine zijn prijs vandaan komt. Denken we echt dat elke Rolex, met een productie van +/- 800.000 klokken per jaar met de hand in mekaar worden gezet door een uurwerkmaker? al es nagegaan hoeveel uurwerkmakers er dan in dienst zouden moeten zijn?
Ontwerp? lijkt me nu niet echt dat er 1000den uren gaan zitten in het ontwerpen van een nieuwe sub! En vaak hebben de verschillende modellen ook dezelfde motor of een aanpassing ervan.
Neen marketing, reklame, evenementen sponseren , merkimago daar gaat het grote geld heen. Een vliegtuis zoals breitling heeft (constellation) in de lucht houden. Enig idee hoeveel uurwerken daar jaarlijk moeten worden verkocht worden?
Enfin ieder doet wat hij wil ene bedenk wel dat slechts een fractie van de rolexen verkocht worden aan echte horloge liefhebbers. De meeste kopers zijn idd mensen met teveel geld die een statement willen maken.
Enfin, paar dingen om eens over na te denkenā€¦

2 likes

Het gaat helemaal niet over patenten, het gaat over het meeliften op andermans succes. Longines geeft er nog een beetje een eigen draai aan, de ā€œhomagesā€ waar we het hier over hebben zijn regelrechte kopieen van het origineel met als enige verschil een ander logo. Zoals in het filmpje zeer rechtmatig wordt gezegd; in elke andere industrie zou dat nooit geaccepteerd worden, maar in de horloge wereld is dat heel makkelijk goed gepraat met als smoes ā€œJa maar het origineel is zo duurā€.

Dan koop je iets anders origineels wat niet zo duur is, er is genoeg te vinden.

Een hommage voor mij is een merk dat een design neemt uit zijn eigen collectie welke niet meer geproduceerd wordt, en daar dan een ge-update versie van uitbrengt. Al het andere is naar mijn mening gewoon nep als het niet van de originele bedenker af komt. Of daar nou Steinhart, Alpha, Parnis of zelfs helemaal geen logo op staat.

Een naar mijn mening acceptabele homage:

Neppe rommel:

4 likes

en dat mag dus (zolang het merk niet gebruikt word)

1 like

Jazeker, maar noem jezelf dan geen liefhebber als je die dingen omdoet.

Acceptabel is iets anders dan mogen.

Rolex heeft het gehele duikersprofiel van de Sub afgekeken (draaibare duikring, ronde indices zwarte wijzerplaat) van Blancpain .
Begin jaren 50 was er al een dispuut dat Rolex teveel naar het ontwerp van Blancpain had gekeken (1:1 overgenomen) om hun ā€˜ā€˜eigenā€™ā€™ Submariner te ontwerpen.

Dus wie is er nou nep?

6 likes

de prijs en waarde heeft te maken met imago punt.Niet zozeer met kwaliteit . Waarom kosten veel van de zogenaamde betere merken met Iuurwerken met een basiscaliber (ETA) zoveel meer dan minder gekende goden met hetzelfde uurwerk? Koop maar eens een Grand seiko voor dezelfde prijs als een Rolex in 2dehands en verkoop hem na een aantal jaren maar eens. En ik denk niet dat de kwaliteit van een Seiko minder is dan die van Rolex. En dan heb ik het geeneens over de pretentie die Rolex hanteert als het over onderhoud en wisselstukken gaat.

1 like

We hebben het hier over 1 op 1 kopieen met als enige verschil het logo. Niet over ā€œiets weghebben van/bepaalde design elementen die overeen komen metā€, dat is een andere discussie.

Sub and FF is een discussie die al zoveel jaren op zoveel fora is gevoerd zonder definitieve uitkomst dat het geen zin heeft om dat hier allemaal te gaan herhalen. Het komt er altijd op neer dat R&D in die jaren, en zeker voor waterdichte horloges, een flink aantal jaren duurde. Tenzij zowel Rolex en Blancpain volledige openheid geven over dat R&D proces, om exact te zijn de precieze timeline van alle test exemplaren en hoe die eruit zagen, inclusief voor de militair ontwikkelde horloges die in sommige gevallen vooraf gingen aan de exemplaren voor de ā€œnormaleā€ markt zullen we hier nooit een definitief antwoord op hebben. Daarbij is dit een discussie die in mijn opinie totaal niet relevant is wanneer we het hebben over nepperds zoals Steinhart, Alpha en de rest.

1 like

Natuurlijk betaal je (gedeeltelijk) voor een naam, is dat niet met bijna alles zo?

Een Oppo vs Samsung, Daihatsu vs Toyota, Bijenkorf huismerk vs Lacoste/Ralph Lauren.

2 likes

Ik vind dat je je op glad ijs begeeft door de kaders te scheppen waarin iemand, met jouw goedkeuren, zichzelf horlogeliefhebber mag noemen.

5 likes